Roofs 2007-04-03 Handleiding

p. 3

Ach, hoe handig kan het zijn “hand in hand” met de fabrikant/leverancier informatie over de eigenschappen, het gebruik en onderhoud van het product op te doen! Daar is toch de montage- en gebruikershandleiding voor uitgevonden!

Recent moest ik een aantal keren terugvallen op dergelijke hulpbronnen. Niets voor mij, en naar ik schat met mij voor vele anderen (hoewel allicht niet iedereen), die liever volgens de systematiek “Try and Error” werken.

“Niet voor iedereen” wordt mij altijd weer duidelijk als wij weer eens een IKEA meubelbouwpakket in huis hebben gehaald en deze gezamenlijk in elkaar willen zetten. Waar ik direct met mijn schroefmachine klaar sta om te voorkomen dat we met de bijgeleverde imbus sleuteltjes alles handmatig in elkaar moeten draaien, pakt mijn vrouw na het openen van de verpakking als eerste de montagehandleiding om te controleren of alles aanwezig is en om mij vervolgens te instrueren.

Zo zijn de eerste, zoals ik ze noem, “IKEA irritaties” weer ontstaan, waarna ik berustend de montagehandleiding puntje voor puntje afwerk, en tenslotte moet toegeven dat de meubels er net als in de showroom uit komen te zien.

Pasgeleden besloot onze Casema de kabelprogrammering te wijzigen. Ruim op tijd werd de bewuste datum in de krant aangekondigd, met verwijzing naar de service om voor 15 euro je TV door een deskundige monteur te laten herprogrammeren. U voelt hem al aankomen, herprogrammeren doen wij natuurlijk zelf.

Op de bewuste datum wil ik nog even naar Pauw en Witteman kijken, blijkt Nederland 1 niet meer onder de bewuste knop aanwezig. Oh ja, het was aangekondigd maar komt nu toch even onverwacht. Moet toch eenvoudig zijn dat herprogrammeren, waarna ik op de verschillende knopjes op mijn afstandbediening begin te drukken om een installatie menu tevoorschijn te toveren. En warempel, na zo’n tien minuten heb ik Nederland 1 weer terug, helaas niet onder knopje 1. Onze afstandsbediening geeft nu willekeurig de verschillende tv-kanalen weer. Gelukkig is de TV in onze woonkamer door mijn vrouw opnieuw ingesteld en werkt hier de afstandsbediening wel zoals het hoort. Misschien moet ik toch ook de handleidingen er bijpakken.

U begrijpt natuurlijk ook wel waar mijn aversie tegen het gebruik van handleidingen door is ontstaan. Te vaak kom ik ze tegen in onbegrijpelijke taal en beeld, zijn ze incompleet, of absurd lang en waarom eigenlijk niet altijd in het Nederlands.

Wel eens geprobeerd een DVD Home Cinemaset te installeren? Ik geef het je te doen met een handleiding van 200 pagina’s. Het kan toch niet zo zijn dat je die eerst volledig moet doorlezen, of maak ik nu opnieuw dezelfde fout?

Grofweg is de mensheid in twee categorieën te verdelen. De één leest handleidingen en de andere niet, om welke reden dan ook. Gelukkig zijn er nu ook fabrikanten en leveranciers die zich dat realiseren en om te voorkomen dat ze aan de tweede categorie geen producten meer kunnen leveren, ontwerpen ze hun producten zodanig dat ze met enig logisch inzicht zelf te bouwen, te gebruiken en te onderhouden zijn.

Zij kunnen mij tot hun klant rekenen.

Omdat ik zoals u inmiddels zult begrijpen tot de categorie behoor, die uit principe handleidingen uit de weg wil gaan, erken ik enige parallellen met de nieuwe permanente veiligheidsvoorzieningen op daken.

De volledige veiligheidsinstallatie zoals ik ze veelal aantref op het dak is zonder gebruikershandleiding niet zomaar functioneel te doorgronden. Navraag leert dat er meestal geen handleiding, althans niet op de locatie, aanwezig is. Hoewel dit bij mijn filosofie aansluit dat logischerwijs zelfs een veiligheidssysteem zonder handleiding goed bruikbaar moet zijn, mag deze handleiding natuurlijk niet ontbreken.

Mijn recente ervaringen met handleidingen leiden aldus tot drie aanbevelingen: 1) zorg dat ze er zijn in begrijpelijke taal, 2) lees ze voor gebruik zorgvuldig door en 3) zorg dat je veiligheidsinstallatie logisch en compleet is ingericht. Vooral de laatste aanbeveling is van groot belang voor gebruikers als ondergetekende.

Nic-Jan Bruins

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2007-04

Roofs 2007-04-06 Zware januaristorm legt bouwgebreken

Tijdens de zware storm van 18 januari is veel schade aan daken ontstaan. Een groot gedeelte van de schade zou zijn voorkomen als het Bouwbesluit beter zou zijn nageleefd. Wat is vereist en is de...

Door invoering van p. 6

Roofs 2007-04-10 Aluminiumfolie óp het dakbeschot… niet doen!!

Het isoleren van hellende daken is een issue. Comfort, Bouwbesluit en de energierekening zijn redenen genoeg om isolatie aan te brengen, echter…. de effecten van isolatie op  dakconstructies lijken...

Door de dakconstructie p. 10

Roofs 2007-04-12 Het station als bezienswaardigheid

Ontwerp en vormgeving van treinstations in steden ondergaan een niet te missen verandering. Architecten kiezen bij de restauratie of herbouw van oude stations dikwijls voor meer open en heldere...

Door een ongewone p. 12

Roofs 2007-04-16 “De dakenbranche moet pro-actief zijn

Wereldwijd staat de zorg om de huidige klimaatverandering hoog op de agenda. Denk maar aan de milieufilm van Al Gore, de recente klimaattop van de Europese Unie en de groene meerderheid in ons...

Door helder en p. 16

Roofs 2007-04-20 Leidekken met KOMO-procescertificering

Op 16 maart jl. werden met een feestelijke plechtigheid in kasteel Heeswijk te Veghel de eerste drie KOMO-procescertificaten leidekken uitgereikt aan drie bedrijven die lid zijn van de Nederlandse...

Door de Rijksdienst p. 20
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen