Roofs 2003-05-14 Elektrisch schuifdak voor daglicht en ventilatie

p. 14

Daglicht is een belangrijke factor in een gebouw. Om esthetische redenen, maar ook om financiële en welzijn: bij grote doorlaat van daglicht neemt de behoefte aan kunstlicht af, wat een besparing op de energiekosten betekent. Daglicht is aangenamer en fraaier. Serbo Glasdaken uit Nijverdal kwam met de introductie van het Serbo Elektrisch Schuifdak tegemoet aan de grotere vraag naar daglichtdoorlatende dakconstructies. De constructie van isolerend glas kan daarbij gecombineerd worden met een andere belangrijke factor: ventilatie, ofwel: frisse lucht.

Van oorsprong is de Nijverdalse onderneming serrebouwer, en op dat gebied is het bedrijf al jarenlang marktleider. Vanuit deze specialiteit heeft men het elektrisch schuifdak ontwikkeld. Dit is een geprefabriceerd glazen dak, dat automatisch is te openen door middel van afstandsbediening. Door prefabricage is het dak gemakkelijk en snel te plaatsen. Serbo is in dit concept verantwoordelijk voor zowel het ontwerp, als de fabricage en montage.

Er is geen standaard uitvoering van het elektrische schuifdak: het verschilt per project hoe het dak er uit komt te zien. De architect kan in deze opzet vrij spelen met de afmetingen.
Het bedrijf heeft een eigen CAD-ontwerpafdeling, dat in overleg met de opdrachtgever, architect en bouwadviseur de aluminium constructies ontwerpt. De daken worden zodanig ontworpen, dat ze kunnen worden voorzien van alle soorten glas. Doorgaans wordt het elektrische schuifdak voorzien van veiligheidsisolatieglas of acrylaatplaat met een dikte van 30 tot 35 mm. Bij toepassing van acrylaat heeft het dak een hogere isolatiewaarde (glas U=I, I W/ m2K). Het dak kan in verschillende vormen uitgevoerd worden. De aluminium profielen zijn zo geconstrueerd, dat grote overspanningen mogelijk zijn.

De constructie is opgebouwd uit secties. Elke sectie kan voor tweederde worden geopend of gesloten. Dit gebeurt middels spindelaandrijving, die, door de toepassing van aandrijfcomponenten en geleidingsconstructies, geruisarm is. De motoren en de aandrijfunit zijn onzichtbaar in de constructie verwerkt. Ten behoeve van de snelheid van het mechanisme, zijn de onder- en middenelementen direct aangedreven. De elementen zijn in alle standen positioneerbaar en beheersbaar.

De productie vindt plaats in eigen huis. Het bedrijf heeft de beschikking over een eigen metaalconstructiebedrijf en plaatwerkerij, waardoor de totale projecten uit eigen hand kunnen worden afgewerkt. Het schuifdak wordt na de voormontage in de productiehal onderworpen aan uitgebreide tests. Na de testfase worden de gemonteerde secties geïnstalleerd door eigen montageteams. Het geprefabriceerde dak wordt met behulp van speciaal ontwikkeld hijsgereedschap, waarmee het element stabiel omhoog gebracht kan worden, naar het dak getakeld.

Na plaatsing wordt het schuifdak afgewerkt met afsluitprofielen, waarna het dak wind- en waterdicht is. Het dak is op elke dakhelling toepasbaar, en kan eventueel met geïntegreerde dakgoot worden geleverd.

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2003-05

Roofs 2003-05-03 Pim

Het is nu meer dan een jaar geleden dat Pim Fortuyn werd vermoord. Wat zou het zijn geworden als hij nog had geleefd-? Ik herinner mij vooral het moment dat hij werd aangesproken op...

Door zijn tuin p. 3

Roofs 2003-05-06 Maatregelen nemen is noodzakelijk

Roofs 4-2003 stond geheel in het teken van het symposium 'Instorten of inspecteren', dat Stichting Dakpromotie op 8 april j.l. organiseerde in het FiGi-theater in Zeist. Het symposium werd gehouden...

Door een goede p. 6

Roofs 2003-05-06 'Ik hoop dat opdrachtgevers steeds beter inzicht krijgen in het verschil tussen een gerenommeerde dakaannemer en een ZZTer'

Zoals bekend, maakte de heer van der Werke, directeur van Empol B.V., zich tijdens de Dakendag 2001 nogal druk over het verstrekken van een levensduurrapport aan een collega fabrikant. Naar...

Door hem gedaan p. 6

Roofs 2003-05-10 Wateraccumulatie: de eerste signalen uit de markt.

Nic-Jan Bruins Amarinus Schouten Het fenomeen wateraccumulatie is in de vorige Roofs uitvoerig uiteengezet. De Roofs is als syllabus uitgedeeld op het symposium, met andere woorden: de lezingen...

Door het bij p. 10

Roofs 2003-05-12 Nieuwe drainage parkeerdak WTC

Al sinds de oplevering van het WTC-gebouw in Amsterdam-Zuid (in 1986), lekt de parkeergarage. Ook na de reconstructie, die in mei 2002 werd afgerond, is het probleem niet opgelost. De parkeergarage...

Door ZinCo Nederland p. 12
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen