Roofs 2015-09-03 Indonesie
Afgelopen zomer had ik het voorrecht om een paar weken door Indonesië te reizen. Een andere cultuur is altijd verfrissend. Neem alleen al het verkeer. De enige verkeersregel waar de Indonesische automobilist rekening mee hoeft te houden, is: kijk uit dat je niet ergens tegenaan rijdt.
Dat is alles. Het hele concept ‘voorrang’ is er bijvoorbeeld onbekend: wie het eerst bij de kruising is, steekt als eerste over. Dat betekent dus dat je nergens recht op hebt: er geldt alleen een (morele) verplichting dat je tijdens het rijden niets raakt. Wat er achter je gebeurt, is niet jouw verantwoordelijkheid.
Als er dan toch een ongeluk gebeurt, wordt dat bij voorkeur onderling geregeld want de politie maakt het alleen maar ingewikkelder en duurder. Verzekeringsmaatschappijen zijn er niet.
Wie het Indonesische verkeer kent, weet welke doodsangsten ik afgelopen zomer heb doorstaan. De eigen weghelft is allerminst zaligmakend en wanneer twee voertuigen op dezelfde weghelft elkaar naderen, wordt middels toeteren en knipperen uitgemaakt wie er opzij moet (desnoods de berm in).
Mijn veronderstelling dat alle Indonesiërs vroeg of laat in het verkeer zullen omkomen, bleek in een gesprek met mijn reisleider niet te kloppen. Verhoudingsgewijs vallen er in Indonesië niet méér verkeersslachtoffers dan in Nederland.
Hoe kan dat? Het antwoord is eigenlijk eenvoudig. Wat voor de westerse buitenstaander eruit ziet als een ongecontroleerde chaos, is in werkelijkheid een geavanceerd communicatiesysteem met toeter- en lichtsignalen. Uit de context waarin die worden gebruikt, wordt duidelijk hoe de twee weggebruikers elkaar moeten passeren.
Zodoende worden alle weggebruikers gedwongen goed op elkaar te letten en met elkaar rekening te houden. Dat is niets minder dan zelfbehoud: onverantwoordelijk gedrag leidt bijna zeker tot een ongeluk.
Dat is een interessant gegeven. Het roept de vraag op in hoeverre het stelsel aan regels zoals wij dat hier hanteren effectief is. Natuurlijk is het verkeer hier onvergelijkbaar, alleen al omdat wij veel meer inwoners per vierkante meter hebben. Toch is ons systeem waarin de weggebruikers volgens de regels in bepaalde situaties bepaalde rechten hebben ook het manco. Men zal zich immers focussen op de eigen rechten en zal daardoor minder geneigd zijn rekening te houden met de rechten van anderen.
Hoe zit dat eigenlijk met de bouwregelgeving?
Deregulering is al jarenlang het mantra van de overheid, en terecht, want er zijn inmiddels zo ontzettend veel regels dat juist de regels leiden tot anarchie: niemand weet meer waar echt aan moet worden voldaan – dus doet iedereen maar wat hij denkt dat goed is, of wat hem door de een of andere adviseur wordt ingefluisterd.
In de praktijk worden veelal de regels als doel beschouwd (“als ik aan die-en-die regel voldoe, dan is het in orde”) zonder dat nog verder wordt gedacht aan het doel van de betreffende regel. Daar komt bij dat de regelgeving doorgaans een minimum kwaliteits- of veiligheidsniveau aangeeft. Wie zich op de bodem richt, heeft een grote kans daaronder terecht te komen. Dat is iets wat een zichzelf respecterend bedrijf altijd zou moeten willen voorkomen.
Het gezond verstand mag kortom wel een wat grotere rol spelen in de bouwpraktijk.
Daar hoort ook het besef bij dat een bouwproject geen solistische aangelegenheid is. In onze markt ontbreekt dat besef nog wel eens, terwijl het zo voor de hand ligt. Wie zich verantwoordelijk en medemenselijk opstelt, zal daar de vruchten van oogsten. Net als in het Indonesische verkeer wordt in de bouw het eigen belang het best gediend als het algemeen belang wordt gediend. Het eigen belang hangt immers één op één samen met het algemeen belang.
Edwin Fagel
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2015-09
Roofs 2015-09-06 Acht zinken vingers voor nieuwbouw NAVO
In deze artikelenreeks beschrijft Roofs de meest bijzondere daken die momenteel worden uitgevoerd. Welk dak wordt het Dak van het Jaar 2015? In dit artikel een beschrijving van de felsdaken op het...
Roofs 2015-09-12 Nico Hendriks Award stimuleert kwalitatief en innovatief dakdekken
Interview Met gemengde gevoelens reageerde Nico Hendriks op het voorstel de award voor het Dak van het Jaar naar hem te vernoemen. “Mijn verdiensten voor de dakenbranche zijn geen verdiensten...
Roofs 2015-09-14 Congressen rond actuele ontwikkelingen op het gebied van kwaliteit en techniek
Nationale Daken Event 2016 Tijdens het Nationale Daken Event 2016, op 27 en 28 januari 2016 in NBC Nieuwegein, worden er twee congresdagen georganiseerd over de meest actuele ontwikkelingen...
Roofs 2015-09-18 Waarom details luchtdichter moeten zijn dan de bouwdelen (premium)
Luchtdicht bouwen In eerdere artikelen zijn we ingegaan op de noodzaak van luchtdicht bouwen. Hoe is dit in de praktijk op een juiste manier uit te voeren? Ton Berlee. De kennisdag...
Roofs 2015-09-22 Vluchten kan niet meer (premium)
Afscheidsinterview Per 1 december 2015 gaat Jos van der Borgt van SBD met pensioen. Hij was 13 jaar lang het gezicht van de Stichting Bedrijfstakregelingen Dakbedekkingbranche (SBD). Een...