Roofs 2013-08-32 Zinkunie ontwikkelt zich tot one stop shop

p. 32

Zinkunie, met als hoofdvestiging Boxtel en landelijk negen vestigingen, ontwikkelt zich verder tot een complete dakgroothandel nu het bedrijf heeft besloten als extra service voor de klant een assortiment dakdekkersmaterialen te gaan voeren.

“Wij houden er niet van om nee te verkopen.” Verkoopleider Roy Burks vertelt dat de verkoop van al dan niet bewerkt zink en koper altijd de kern van de activiteiten zal blijven. De uitbreiding van het assortiment is echter wel zodanig breed dat het bedrijf voor haar klanten kan gaan fungeren als een one stop shop. Het bedrijf heeft nu alle types dakbanen, inclusief onderlagen, isolatiematerialen in de verschillende diktes alsook de verlopende isolatieplaten  en gereedschappen op voorraad. Dit geldt ook voor de filialen, zodat de klant altijd snel geholpen kan worden. Desgewenst kunnen klanten ook het verticaal transport via Zinkunie inhuren.

Uitbreiding assortiment

De uitbreiding betreft de private labels APP- en SBS-dakbanen. De APP-dakbanen Zingum en Uniegum zijn beschikbaar in verschillende uitvoeringen: quarts gezand, granulaat, betalkt, grijze en zwarte leislag. De SBS-dakbanen Zinflex en Unieflex zijn beschikbaar in grijsgroen en zwarte leislag. Alle dakbanen zijn KOMO- gecertificeerd en voorzien van CE-label. Ook heeft het bedrijf diverse EPDM-dakbedekkingen op voorraad, waaronder dakrollen en membranen en een uitgebreid aanbod van lichtkoepels en dakbetredingunits.

Tevens levert men alle materialen en gereedschappen die benodigd zijn om deze producten aan te brengen, zoals bevestigers, loden uitlopen en speciaal gemaakte noodoverlopen. Ook levert men het benodigde gas: in flessen van Primagaz à 5, 10.5 en 33 kilogram. De statiegeldflessen van verschillende andere merken kunnen hervuld worden. Burks vertelt: “Ook op het gebied van de accessoires hebben we erop gelet dat we een kwalitatief aanbod kunnen blijven leveren. We bieden onder andere branders, föhnen, bevestigers en koudlijmen van gerenommeerde merken en partijen. We hebben bovendien onlangs het assortiment uitgebreid met een ruime voorraad PVC-hemelwaterafvoerproducten, zoals PVC-buizen in diverse afmetingen en de bijbehorende hulpmaterialen. Daarnaast zijn we eind september in staat om het assortiment hout te leveren ten behoeve van het dakbeschot.”

Logistiek en locatie

“Onze logistieke organisatie staat als een huis,” aldus Burks. “Het is voor ons in het hele proces een kleine moeite de benodigde dakbedekkingmaterialen mee te nemen. We hebben 25 vrachtwagens door het land rijden die gezamenlijk dagelijks tussen de 400 en 500 leveringen doen. Er is dus altijd een vrachtwagen bij de klant in de buurt. Wij kunnen door onze organisatie garanderen dat de klant de bestelde producten de volgende dag op het afgesproken tijdstip op de afgesproken locatie geleverd krijgt. Hiervoor is het contact tussen de klant en onze chauffeurs een belangrijke factor.”

Het bedrijf heeft op de hoofdlocatie in Boxtel 11.000 m² opslagruimte tot haar beschikking en voor de uitbreiding van het assortiment is een stuk magazijn ter grootte van 2400 m² bijgebouwd. Ook zullen de magazijnen van verschillende vestigingen worden uitgebreid. Ondanks dat het bedrijf al beschikte over personeelsleden met ruime ervaring in de dakenbranche bij wie de benodigde kennis en know how al in huis was, is er door het hele verkoopteam veel aandacht besteed aan het verkrijgen van de specifieke kennis van het nieuwe assortiment.

Burks: “Doordat er in het bedrijf de juiste sfeer heerst, zijn veel van de ruim 110 personeelsleden al jaren werkzaam bij ons. Dat neemt niet weg dat het bedrijf voortdurend op zoek is naar versterking. Wij willen niet consolideren, maar expanderen. Het klinkt misschien vreemd in deze tijd, maar wij groeien nog steeds. Dat heeft te maken met onze marktbenadering, die draait om servicegerichtheid. We merken dat onze klanten dit op prijs stellen. Natuurlijk proberen ze ook wel eens een andere leverancier uit, want het is niet mogelijk om altijd de goedkoopste te zijn. Zijn de materialen er vervolgens niet op tijd of is de levering niet in orde, dan blijkt goedkoop al snel duurkoop. Juist in deze tijd heeft de markt behoefte aan stabiele partijen die doen wat ze beloven.”

Zink en koper

Bij al deze dadendrang verliest het bedrijf de core business niet uit het oog: de levering van de meest uiteenlopende producten in zink, koper en lood, in de meest uiteenlopende uitvoeringen. Onlangs heeft men ook dit assortiment met verschillende noviteiten uitgebreid, waaronder Zinkunie Pure Green. Burks: “Met dit gepatineerde zink creëert men een luxe uitstraling, die bij veel architecten geliefd is. Daar waar groen koper budgettair gezien niet altijd haalbaar is, kan met Pure Green hetzelfde resultaat behaald worden tegen een gunstigere prijs.”

Burks geeft aan dat het bedrijf voor de langere termijn nog wel meer in petto heeft. “Wij staan nooit stil. De markt kan nog de nodige ontwikkelingen van ons verwachten.”

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2013-08

Roofs 2013-08-03 30 jaar vakbladen in de dakenbranche

“Met dit nummer verschijnt in Nederland voor het eerst een vakblad dat zijn inhoud speciaal en uitsluitend aan het onderwerp ‘dak’ zal wijden. Meer dan dertig jaren van stormachtige ontwikkelingen...

Door de inspanningen p. 3

Roofs 2013-08-06 De dakenbranche anno 1983

De dakenbranche anno 1983 was algemeen gesproken een conservatieve markt en de dakdekker was de risee van de bouwplaats. De professionalisering van de markt kreeg een gezicht door de oprichting van...

Door de oprichting p. 6

Roofs 2013-08-08 Vrolijke chaos

Coen van der Kooij, technisch directeur van Wédéflex, was lange tijd redactiemedewerker van respectievelijk DIM, Roofing Holland en Roofs. “Het was een dynamische tijd, de markt zoals we die nu...

Door een aantal p. 8

Roofs 2013-08-10 Veilig werken door goede organisatie proces

Hoewel in de eerste jaargangen van DIM door Jan Kieskamp een maandelijkse rubriek m.b.t. veilig en gezond werken op daken werd verzorgd, heeft de veiligheidsbranche pas in de afgelopen decennia...

Door Jan Kieskamp p. 10

Roofs 2013-08-14 Het bevorderen van vakmanschap op het hellende dak

Al direct vanaf de eerste edities van DIM maakte het hellende dak een substantieel onderdeel uit van de redactionele inhoud. Het vak heeft in de loop der jaren een aantal belangrijke ontwikkelingen...

Door de vereniging p. 14
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen