Nieuws 07 June 2024

Succesvolle samenwerking renovatie dak station Schiedam

Succesvolle samenwerking renovatie dak station Schiedam

Na de renovatie van het dak van het station Schiedam Centrum blikken betrokken partijen opdrachtgever Prorail, dakbedekkingsbedrijf MASTUM bv en productleverancier Carlisle CM Europe (Carlisle) terug op een goede samenwerking. Het dak is overlaagd met RESITRIX® SK P EPDM dakbanen, waardoor het de komende decennia nagenoeg onderhoudsvrij zal zijn. Carlisle beschikt bij dit soort renovatieprojecten over de juiste producten en begeleiding.

Prorail besluit het dak van Station Schiedam te vernieuwen. De aanwezige dakbedekking is na 25 jaar aan het eind gekomen van de economische levensduur. “Ongeacht de geconstateerde kwaliteit van de dakbedekking, voorkomen we op deze wijze hoge kosten voor onderhoud of reparatie”, zegt Martijn Paalvast van Prorail, die als contract/ bouwmanager de bouw van het project begeleidt van aanbesteding tot uitvoering. Rien van Harten, algemeen directeur van MASTUM bv inspecteerde het dak in opdracht van hoofdaannemer Van Ooijen uit Gouda. “We voerden trekproeven uit. Het grootste deel van de bitumen dakbedekking verkeerde nog in goede staat. Het dak vertoonde geen zorgwekkende craquelé. Wel waren er door de jaren heen veel reparaties uitgevoerd, wat de keuze om het dak aan te pakken rechtvaardigt. Het zou  nog een aantal jaren mee kunnen, maar de gevolgschade is groter als je steeds blijft repareren.” 


“Besloten is om onze renovatiedakbaan RESITRIX® SK P aan te brengen, deze wordt partieel gekleefd over de bestaande bitumendakbedekking. De thermstrepen in de zelfklevende laag zorgen ervoor dat blaasvorming als gevolg van achtergebleven vocht in de constructie wordt voorkomen”, voegt Sebastiaan van de Berg, salesmanager bij  Carlisle toe. Van Harten vult daarbij aan: “De RESITRIX® SK P is een dakbaan waarbij de nad en met hete lucht worden aangebracht. Dat brengt ook veel hete lucht onder de dakbaan. Met name bij renovatieprojecten is het wenselijk dat deze zich kan verspreiden. Hierdoor krijg je een mooi strak resultaat.”

De sporen en perrons van Station Schiedam zijn overkapt met licht hellende, rechthoekige daken met in het midden een lichtstraat. Van Harten: “Het staaldak draagt beton bims prefab platen met een vlakke bovenzijde en een binnenzijde die aan de randen acht centimeter dik is en in de kern drie centimeter. Elke eenheid is verdeeld in acht kuipjes van zestig centimeter bij twee meter. De oude mastieke dakbedekking is 25 jaar geleden overlaagd met een bitumen dakbedekking. Met RESITRIX® ligt er een dakbedekkingssysteem met een dikte van ongeveer 2,5 centimeter.” “Verwijderen van de bestaande dakbedekking was voor ons geen optie”, legt de bouwmanager van Prorail uit. “In Rotterdam Noord ontstonden bij vervanging in een soortgelijke situatie gaten in het dak. Dat kwam door de verouderde staat van de onderliggende constructie.”


STATIONSOVERKAPPING MET EPDM
De keuze voor EPDM-dakbedekking is voor Prorail bijna standaard op alle stations. Het is onderhoudsarm en goed bestand tegen UV-straling. Een onderzoek naar de staat van het dak op het Centraal Station in Amsterdam, waar al jaren EPDM op ligt, leverde uitstekende resultaten op. Van de Berg: “RESITRIX® biedt een betrouwbare en duurzame afdichting voor platte en lichthellende daken, zowel bij nieuwbouw als renovatie. Het product combineert de producteigenschappen van EPDM met de voordelen van hoogpolymeer SBS. De EPDM op het stationsdak in Amsterdam ligt er nu 39 jaar op. Wij hebben stukken uit dat dak in 2020 getest, waarbij de resultaten uitstekend zijn. Zowel van de materiaaleigenschappen van de aanwezige dakbaan, als van de aanhechting van de nieuwe EPDM.”
Van Harten: “Voor ons is het belangrijk dat het zonder open vuur is te verwerken. De rollen van een meter breed verwerken bijna hetzelfde als bitumen rollen. Aan de uittredende rups kun je zien of je een goede verbinding maakt. Onze teams hebben er gemakkelijk mee kunnen werken en kregen daarbij goede begeleiding van Sebastiaan.”


Van de Berg: “De keuze voor SKP maakt dat er strak gewerkt kon worden. Dit type dakbedekking geeft minder kans op blaasvorming bij renovatieklussen. Nadat de RESITRIX® FG 
35 primer is aangebracht, breng je de banen aan.”  “Dat is een fantastisch concept”, voegt Van Harten toe. “De primer is binnen een uur geschikt voor verwerking en plakt niet.”

NACHTWERK
Eerst bracht MASTUM een gootconstructie aan met een vooraf in Denemarken vervaardigde hemelwaterafvoer. Daaroverheen komt een trimlaag en vervolgens werkten ze strook voor strook de dakvlakken af tot vier meter uit de rand. Van Harten: “Met een team van drie man, een voorman en ikzelf. Regelmatig kregen we bezoek van het technische team van Carlisle dat het project uitstekend heeft begeleid.”
Voor het werk langs de randen van het dak en bij de lichtstraat is ruimte gemaakt in de nacht. Bouwmanager Martijn Paalvast: “Prorail heeft als beleid dat de stroom van de bovenleiding gehaald wordt en er geen exploitatie over de rails plaatsvindt tijdens die werkzaamheden. We reserveerden in twee nachten tijdsloten van vier uur.” Van Harten: “We werkten met twee teams en zorgden voor een goede voorbereiding. Er waren extra aanhaakpunten voor valbeveiliging en een tijdelijke dakrandbeveiliging.” De stroken onder de daklichten en aan de randen waren bij elkaar precies één meter breed. Hierdoor konden we vrijwel zonder snijafval werken. Dat bestond hoofdzakelijk uit het kartonnen verpakkingsmateriaal en de releasefolie van de RESITRIX® SK P.”


SAMENWERKING 
“Mijn eerste ervaringen met RESITRIX® gaan al 25 jaar terug, de Hoftoren in Den Haag en ook de dakbedekking op dit dak overleeft mij”, zegt Van Harten. “Je verdient de investering ruimschoots terug door het geringe onderhoud en de lange levensduur. In de voorbereiding en tijdens het werk: als je zo’n topproduct verwerkt, hoort daar topbegeleiding bij. We konden CCM altijd bereiken met onze vragen.” Bouwmanager Paalvast beaamt: “De informatie en begeleiding naar ons, is ook erg waardevol geweest.”

ONDERHOUD
Paalvast geeft aan dat de rolverdeling Prorail, NS Stations en NS ingewikkeld is, maar schetst globaal: “Prorail is verantwoordelijk voor renovaties en verbouwingen aan stations en NS Stations voor het beheer van en onderhoud aan het gebouw. Voor het onderhoud zal NS Stations een aanbesteding uitschrijven. 
Ik verwacht dat het onderhoud in de komende jaren door de materiaalkeuze en de kwalitatief hoogstaande verwerking, beperkt zal zijn.”  ■
 

Gerelateerde Artikelen

AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen