Roofs 2010-01-03 Feiten

p. 3

“Laten we deze maatschappelijke discussie voeren op basis van feiten!” Behalve dat u deze opmerking bijna dagelijks in de journaals en actualiteitenprogramma’s kunt beluisteren, kon u hem ook lezen in het decembernummer van Roofs. Om precies te zijn, in het artikel van Pieter Hartog van Rockwool Benelux. Hij schreef dat artikel als reactie op het artikel van Frank Donkers van Kingspan, dat weer een reactie was op - enzovoorts.

Het betreft een discussie over de brandveiligheid van isolatiematerialen; een niet onbelangrijk onderwerp, gezien de diverse grote branden die in de afgelopen jaren hebben gewoed, die grote gevolgen hebben gehad en waar de toegepaste isolatiematerialen al dan niet een rol in hebben gespeeld. De discussie over de bijdrage van isolatiematerialen blijft een beetje een welles-nietes discussie, hetgeen Hartog de uitspraak ontlokte dat de discussie op basis van feiten moet worden gevoerd. De discussie is in Roofs inmiddels gesloten, maar op www.dakweb.nl vindt u bij de online artikelen van ons januarinummer de uitgebreide reactie van Donkers. Daarin onderschrijft hij dat de discussie op basis van feiten moet worden gevoerd.

Feiten. Zodra er commerciële belangen gaan meespelen, of wat voor belangen dan ook, is het problematisch wat een feit is en wat niet. Bijvoorbeeld wat de brandclassificatie is van een isolatiemateriaal. B, zegt de één. D, zegt de ander. En in een ander verband liep de discussie over de isolerende eigenschappen van reflecterende folies hoog op. Wat feit is, verschilt kennelijk per situatie. Het hangt af van wie er op welk moment en met welke methode onderzoek naar heeft gedaan. Wat feit is, is afhankelijk van degene die het ‘feit’ presenteert. Zelfs als de rechter uitspraak heeft gedaan en onomwonden heeft gezegd: “Het feit is zus, en niet zo!” – dan nog blijft degene die zei dat het feit ‘zo’ was zeggen: “Het feit is zo (en misschien een heel klein beetje zus).”

Niks nieuws onder de zon: iedereen weet dat, en het is allemaal heel begrijpelijk, zelfs logisch. Maar voor een opdrachtgever die een pand wil bouwen dat aan bepaalde eisen moet voldoen, is het nogal lastig. Voor welk materiaal moet hij nu kiezen? Hoe weet hij nu zeker dat het materiaal dat hij toepast inderdaad de gewenste kwaliteiten heeft? Onderzoeksbureaus varen wel bij die onzekerheid. Een inmiddels onafzichtelijke reeks verklaringen, rapporten, certificaten, etc. moeten de kwaliteiten van materialen inzichtelijk maken. Maar als voor de ene opdrachtgever van het onderzoeksbureau het resultaat zus uitvalt, en voor de andere zo, dan is hier natuurlijk nog niet zoveel mee opgeschoten. Helemaal waterdicht is zo’n rapport of verklaring dus kennelijk nooit. Met al die discussies ‘op basis van feiten’ is de opdrachtgever kortom nog niet geholpen. Hij krijgt immers alleen een eenduidig antwoord op zijn vraag als hij naar één partij luistert.

Uiteindelijk geeft dus altijd het vertrouwen de doorslag. Vertrouwen van de opdrachtgever in het onderzoeksinstituut, vertrouwen van de opdrachtgever in degene die de resultaten communiceert. En dat vertrouwen kan eigenlijk alleen gewonnen worden door duidelijk de gekozen (onderzoeks)methode te communiceren, en te beargumenteren waarom dat de juiste methode is. De opdrachtgever kan dan zelf zijn afweging maken. Het simpele volstaan met het noemen van het betreffende onderzoeksinstituut, zoals dikwijls gebeurt, is dan eigenlijk niet voldoende. De opdrachtgever wil best geloven dat het hier om een gerenommeerd onderzoeksbureau gaat met een respectabele staat van dienst. Maar daar staat een ander gerenommeerd instituut tegenover dat weer iets heel anders zegt aan te kunnen tonen.

Vertrouwen bouw je alleen op door een persoonlijke relatie met de klant op te bouwen. Daarom zijn vakbeurzen zo belangrijk. Eind deze maand vindt in de Evenementenhal Gorinchem te Gorinchem de vierde editie van de dakenbeurs Dak Event plaats. Het is een relatiebeurs waar men veel gelegenheid krijgt het contact met klanten, opdrachtgevers en leveranciers te onderhouden. U heeft nu het beursnummer van Roofs in handen waarin u, naast allerhande informatie over de beurs en wat er zoal te beleven is, ruime informatie vindt over de daar aanwezige exposanten. Leest u het eens rustig, en als u er iets interessants tussen ziet: zoek de betreffende exposant eens op. Laat u uitgebreid voorlichten over de verschillende producteigenschappen en waar die eigenschappen goed voor zijn. Zoek ook de concurrent eens op en luister eens naar hem. En bepaal vervolgens wat voor u interessant is en wat niet. De feiten spreken volgens de zegswijze voor zich, maar het kan geen kwaad als iemand er af en toe eens wat uitleg bij verschaft.

Edwin Fagel

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2010-01

Roofs 2010-01-06 Nieuwe Kwaliteitsrichtlijn Metalen Gevels en Daken in voorbereiding

Sinds twee jaar is ing. Ruud Huisman branchemanager van Dumebo-DWS, de branchevereniging voor de metalen gevel- en dakenbranche. De afgelopen periode is de branchevereniging een prominentere rol...

Door een onafhankelijk p. 6

Roofs 2010-01-08 Ketenaanpak tegen valgevaar

Dit najaar hebben de CAO-partijen besloten dat SBD in samenwerking met TNO aandacht gaat besteden aan een betere ketenaanpak. Om de veiligheid van het uitvoeren van dakwerkzaamheden te vergroten is...

Door SF BIKUDAK p. 8

Roofs 2010-01-10 Dakmerk duidelijker in de markt positioneren

Sinds begin 2009 is David Kemena de nieuwe directeur van Dakmerk. Roofs interviewde hem over zijn bevindingen. “Ik heb het afgelopen jaar gebruikt om zowel de bitumineuze en kunststof dakenbranche...

Door hen omhoog p. 10

Roofs 2010-01-13 Veilig onderhoud in bouwvergunning

Minister Van der Laan heeft besloten de bouwregelgeving aan te passen, zodat onderhoud aan gebouwen op een veiligere manier kan worden verricht. Dit blijkt uit een brief aan de onderhoudsbranches...

Door eisen te p. 13

Roofs 2010-01-15 Klantbegeleiding op individuele basis

Afgelopen jaar vierde groothandel Vihamij haar 25-jarig jubileum. Het bedrijf speelt een geheel eigen rol binnen de dakenbranche. De groothandel levert namelijk vooral aan de kleinere installateur....

Door ons zusterbedrijf p. 15
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen