Roofs 2005-04-16 ‘Samenspel leverancier en verwerker van essentieel belang’

p. 16

Zinkleverancier Zinkunie bestaat reeds zes jaar en is al een vaste waarde geworden in de zink- en koper verwerkende sector ten bate van loodgieters, installatiebedrijven en dakdekkersbedrijven. Het bedrijf heeft met een landelijke dekking een flink percentage van de markt in handen en speelt een belangrijke rol in de prijsbepaling van zink en koper. Medio 2005 zal de leverancier in Eindhoven een nieuwe vestiging openen, en er zullen er snel meer volgen. De opvallende groei heeft te maken met de mentaliteit en werkwijze van het bedrijf.

De Zinkunie levert in het hele land maatwerk en voorraadartikelen (standaard goten, buizen, bochten etc.) van zink en koper. Hiertoe is men in drie vestigingen actief: het hoofdkantoor en productiebedrijf te Boxtel voorziet de vestigingen in Zwolle en Groningen van voorraad. Het klantenbestand telt een slordige 3800 namen; met 65 werknemers en zes zetbanken waarmee per dag een productie van zo’n 1500 meter per zetbank wordt gehaald, is het bedrijf marktleider in Nederland. Deze centrale marktpositie heeft men in relatief korte tijd opgebouwd. Hoe is men daarin geslaagd?

24-uurslevering

Het bedrijf levert alle soorten zink- en koper producten voor eerder genoemde branches en hanteert een 24-uurslevering: de klant heeft de bestelling, ook maatwerk zoals op maat gezette goot, deklijsten, fels- en roefbanen, de volgende dag in huis (bij bestelling vóór 13.00 uur in Boxtel en vóór 11.00 uur in de vestigingen). De gehele organisatie is daarop gericht. ‘Met een negen tot vijf-mentaliteit kom je er niet,’ aldus directeur en oprichter Jos van der Heijden. ‘Wij beloven de klant dat de bestelling de volgende dag in huis is, en hoe wij dat doen is verder ons probleem – dikwijls wordt tot ’s avonds laat doorgewerkt om alles op tijd de deur uit te krijgen. Het bedrijf draait op de loyaliteit van het personeel. We hebben 14 eigen vrachtwagens door het land rijden die dagelijks de twee vestigingen bevoorraden en de rest van het land bedienen. Wij hechten net als de klant waarde aan een correcte levering op de door de klant gewenste plaats. Of dit nu een order is van 15 euro of 10.000 euro, wij garanderen een optimale levering franco huis.’

Probleemoplossing

De opening van de nieuwe vestiging in Eindhoven staat niet op zichzelf. Op korte termijn zal het bedrijf meerdere vestigingen verspreid door het land openen. ‘Bij een compleet pakket hoort immers niet alleen de levering van zink en koper, maar ook advies en probleemoplossing tot het takenpakket van de leverancier,’ legt Van der Heijden uit. De bedoeling van de opening van de extra vestigingen is ons dienstenpakket te vervolmaken door een aantal kleinere vestigingen in de buurt van de klant te openen, waarmee we middels een nog directer contact op vragen en problemen van klanten in kunnen spelen. De nieuwe vestigingen zullen het complete standaardassortiment voeren; maatwerk zal zoals gebruikelijk in Boxtel worden geproduceerd.’

De productie van maatwerk vormt met 4400 ton per jaar (op een jaartotaal van 15.000 ton in Nederland te verwerken zink) een belangrijk speerpunt van de activiteiten van het bedrijf. Van der Heijden:  ‘Het is ons doel door middel van service de klant een hoop problemen uit handen te nemen. De klant moet de producten zodanig op de bouwplaats aangeleverd krijgen dat hij het alleen nog maar hoeft te plaatsen. Het technische advies is daar een essentieel onderdeel van. Wij willen in dit opzicht fungeren als vraagbaak voor de klant, men moet erop kunnen vertrouwen dat wij het probleem op kunnen lossen. Indien nodig begeleiden wij de klant met uittrekken en inmeten van prefab producten.’

Recent heeft de leverancier een extra service in het pakket opgenomen. Probleem van de klant is dikwijls dat het zinkwerk op hoogte moet worden geplaatst. Men biedt de mogelijkheid het zinkwerk in containers aangeleverd te krijgen; daar wordt een kraan bij verhuurd, waar men de producten mee op de gewenste hoogte kan laten afleveren.

Onafhankelijk

De Zinkunie opereert onafhankelijk en kan het zink en koper zodoende bij verschillende producenten zo gunstig mogelijk inkopen. Doordat het bedrijf inmiddels een centrale plaats in de markt inneemt, speelt het een belangrijke rol in de prijsbepaling. ‘Wij worden met onze prijzen scherp in de gaten gehouden, een groot deel van de markt stemt de prijzen op de onze af. Wij hechten grote waarde aan een stabiele prijsontwikkeling en voeren daarom ook een prijsbeleid dat weinig schommelingen vertoont. De hele markt is gebaat bij een evenwichtige prijs-kwaliteitverhouding.’

Naast zink en koper levert het bedrijf ook producten van lood en sinds kort RVS. Dit omdat er in voorkomende gevallen wordt gezocht naar alternatieve materialen voor zink. ‘In sommige gemeenten past men uit milieutechnische overwegingen liever een ander materiaal toe (zie over de milieuaspecten van zink ook het artikel ‘Een muntje in de Trevifontein’ in Roofs 3-2005 – red). Ook gemeenten dicht bij de zeekust gaan dikwijls op zoek naar alternatieven. Wij bieden die in de vorm van de RVS 316 4403, die op dezelfde manier te verwerken is als zink en dezelfde uitstraling biedt.’

Tevens organiseert het bedrijf voor de klanten een opleiding in de verwerking van het materiaal. Dit is een deeltijdopleiding die gegeven wordt door ervaren zinkverwerkers in een speciaal daartoe ingericht opleidingscentrum in de standplaats te Boxtel. De verwerker kan hier de techniek leren, praktijkervaring opdoen, en bij het met goed gevolg afronden van de opleiding verkrijgt men een certificaat van de Zinkunie. ‘Wij menen op deze manier het hele traject te hebben geborgd om de klant zoveel mogelijk bij te staan in het bouwproces,’ zegt Van der Heijden. ‘Deze marktbenadering is naar mijn mening de verklaring voor de snelle groei van het bedrijf.’

Klanttevredenheid

Daar het bedrijf zich nadrukkelijk richt op de klanttevredenheid, sprak Roofs met twee klanten van het eerste uur, namelijk de heer A. Nelemans van De Kraan Installatietechniek te Breda en B. de Heus van Installatiebedrijf Werkendam.

De Kraan is een zinkverwerker die zich voornamelijk richt op Zuid-West Nederland. Met een jong team en een no nonsense mentaliteit brengt het bedrijf aldaar op een aantal opvallende projecten het zinkwerk aan. ‘Afspraken nakomen,’ vertelt Nelemans, ‘daar draait wat mij betreft de hele relatie met de Zinkunie om. Het is een groot voordeel dat we erop kunnen rekenen dat de bestelling binnen 24 uur in huis is. Dit is van groot belang voor onze eigen planning en flexibiliteit – kortom, voor onze eigen geloofwaardigheid ten opzichte van de klant. In het verleden hebben wij wel eens een andere leverancier uitgeprobeerd, maar we zijn direct op onze schreden teruggekeerd. Wij waarderen het goede persoonlijke contact en de flexibele instelling van de leverancier.’

De heer B. de Heus is adviseur ontwikkeling van Installatiebedrijf Werkendam BV en heeft al vele innovaties op het gebied van zink op zijn naam staan. De bekende Ecobender is zijn vinding: een rolapparaatje waarmee de platen zink gemakkelijk en, belangrijker nog, esthetisch fraai te vouwen zijn. De Heus benadert de markt dus op een innovatieve manier, en ook daarom is hij tevreden over de samenwerking met de zinkleverancier. ‘Er is heel veel mogelijk met zink,’ vertelt hij. ‘Men kan zeer fraaie effecten bereiken met het materiaal. Wij hebben veel aparte projecten in onze portefeuille, waarbij gezocht moet worden naar creatieve oplossingen. Ruggespraak  met de leverancier is dan geen overbodige luxe. De soms onorthodoxe werkwijze vertaalt zich ook in de levering van het materiaal: het is wel voorgekomen dat de chauffeur het materiaal om vier uur ’s ochtends langs is komen brengen. Een goed samenspel tussen leverancier en verwerker is essentieel voor een soepel bouwproces en het imago van het materiaal.’

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2005-04

Roofs 2005-04-04 Politiek

Met veel belangstelling heb ik de ontwikkelingen rond de ‘Nacht van Van Thijn’ gevolgd. Van Thijn misbruikte zijn senaatspositie door een wetswijziging af te keuren die staatsrechtelijk juist was....

Door een wetswijziging p. 4

Roofs 2005-04-06 Aansluiting dilatatie op de dakrand

Er is een detail dat bijna standaard tot problemen leidt: de aansluiting van de dilatatie op de dakrand. Een dilatatie is niets anders dan een gecontroleerde scheur, een voorziening die is bedoeld...

Door een dubbele p. 6

Roofs 2005-04-08 Onderzoek naar milieueffecten van dakbedekking

In opdracht van het overkoepelende orgaan van de Duitse rubberindustrie (WDK) en de Benelux vereniging van EPDM-producenten (VESP) is door het Duitse kunststof centrum SKZ uit Würzburg een...

Door het Duitse p. 8

Roofs 2005-04-14 Het dak als nieuw maaiveld

Intensief gebruik van de bouwgrond, betere spreiding van bevolkingsgroepen, hernieuwde vitaliteit van de stad – het zijn slechts enkele beoogde effecten van het bouwen op daken, ofwel:...

Door steeds meer p. 14

Roofs 2005-04-20 Schipholtunnel kan wolkbreuken weer aan

De wolkbreuk op 7 mei 2004 kwam op een wel heel ongeschikt moment. De bovenzijde van de eerste Schipholtunnel lag juist open vanwege renovatiewerkzaamheden: door de zware regenbui kwam in de tunnel...

Door de zware p. 20
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen