Roofs 2007-05-18 Nederlands verkoop­kantoor voor Belgische isolatiemortels

p. 18

Vanaf begin dit jaar is Continu Isolatie in Sint Michielsgestel zelfstandig dealer geworden van de producten van het Belgische FIM Isolerende Mortels. Deze wijziging in de verkooporganisatie is een direct gevolg van de groei die het bedrijf de laatste jaren heeft doorgemaakt. Een gesprek met Rob Pijnenburg en Erik Smulders van Continu Isolatiewerken, en Stephan Peeters van FIM.

Al vanaf het moment dat FIM zich op de Nederlandse markt begaf, werkt het bedrijf op exclusieve basis met het Brabantse isolatiebedrijf. De materialen die in Nederland werden verkocht werden door Continu Isolatie aangebracht. Dit om een juiste verwerking te garanderen. Het gaat hier om isolerende mortel voor het isoleren van daken en vloeren. De mortel bestaat uit polystyreenkorrels, vermiculite, perlite en droge en vloeibare toevoegingen (veelal gerecycled), die vermengd worden met snelhardende cement als bindmiddel. Het materiaal wordt gebruikt als isolerende afschotlaag voor platte daken bij nieuwbouw en renovatie en voor het isolerend uitvullen van vloeren.

Het standaardproduct PROFIM wordt op de bouwplaats aangemaakt en vervolgens op het oppervlak gespoten of gegoten. Voor de realisatie van een dakhelling of vloermortelpakket kan het materiaal in combinatie met polyurethaan- of polystyreenschuimplaten worden toegepast. Het materiaal is in diverse varianten verkrijgbaar. Zo is er een uitvoering voor de doe-het-zelver, en is speciaal voor het dak PROFIM kant&klaar ontwikkeld.

Nederlandse verkoop
De Nederlandse verkoop van de producten in Nederland was sinds de introductie in 2002 in handen van Stephan Peeters, een van de oprichters van het Belgische bedrijf. Het aantal vierkante meters dat jaarlijks met het product wordt verwerkt is sinds die tijd echter aanzienlijk gestegen (inmiddels op jaarbasis tot zo’n 50.000?m²), en het was voor Peeters geen haalbare kaart meer om in zijn eentje de Nederlandse markt te bewerken. Vandaar dat is besloten tot het dealerschap van Continu Isolatie.

“Ervaring leert ook dat het zaken doen met een Belgisch bedrijf toch de nodige barrières oplevert,” vertelt Pijnenburg. “Men heeft liever het aanspreekpunt in de buurt, dus in Nederland zelf. En ook de extra administratieve handelingen die er bij het zaken doen met een Belgisch bedrijf komen kijken, vormen een extra drempel. Deze drempel is nu weggehaald.

In de praktijk fungeerden wij al enige tijd als de Nederlandse contactpersoon en was het eigenlijk wat omslachtig dat de feitelijke verkoop nog steeds via België verliep. Wij gaan nu functioneren als zelfstandig verkoopkantoor, dat het eigen beleid mag bepalen, en zelf de prijs kan vaststellen.” “Zolang het product maar blijft voldoen aan het KOMO keurmerk zal de fabriek zich nergens mee bemoeien en zich beperken tot de technische ondersteuning en begeleiding,” voegt Peeters toe. Het bedrijf heeft hiertoe extra pompen en een extra vrachtwagen aangeschaft, en het team verwerkers verder uitgebreid.

Groei
Er zijn de afgelopen jaren al een flink aantal referentieprojecten met het materiaal uitgevoerd. Zo is bijvoorbeeld het parkeerdak van het Shell Exploration and Production International Centre in Rijswijk met het product uitgevoerd, als ook een overslagcentrum op Schiphol en een productiehal van Corus IJmuiden. Ook diverse woningbouwprojecten en flatgebouwen horen inmiddels tot de lijst referentieprojecten van het bedrijf.

Het aantal vierkante kilometers dat met de producten van FIM is uitgevoerd, is dan ook per jaar steeds bijna verdubbeld. Hoe verklaart men deze opvallende groei? “Toen wij op de Nederlandse markt kwamen, was er behoefte aan meer concurrentie op het gebied van isolerende mortels,” vertelt Smulders. “Wij hebben er vervolgens alles aan gedaan om de kwaliteit van het product (middels het KOMO certificaat) en de verwerking (door het product op basis van exclusiviteit op de markt te brengen) te waarborgen. Dit heeft naar onze mening vruchten afgeworpen. Opnieuw een verdubbeling is dit jaar natuurlijk onmogelijk, maar onze doelstelling is wel degelijk de groei te continueren.”

Inmiddels heeft FIM ook voet aan de grond gekregen in Frankrijk en is het marktaandeel in België verder gestegen. In Nederland heeft men nu ook de basis gelegd voor verdere groei.

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2007-05

Roofs 2007-05-03 Wijsheid

Op weg naar een lang weekeinde skiën in de bergen reed ik met vrienden over de snelweg. Het schoot niet op doordat er ook caravans op de weg waren en ik kan u vertellen dat ik ronduit een hekel heb...

Door al het p. 3

Roofs 2007-05-06 Condensatie in hellende dakconstructies is te vermijden

In de afgelopen edities van Roofs werden in opeenvolgende artikelen de vochtproblemen behandeld die kunnen ontstaan bij het verkeerd isoleren van een hellend dak. In dit artikel wordt gekomen tot...

Door de onvoldoende p. 6

Roofs 2007-05-08 Een nest onder het dak voor een vogel die altijd vliegt

Bij renovatie en nieuwbouw worden kieren en openingen in daken en gevels uit isolatie-overwegingen vaak afgedicht. Dit is nadelig voor de gierzwaluw, een beschermde en bedreigde vogelsoort. Die...

Door bijvoorbeeld een p. 8

Roofs 2007-05-12 De vele functies van een waterdak

Waterdaken zijn een relatief nieuw verschijnsel in de dakenwereld. Ze worden steeds vaker ontwikkeld uit de behoefte om het hemelwater op het dak te bufferen, zodat het rioleringsstelsel bij hevige...

Door te dringen p. 12

Roofs 2007-05-16 Alles in één

Met de uitreiking van de BDA Verklaring aan Profine Nederland voor de Sucoflex pvc dakbanen, heeft BDA een nieuw certificaat in de dakenmarkt gelanceerd. Het certificaat is bedoeld voor...

Door de vele p. 16
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen