Roofs 1999-08-20 Krant van wakker Nederland blijft droog tijdens renovatie dak
Voordat de krantenjongen het ochtendblad op de mat laat vallen hebben drukpersen, aangestuurd door razendsnelle computercentrales de hele nacht op volle toeren gedraaid. Wanneer het dak boven deze machines gerenoveerd moet worden is het vanwege het risico op lekkage zaak om dat te doen zonder het oude systeem te slopen. Er een dakbaan overheen branden lijkt een logische gedachte.
Het dak is 5 jaar gelden afgestooid met parelgrind, destijds dé manier om de toplaag te beschermen tegen erosie. Roelof Woudman, uitvoerder bij de Consolidated Groep kijkt zorgelijk naar het dikke wolkendek. Zijn vermoeden dat het gaat regenen komt uit. Nog geen half uur later moeten de acht dakdekkers vanwege dikke druppels het werk laten voor wat het is.
Woudman is teleurgesteld want werk is er genoeg. Twaalfduizend vierkante meter te renoveren dak om precies te zijn, met enkele lastige details. Het belangrijkste dak van het Telegraaf gebouwencomplex was na 25 jaar dienst toe aan grondige renovatiebeurt. Het betreffende gebouw huisvest zowel het computernetwerk als de drukpers en vormt daarmee het hart van de krant.
"Tijdens de renovatiewerkzaamheden is het een vereiste dat het dak te allen tijde 100% waterdicht blijft", zegt de uitvoerder. "Het lastige aan de klus is dat het dak destijds is afgestrooid met parelgrind. Een kwart eeuw geleden was het een veelvuldig toegepaste methode om dakbedekking te beschermen tegen erosie onder invloed van wind, regen en zon. Tegenwoordig zit die bescherming al in de toplaag verwerkt."
Om het parelgrind helemaal te verwijderen zou de hele dakbedekking gesloopt moeten worden. En dat is geen optie. Eén druppel water in het computernetwerk of op een rol krantenpapier en veel Nederlanders krijgen hun favoriete ochtendkrant niet in de bus. Aannemer Frits Bartling, van loodgietersbedrijf Van Zanten & Bartling ging daarom met Cor Tambach, commercieel technisch adviseur van de vestiging Consolidated Groep in Amsterdam, op zoek naar een dakbedekking die over de met parelgrind bedekte toplaag gebrand kon worden.
Hoewel er verschillende merken dakbanen toepasbaar zijn, kwam de naam Icopal eigenlijk meteen ter sprake. De van oorsprong Deense dakbanenproducent heeft een uitgebreid programma voor het renoveren van daken en ruimschoots ervaring met dergelijke klussen.
Larry Westenbrink, technisch adviseur bij Icopal, werd gevraagd om een proefopstelling te maken met de Polartherm, een toplaag, speciaal voor het renoveren van bitumineuze dakbedekking. Deze baan, die partieel wordt gehecht (50%) heeft een ingebouwde dampdrukverdelende laag door de aan de onderzijde aangebrachte vormvaste Therm-strepen van SBS gemodificeerd bitumen. Hiermee wordt blaasvorming voorkomen.
De dakbaan kwam goed uit de test waarna de dakdekkers aan de slag konden de twaalfduizend vierkante meters te renoveren. Het oorspronkelijke daksysteem met beton als dragende constructie, een dampremmende laag, isolatie en drielaagse dakbedekking was overal nog in zo'n goede staat dat uitsluitend een nieuwe toplaag voldoende was voor jarenlange waterdichte garantie. Voor het branden kon beginnen werd wel eerst het loszittende grind met een speciale veegmachine weggehaald.
Gewoonte
Eigenlijk heeft Westenbrink met het leveren van de dakbanen zijn werk al gedaan. Toch is hij nog regelmatig te vinden op het dak van de ochtendkrant. "Ik maak er een gewoonte van projecten te blijven bezoeken. Ik ondersteun de uitvoerende dakdekkers graag met technische informatie. Het eindresultaat is immers niet alleen een visitekaartje voor het dakdekkersbedrijf. Ook als leverancier blijft het een prestigeproject", aldus de technisch adviseur.
Eigenlijk vindt Westenbrink het geven van 'nazorg' een vanzelfsprekende zaak. "Onze producten zijn niet goedkoop, wij mikken bewust op het hoogste segment in de markt. Vanuit die visie werken we graag samen met bedrijven die geen concessies aan het dak willen doen. Op voorhand moeten zowel de opdrachtgever als de uitvoerende partijen streven naar het allerbeste resultaat. Overigens als het gaat om alleen maar even snel meters branden, vallen onze dakbanen toch al buiten het budget."
Hoewel beide in renovatie gespecialiseerde bedrijven al decennia lang een begrip zijn in de branche, werken ze pas een jaar samen. De kennismaking ontstond tijdens de voorbereidingen van het KPI- centrum, dat vorig jaar op initiatief van de Consolidated Groep werd geopend. Het centrum, dat staat voor kwaliteit, prestatie en informatie is bedoeld om beheerders van gebouwen, architecten en opdrachtgevers te informeren over kwaliteit in relatie tot lange termijnprestatie. In een permanent ingerichte toonzaal staan de diverse producten in combinatie met verschillende daksystemen opgesteld.
"Zoals de naam het al zegt, staat kwaliteit voorop in het centrum", zegt Woudman. "Daarom zochten wij producenten en leveranciers die dat erg hoog in het vaandel hebben staan. Icopal is daar een goed voorbeeld van, waardoor samenwerking in het centrum en daarna ook zakelijk een logische stap was. Ik ben er van overtuigd dat na dit project nog vele zullen volgen."
Eerste balans
Een jaar na de oprichting van het KPI-centrum kan Consolidated de eerste balans opmaken. Vorig jaar zei algemeen directeur M. Mastenbroek jr. nog in Roofs dat hij zich zorgen maakte over de opgetreden schaalverdeling onder de uitvoerende bedrijven. "Steeds meer bedrijven zijn zich toe gaan leggen op het vak dakdekken", zo stelde hij. "Een aanhanger en een brandertje en je kan aan de slag met als gevolg een grotere prijsdruk. Bij het maken van offertes is de verleiding daardoor groot om te kiezen voor materialen die goedkoper en slechter van kwaliteit zijn."
Mastenbroek zegt dat hij louter goede reacties heeft gehad op het in Gorinchem gevestigde centrum. "Iedereen kent wel de uitdrukking 'goedkoop is duurkoop'. Dat geldt ook in de dakenbranche. Wat ik gemerkt heb het afgelopen jaar is dat je dat niet moet zeggen, maar moet laten zien. Cijfers en staafdiagrammen die kwaliteit moeten uitdrukken zeggen lang niet zoveel als een praktijkvoorbeeld. Door de permanente tentoonstelling te combineren met seminars, waar de knowhow van verschillende bedrijven wordt gedeeld, is het mogelijk een forse voorsprong te nemen op de concurrentie."