Roofs 1999-11-03 2000

p. 3

We naderen een nieuw millennium en dus een nieuwe toekomst. Dezelfde toekomst als gisteren natuurlijk, alleen slaat het jaartal om van 1000 naar 2000. Wat gaat het níet worden? Daarvoor is het handig te kijken naar het verleden en een van de lessen uit het verleden is dat we niet leren van fouten. Een prachtig en wat somber beeld daarvan beschrijft Hans van de Sloot in zijn column in Dakenraad. Hij schrijft dat we aan het einde van iedere eeuw vol optimisme de nieuwe tijd tegemoet gaan, maar een menselijke indeling van tijd geeft nog geen indeling in het menselijk welbehagen. Hooguit geeft het dromers de gelegenheid hardop te filosoferen. Hij wijst vervolgens op een bouwbranche gericht op inspanning. Wat het niet gaat worden is een 'nieuwe economie' gebaseerd op nieuwe technologieën. De industriële revolutie zou menselijke arbeid overbodig maken weet u nog. Misstanden zoals kinderarbeid waren het gevolg van industrialisatie. De mogelijke gevolgen van de informatietechnologie zijn nog niet bekend, maar al wel te zien is wat het kan worden naar de maatstaven van Endemol. Zelfs George Orwell kon niet bedenken dat zijn 'Big Brother' zou verworden tot vermaak van de menigte in plaats van enkelen. Het wachten is op reality tv vanuit bedrijven of stadscentra, de camera's hangen er al. Bij Mac Donalds intussen wordt de mens opgeleid tot dienstverlenende robot zodat in China dezelfde smakeloze hamburgers op dezelfde manier worden aangeboden als in Middelburg.
Wat gaat het dan wel worden? Een aantal voorspellingen van mijn kant voor het begin van het nieuwe millennium, laten we zeggen voor de eerste 15 jaar. De professionalisering van dakbedekkingsbedrijven gaat toenemen en we krijgen in navolging van andere branches een tweedeling. Aan de ene kant bedrijven die prestatiegericht gaan werken en aan de andere kant bedrijven die inspanningsgericht blijven werken. Voor de bedrijven die prestatiegericht gaan werken zal het belang van relaties toenemen. Voor bedrijven die inspanningsgericht blijven werken wordt de factor prijs nog belangrijker dan nu al het geval is. Onder druk van de prijs zal de fysieke distributie efficiënter plaatsvinden dan nu en schaalvergroting is een logisch gevolg. Distributiekanalen gaan onder invloed van onder andere internet veranderen, maar verkrijgbaarheid en service blijven van belang. Een dakrolletje via internet in Italië bestellen is geen punt, maar wat te doen met een klacht? (klacht.com?) De bouwkolom zoals we die nu kennen gaat in ieder geval drastisch veranderen in een soort amorf bouwnetwerk. Ook hier weer prestatie- versus inspanningsgericht. Een netwerk is met inspanningsverplichtingen nauwelijks aan te sturen. Interessant is ook om te zien dat het initiatief tot bouwen niet langer is voorbehouden aan de traditionele opdrachtgevers. Iedere partij in de bouwkolom of het bouwnetwerk kan het initiatief naar zich toe trekken en doet dat ook.
Natuurlijk houden we misstanden, want die zijn van alle tijden. Bij alle nieuwe ontwikkelingen ontstaan nieuwe termen en uiteindelijk een nieuwe taal. En bij een nieuwe taal hoort nieuwe spraakverwarring. Prestatiecontracten bijvoorbeeld leiden nu al tot enorme spraakverwarringen en dat terwijl er slechts een enkel contract is afgesloten waarin de oorspronkelijke bedoeling tot uiting komt. Met al die verwarring wordt daarom de reputatie, ofwel een goede naam belangrijk. Certificering, garantie, opleidingen etc. en dan met name weer voor de prestatiegerichte bedrijven. In navolging van de grote industrieën zie ik ook voor de dakenbranche een concentratie van opdrachtgevers en dakbedrijven in het verschiet. Meer transacties met minder partijen in nauwere samenwerking leidt tot een reductie van administratieve rompslomp. Met welke materialen de daken in de toekomst worden bedekt zou ik echt niet weten. Natuurleien en riet zijn momenteel weer in trek net als koper en zink. Materialen met een gedegen reputatie in relatie tot daken. Ik zie teermastiek niet terugkeren, maar gezien de grote hoeveelheden waarin het nog steeds op platte daken voorkomt kunnen we toch stellen dat het uitstekend presteert. Ik bedoel, tot op heden is er nog geen enkel moderne dakbaan die net als teermastiek zelfherstellend is. Wellicht worden zonnepanelen de nieuwe dakpannen en zonnebanen de nieuwe dakbedekking. Als dat het geval is worden dakdekkers installateurs of omgekeerd. Voor adviseurs tot slot komt er werk in overvloed. Hoe meer informatie, en dat komt er in overvloed, hoe meer vraag naar informatie. Ik wens u een gelukkig nieuw tijdperk.

door: Ton Berlee

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 1999-11

Roofs 1999-11-09 Dakmerk 2000

Tijdens deze dagen horen we voortdurend 'dit is de laatste.. van dit millennium', of 'de laatste keer in dit millennium'. Ook deze Roofs is de laatste van dit millennium. Met een laatste Werk van...

Door blijft gaan p. 9

Roofs 1999-11-20 Batimat in Parijs trekt ruim half miljoen bezoekers

Dat de Batimat een van de belangrijkste bouwbeurzen van de wereld is, bleek de afgelopen maand weer in Parijs. Duizenden exposanten en een half miljoen bezoekers vanuit de hele wereld kwamen naar...

Door onze eigen p. 20
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen