Roofs 2006-10-16 Distributiecentrum Mitsubishi uitgevoerd met Roofrunner
Pal naast de productielocatie van het noodlijdende Nedcar in het Limburgse Born bouwde Mitsubishi onlangs een compleet nieuw Europees distributiecentrum. De verantwoordelijke dakdekker LAB Dakbedekkingen uit Geleen zocht naar de meest economische manier om het dakoppervlak (48.000 m²) uit te voeren en vond die in de toepassing van de Roofrunner en een spuitlijmsysteem voor de opstanden. In dit artikel een gesprek met directeur Wim Baggen en, namens dakgroothandel Delbouw, verkoopleider George Nijs.
Het lijkt op het eerste gezicht merkwaardig dat autoproducent Mitsubishi een nieuw distributiecentrum realiseerde op het moment dat duidelijk werd dat er ruim 1000 arbeidsplaatsen verloren zouden gaan omdat het model Smart niet meer in Born zou worden geproduceerd. Het nieuw gebouwde Europees Distributiecentrum (EDC), dat wordt gebouwd onder beheer van transportbedrijf Langen Holding BV, fungeert als logistiek centrum voor Europa van alle producten en onderdelen van Mitsubishi, onafhankelijk van de productielocatie van Nedcar. Gunstig gevolg hiervan is dat het effect van het verlies aan banen in de Limburgse regio hierdoor enigszins wordt beperkt.
Planning
Het dak van het distributiecentrum is als volgt uitgevoerd: staalbeplating;
PE dampremmer;
EPS isolatie 100 mm;
scheidingslaag;
Cosmoplan PVC 1,2 mm mechanisch bevestigd en in de overlappen geföhnd.
Voor dakdekker LAB uit Geleen is de uitvoer van een dergelijk dak geen alledaags project. Het bedrijf is een middelgroot dakdekkerbedrijf dat al 50 jaar met name in de Limburgse regio actief is (LAB betekent Limburgs Asfalt Bedrijf). Men is gespecialiseerd in alle soorten dakbedekking voor het platte dak. Daarom kan men per project een onafhankelijk advies uitbrengen over de beste oplossing. Verder wil men zich onderscheiden door de organisatie en een vooruitstrevende houding m.b.t. technische ontwikkelingen.
“Het werk van een dakdekker is: dakdekken,” licht Baggen toe. “Hij verdient het geld waar de hele dakenbranche op draait. Het is dus zaak de organisatie van het dakdekken zoveel mogelijk bij de dakdekker weg te halen; hij moet simpelweg in staat worden gesteld zoveel mogelijk zijn echte werk te doen. Een juiste planning en organisatie van de werkzaamheden is daarom van wezenlijk belang, evenals een snelle levering en het nakomen van afspraken.”
“Met name bij dit soort grote projecten is de planning belangrijk om de relatie tussen prijs en prestatie in evenwicht te houden,” weet Baggen. “Van tevoren moet goed worden doordacht hoe het werk moet worden uitgevoerd, en hoe de logistiek moet worden georganiseerd. Daarom zijn wij voortdurend op zoek naar de meest efficiënte manier van verwerken. Voor dit project hebben wij de Roofrunner gebruikt, een machine van Afast die de bevestigers automatisch in de ondergrond bevestigt.”
De Roofrunner is een pneumatische bevestigingsmachine die alle typen schroeven en plaatjes kan verwerken. De schroeven worden los in het magazijn gelegd, waarna ze vanzelf in de sleuf van de machine vallen. Vervolgens worden ze met een druk op de knop in het dakvlak gedrukt. Voor een uitgebreid verslag over de werking van de machine, zie het artikel ‘Bevestigingsmachine als een kinderwagen’ in Roofs 7-2005.
Geen last van ochtendhumeur
“Het gaat er feitelijk om de factor ‘arbeid’ zoveel mogelijk uit te schakelen,” aldus Baggen. “Want goede mensen zijn schaars en, hoe goed een medewerker ook is, hij kan altijd fouten maken. Je blijft altijd ‘maandagochtend- en vrijdagmiddagdaken’ hebben. Een machine heeft daar geen last van, die heeft geen last van een ochtendhumeur, die heeft nooit ruzie thuis. Een machine doet zijn werk nauwkeurig, netjes en gelijkmatig.”
George Nijs vult aan: “Natuurlijk moet de machine wel door iemand worden bediend die er goed mee om kan gaan, daarom is het goed daar vaste mensen voor aan te wijzen. Moeilijk is het niet, maar je moet de machine wel kennen. Je moet een beetje een "Fingerspitzengefühl’ ontwikkelen, zodat je bijvoorbeeld onregelmatigheden in het geluid van de machine kan herkennen en er op de juiste manier op kan reageren. Het kan bijvoorbeeld wel eens voorkomen dat er twee bevestigers tegelijk in de sleuf vallen, waardoor het mechanisme blokkeert. Dit is eenvoudig op te lossen als je weet wat er aan de hand is; maar het is in zo’n geval niet handig om te proberen door te werken, het systeem loopt daardoor alleen nog maar meer vast. Een storing komt echter maar weinig voor en kan normaal gesproken snel en eenvoudig door de dakdekker zelf worden opgelost. Als daar problemen mee zijn, kunnen onze servicemedewerkers snel ter plekke zijn om assistentie te verlenen.”
Het dak is uitgevoerd met gemiddeld zes medewerkers: per ploeg één of twee die de folie en dakbanen uitrolden, één die de banen parkerde en één die de overlappen föhnde. Zo werkte men achter elkaar aan en kon men in een continue stroom doorwerken, met weinig stagnatie. Men realiseerde ongeveer 3000 m² per week en kon het project binnen 16 weken voltooien.
Spuitlijmsysteem
Het project behelsde tevens 2000?m dakopstanden. Deze dakopstanden zijn uitgevoerd met behulp van een spuitlijmsysteem. Nijs: “Met dit systeem wordt koudlijm met behulp van een spuitpistool op de opstanden gespoten, vervolgens is de dakbedekking strak aan te brengen. Men kan de opstanden op deze manier snel en schoon uitvoeren. Een ander voordeel is dat de restanten lijm goed te bewaren zijn zodat het weer te gebruiken is bij een volgend project. Na het werk hoeft men eigenlijk alleen de lijmtank af te sluiten en de spuitmond schoon te maken om het materiaal op een verantwoorde manier op te slaan.”
“De wereld is een dorp geworden,” aldus Baggen. “Dat demonstreert een distributiecentrum als deze treffend: Mitsibushi is een wereldwijd concern dat de onderdelen binnen vijf weken aan de andere kant van de wereld moet kunnen hebben. Met dit distributiecentrum heeft men een belangrijke nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van het bedrijf. Met de nieuwe methoden voor de snelle verwerking van het dak denken wij ook een nieuwe stap te hebben gezet in onze dienstverlening.”
Nieuwbouw EDC Mitsubishi Motors Europe IPS te Born
(gem. Sittard-Geleen)
Opdrachtgever: Langen Holding BV, Geleen
Hoofdaannemer: Laudy Bouw & Planontwikkeling BV, Sittard
Dakdekker: LAB Dakbedekkingen, Geleen
Leverancier dakmaterialen: Delbouw BV, Roermond
Leverancier Roofrunner: Afast BV, Helmond
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2006-10
Roofs 2006-10-03 NENNEN
Ik had me voorgenomen een stukje te schrijven over de verkiezingen maar omdat ik niet weet voor welke partij en op wie te stemmen is het nu ‘time for something completely different’1: de NEN 6050....
Roofs 2006-10-06 Zomer 2006 funest voor PVC dakbedekkingssystemen
Drie afzonderlijke projecten met PVC dakbedekkingssystemen waar in 2005 en begin 2006 nog een resterende levensduur van enkele jaren aan werd toegekend (op basis van de gebruikelijke methode...
Roofs 2006-10-10 Cottageachtige huizen met een klassieke dakpan
De nieuwe woonwijk Vrijheidsakker ligt aan de rand van Barendrecht in een landelijke omgeving. Er wordt in de omgeving nog volop gebouwd, maar dit deel van de wijk is enkele maanden geleden...
Roofs 2006-10-12 De bekleding van een dakkapel met zink
Zink is een zeer geschikt materiaal voor de bekleding van dakkapellen. Dit beperkt zich tegenwoordig niet alleen tot het bekleden van de zijwangen. Door de diversiteit in vormen en architectonische...
Roofs 2006-10-20 Algehele risico-inventarisatie en evaluatie pannendaken
Voor kortdurende onderhoudswerken op platte daken worden in toenemende mate permanente veiligheidsvoorzieningen aangebracht. Belangrijk voor een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) is te...