Roofs 2008-06-12 Een frisse blik op groendaken
De Van de Haar Groep uit Wekerom was al een belangrijke speler op het gebied van sportvelden, groenvoorzieningen en infrastructuur. Het lag voor het bedrijf voor de hand om zich ook bezig te gaan houden met de groeimarkt groendaken. Onlangs richtte men daarom hiervoor een speciaal bedrijfsonderdeel op, dat onder leiding staat van Eric Pladdet. Roofs vroeg hem hoe het bedrijf zich op de groendakmarkt gaat profileren.
Het verhaal van de groei van het sinds 1948 actieve aannemingsbedrijf is eenvoudig: uit de ene activiteit vloeide de andere voort. Op deze manier is het activiteitengebied al behoorlijk compleet aan het worden. Met zo’n 150 medewerkers hanteert men als kernactiviteiten: de ontwerp, aanleg en onderhoud van groen-, sport-, natuur-, golf-, infra-, sloop- en milieuprojecten. “Wij houden ons kortom bezig met alles op en om het gebouw,” licht Pladdet toe. “Wij kregen vanuit de markt steeds meer de vraag of we ons niet ook bezig konden gaan houden met de applicatie van groendaken. Dit ligt natuurlijk ook voor de hand omdat wij enerzijds de kennis en expertise al in huis hebben om groendaken aan te leggen, en anderzijds de vraag naar groendaken de laatste tijd aanmerkelijk is gestegen. Vandaar dat wij onlangs Van de Haar Groendaken hebben opgericht, een bedrijfsonderdeel van de Van de Haar Groep dat is gespecialiseerd in de aanleg van extensieve en intensieve daktuinen.”
De Van de Haar Groep is al van oudsher een familiebedrijf. Momenteel staat de derde generatie Van de Haar aan het hoofd van het bedrijf. Pladdet: “Het kader van het bedrijf is jong. We hebben personeel in dienst dat zich zeer betrokken bij het bedrijf voelt; we hebben dan ook weinig verloop.”
Onafhankelijk
Het nieuwe groenbedrijf profileert zich als een onafhankelijke partij op de groendakmarkt. Van de Haar Groendaken werkt uitsluitend als hovenier en werkt daarom samen met enkele gerenommeerde dakdekkerbedrijven om een waterdicht groendakpakket aan te kunnen bieden. Welk pakket dat is, hangt af van de situatie ter plaatse. “Niet elk systeem is voor elke situatie geschikt, of de meest voordelige oplossing. Wij hebben geen standaard systeem in ons pakket en opereren onafhankelijk van de leveranciers van groendaksystemen. Daarom kunnen wij per project bepalen welk groendaksysteem technisch en budgettair de juiste keuze is. Zo wordt voorkomen dat een groendak onnodig duur wordt aangelegd.”
“Wij leggen alle typen daktuin aan, dus ook intensieve daktuinen,” aldus Pladdet. “De expertise hiervoor hebben wij opgedaan met onze andere bedrijfsonderdelen. De waterdichtende laag wordt door een van onze partners aangebracht. Bij eventuele problemen liggen de verantwoordelijkheden natuurlijk waar ze horen, maar wij fungeren als aanspreekpunt voor de opdrachtgever. Wij leveren onze groendaken dan ook vanzelfsprekend met de nodige garanties af.”
Innovatief
Het bedrijf gaat prat op haar innovatieve kracht. Zo heeft men in het verleden op andere gebieden al enige belangrijke innovaties geïntroduceerd. Een voorbeeld hiervan is de techniek die men heeft ontwikkeld om onkruidbegroeiing op bestrating te verwijderen.
Pladdet: “Wij gebruiken hiervoor heet water. Je ziet wel eens mensen hun stoep vrijmaken van onkruid door er heet water over te gooien. De methode is hier een afgeleide van. Wij hebben een compacte machine ontwikkeld die is uitgerust met sensoren om het onkruid op te sporen. Vervolgens wordt op precies deze plaats heet water gespoten zodat het onkruid sterft. Deze methode staat in de markt bekend als de WAVE-methode. Wave staat voor Water Als Vitaal Element en het Europees gepatenteerde systeem wordt inmiddels ook in Duitsland en België toegepast. Verwant aan deze methode is ons systeem om kunststof grasvelden te reinigen. Wij spuiten het water onder hoge druk op het kunststof gras, waardoor het vuil omhoog komt. Het vuil kan vervolgens met een eveneens zelf ontwikkelde machine van het veld worden afgeborsteld.”
Tenslotte is het bedrijf ook de uitvinder van de Foaminjector. Deze machine wordt veel gebruikt op de sportvelden. De machine injecteert een vloeibaar hardschuim in de toplaag van het sportveld, die zich bij regen volzuigen met vocht. In tijden van droogte staat het materiaal dit vocht weer af aan de omgeving. Hierdoor hoeft minder gesproeid te worden. Tevens heeft dit schuim de eigenschap om voedingsstoffen op te nemen. De vitaliteit van de sportvelden verbetert hierdoor, zodat de velden langer door de verenigingen gebruikt kunnen worden. De techniek van het schuim kan ongetwijfeld ook op groendaken toegepast worden. Hoe en op welke wijze kan Pladdet nog niet zeggen: “Van de Haar Groendaken is net gestart. We willen eerst zien op welke wijze wij onze bijdrage aan deze markt kunnen leveren. Maar wij zijn ervan overtuigd dat wij met onze innovatieve kracht een aanvulling kunnen betekenen in de groendakmarkt.”
Rekenmodule
Het nieuwe groendakbedrijf trad tijdens de BouwRAI voor het eerst als zodanig naar buiten. Pladdet vertelt dat de eerste reacties positief zijn. “Er is in de markt voor groendaken duidelijk behoefte aan een nieuwe partij met een frisse blik op de materie. Wij zijn destijds ook op het gebied van golfbanen onbevangen begonnen en we hebben op dit gebied inmiddels een niet meer weg te denken positie ingenomen.”
Op de nieuw gelanceerde website van het bedrijf is een rekenmodule opgenomen alwaar men eenvoudig enkele gegevens over het dak kan invullen (oppervlakte, soort begroeiing, etc.). Op deze manier kan men vooraf, zonder een offerte aan te vragen, een indicatie van de kosten van het groendak verkrijgen. “Het gaat hier natuurlijk om een richtprijs,” licht Pladdet toe. “Je kunt deze dienst het beste vergelijken met de hypotheekmodule van de Rabobank. Men kan hier een globaal beeld verkrijgen hoeveel men zou kunnen lenen. Bij werkelijke calculatie zal de prijs veelal lager uitkomen.”
“De markt voor groendaken groeit in hoog tempo en in die zin is er nog wel ruimte voor nieuwe partijen met een innovatieve instelling,” besluit Pladdet. “Of we ons in de toekomst ook op de Duitse markt zullen richten, en of we eventueel een nieuwe vestiging zullen openen, zal de toekomst uit moeten wijzen. Wij richten ons nu volledig op de Nederlandse markt voor groendaken. Dit betekent naar onze mening zowel een aanvulling op onze eigen activiteiten, als een aanvulling op de markt voor groendaken.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2008-06
Roofs 2008-06-03 Kan men een columnist monddood maken?
Geachte lezer, weet u nog waar mijn laatste column over ging? Nee, dat dacht ik al. Ik zal uw geheugen even opfrissen. Ik riep de heren architecten en opdrachtgevers op beter na te denken over de...
Roofs 2008-06-06 Bescherming tegen de zon
Momenteel wordt gewerkt aan de nieuwe CAO voor de Bitumineuze en Kunststof Dakbedekkingbedrijven, met indien mogelijk, ook een protocol m.b.t. het hitteverlet. Hierop vooruitlopend vraagt de SBD in...
Roofs 2008-06-08 Zonwering voor glasoppervlakken op het dak
De zomer breekt weer aan en dat betekent dat veel gebouweigenaren zich weer buigen over de vraag hoe het binnenklimaat zo min mogelijk last kan hebben van de warmte van de zon. De Boxtelse...
Roofs 2008-06-14 Ritmisch ontwerp in historisch dorpscentrum
Middenin de beschermde historische dorpskern van Oud Alblas is onlangs een Rijksmonument op een moderne manier gerenoveerd en gerestaureerd. Het pand is zodanig ontworpen dat het goed aansluit op...
Roofs 2008-06-16 Intermediair tussen leverancier en verwerker
Nu Chris Appels (tot voor kort voor velen binnen de dakenbranche ‘Mister Unidek’) verkoopleider is geworden bij Altena Dak & Gevel, begint de nieuwe koers van de dakgroothandel vorm te krijgen. Het...