Roofs 2005-02-03 Opleveren, een feest?
Eigenlijk maken we allemaal wel eens een oplevering mee. Een meer of minder formeel moment, waarbij overdracht van het voltooide aangenomen werk of product plaatsvindt.
Zowel privé als zakelijk een belangrijk moment. In de rol van opdrachtgever, klant, is dat het moment waarop je controleert of de werkzaamheden volgens onderlinge afspraak> correct, volgens specificatie, en naar tevredenheid zijn uitgevoerd. Voor de opdrachtnemer ook een belangrijk moment, de toets op tevredenheid, meer gericht op de toekomst. Alleen tevreden opdrachtgevers blijven als relatie behouden en zullen in positieve zin reclame voor het bedrijf maken.
Recentelijk heb ik zowel privé als zakelijk kort achter elkaar een aantal opleveringen meegemaakt. Dit is mijn aanleiding eens stil te staan bij de opmerkelijke verschillen.
Eind 2004 werd ik door de autogarage gebeld dat mijn nieuwe auto in januari 2005 gereed zou staan voor ‘oplevering’. Keurig op tijd werd ik in de gelegenheid gesteld een afspraak in te plannen voor de overdracht. Op 4 januari was het zover, wij werden hartelijk ontvangen, door de verkoper met een kopje koffie op zijn kantoor. Direct grenzend aan zijn kantoor stond onze nieuwe glimmende auto ons tegemoet te pronken. Op vlotte wijze werd het administratieve deel efficiënt afgehandeld. In een keurige map kregen we de benodigde papieren mee. In de automap was ook een keurige bedrijfspresentatie en een enquêteformulier opgenomen om achteraf (thuis) de verkoop, service en aflevering te beoordelen. Nu konden we aan het belangrijkste beginnen, de overdracht van de auto. De auto stond er zorgvuldig opgepoetst bij en was volledig uitgerust voor ingebruikname.
Na een complete inspectie aan de buiten- en binnenzijde werden alle instrumenten uitgelegd en gedemonstreerd. Zo reden we als trotse nieuwe eigenaar ongeveer twee uur later tevreden de garage uit.
In oktober heb ik op verzoek van mijn schoonvader hun nieuwe appartement, onderdeel van een nieuw appartementencomplex, opgeleverd. Tot op één week voor de oplevering wisten we niet wanneer de oplevering zou plaatsvinden. Diverse werkzaamheden moesten klaarblijkelijk tot op de dag voor de oplevering nog plaatsvinden, waardoor de formele datum pas op de laatste korte termijn kon worden vastgesteld. Toch zeer vervelend als je als nieuwe bewoner al je vervolgafspraken met stoffeerders en dergelijke daarop moet afstemmen.
Op de dag van de oplevering waren wij een half uur voor het geplande tijdstip in het appartement aanwezig. De deur stond open en grote stofwolken kwamen ons tegemoet. De schoonmaker was nog bezig met het bezemschoon maken van de woning. Wij hebben maar even buiten gewacht. Na een half uur kwamen er drie mensen, welke het appartement zouden opleveren. De bedrijfsleider en uitvoerder van de aannemer en de architect verzorgden gezamenlijk de oplevering. Ruimte voor ruimte (waarin het stof aan het neerdalen was) werd het appartement voor zover mogelijk aan ons opgeleverd.
De lijst van tekortkomingen paste al snel niet meer op het standaard formulier van het GIW, ondanks het gegeven dat lopende de oplevering de uitvoerder trachtte de door mij opgemerkte beschadigingen gelijk bij te werken: radiator bijspuiten, lakbeschadiging aan de deur bij tippen enz. De grote tekortkomingen, zoals een scheur in het geschuurde plafond en slecht tegelwerk werden lopende de oplevering gebagatelliseerd,
wat de sfeer er niet beter op maakte. De ramen, en vele andere zaken waren niet ‘gepoetst’, waardoor deze niet op beschadigingen te beoordelen waren. Zo verliep de oplevering weinig positief en werd de sleutel overgedragen aan niet echt tevreden nieuwe eigenaren. Er moesten immers nog een aanzienlijk aantal werkzaamheden worden uitgevoerd, waardoor bijvoorbeeld de stoffeerders niet na de sleuteloverdracht aan het werk konden gaan.
In de tweede week van januari zijn er door verschillende dakdekkersbedrijven daken aan onze opdrachtgevers opgeleverd. De werkzaamheden waren goed in overeenstemming met bestek en voorwaarden uitgevoerd. De opdrachtgevers waren op zichzelf tevreden over het voltooide
werk. Toch knaagt er iets als ik de bedrijven als adviseur en belangenbehartiger van onze opdrachtgever moet kwalificeren. Waarom kunnen de puntjes niet op de i gezet worden als het gaat om bijvoorbeeld het opruimen en schoonvegen van het dak, het zorgvuldig en recht afsnijden van nieuw voetlood of het reinigen van een tijdens de uitvoering verontreinigde gevel?
Het zijn geen opleveringspunten die afbreuk doen aan de technische kwaliteit van de dakbedekkingconstructie, maar die wel een niet gewenst beeld oproepen bij de opdrachtgever. Het kan in dezelfde context daarom ook geen kwaad een dakmap af te geven, waarin aanwijzingen voor onderhoud, of een voorstel voor een onderhoudscontract is opgenomen. En om het te vervolmaken, een presentatie van de uitgevoerde werkzaamheden, een garantiecertificaat en een bedrijfspresentatie.
Een oplevering moet wat mij betreft een feest zijn, waarbij zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer
tevreden naar huis gaan.
De autoverkoper heeft hieraan wat mij betreft goed voldaan, de aannemer en zijn architect met een
slechte prestatie niet. De autobranche lijkt het in dit opzicht goed voor elkaar te hebben en is om die reden een interessant herkenbaar referentiekader voor iedereen die gaat opleveren.
Nic-Jan Bruins
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2005-02
Roofs 2005-02-06 Lokale mosgroei op pannen
• Ing. A.B. Berlee, T-Joint B.V. Wanneer daken, bedekt met pannen, nader worden bekeken, dan valt op dat mosgroei zich voordoet op plaatsen waar je het in het geheel niet verwacht, namelijk op en...
Roofs 2005-02-08 Bauder positioneert zich steviger op de Nederlandse markt
‘Het is net of ik een nieuw leven ben begonnen. Ik voel me sterker dan ooit.’ Aan het woord is Peter Paul Janssens, die het afgelopen jaar de opvallende overstap heeft gemaakt van Soprema naar...
Roofs 2005-02-11 RSS behaalt Europese certificering
Sinds er een Europese norm voor valbeveiliging op het hellende dak gepubliceerd is (NEN-EN 13374, zie Roofs 10-2004), volgen de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Op de Bouwbeurs zal Unidek...
Roofs 2005-02-12 Nieuw zelfrespect voor de bouw
Van 21 tot en met 26 februari wordt in de Jaarbeurs te Utrecht de 25ste editie van de tweejaarlijkse Internationale Bouwbeurs georganiseerd, wat inhoudt dat de beurs haar vijftigste verjaardag...
Roofs 2005-02-14 Alfabetisch overzicht
Aboma+Keboma: veilig werken op de bouwplaats In 2005 bestaat Aboma+Keboma 45 jaar. Ook op de Internationale Bouwbeurs in Utrecht besteedt Aboma+Keboma aandacht aan dit jubileum. Op deze beurs...