Roofs 2017-05-20 Meervoudig gebruik van parkeerdaken

p. 20

Tijdens het Parkeer24 Jaarcongres, op 6 april 2017 in Kasteel Vanenburg te Putten, verzorgde Triflex een presentatie onder de titel ‘Haal meer uit je parkeerdak’. In dit artikel een samenvatting.

Tijdens de presentatie werd aan de hand van praktijkvoorbeelden besproken hoe bijvoorbeeld een hogere isolatiewaarde, een warmte- en koudeopslag (WKO) en een regenwateropslag geïntegreerd kan worden in een parkeerdak. Vanwege het meervoudig ruimtegebruik worden er steeds meer daken ingericht als parkeerruimte. Dat levert op maaiveldniveau meer ruimte voor gras- en groenvoorzieningen op. Maar de mogelijkheden van het dakgebruik houden daar niet op. Als immers een dak toch al wordt benut als bijvoorbeeld een parkeerdak, waarom dan niet direct het dak optimaal benutten? De technieken zijn aanwezig, het gaat er enkel om deze op de juiste wijze in te zetten.

Energiebesparing

Energiebesparing wordt een steeds belangrijker item in de bouw. De doelstelling van Nederland om in 2020 de CO2-uitstoot met 20% terug te brengen ten opzichte van het jaar 1990 is nog niet gehaald. Eén van de instrumenten om dit te bereiken is de aanscherping van de energieprestatie-eisen van nieuwe gebouwen. Hiertoe wordt de minimale Rc-waarde steeds verder aangescherpt (momenteel Rc=6).

Volgens het Agentschap NL is WKO één van de meest relevante technieken om het totale energiegebruik terug te dringen. Gesteld wordt, dat in alle nieuwbouw de toepassing hiervan overwogen zou moeten worden. Bij WKO wordt warmte en koude opgeslagen in een watervoerende zandlaag in de bodem. Al naar gelang de behoefte kan koud (6-8 °C) en warm (18-20 °C) worden opgepompt en worden afgestaan aan een gebouwinstallatie (luchtbehandelingskast, klimaatplafonds, inductie-units, etc.).

Een bekend voorbeeld van toepassing van een dergelijk systeem onder een parkeerdak is de nieuwbouw van de dependance van de Haagse Hogeschool te Delft (2009). Het pand heeft een vloeroppervlak van ongeveer 14.000 m² en is voorzien van een uitgekiend energieontwerp met ondermeer een verbeterde schilisolatie energieopslag in de bodem en een parkeerdek-collector. De energievraag wordt hier gestuurd door een regelsysteem met behulp van sensoren die de temperatuur, het CO2-gehalte en het energieverbruik in alle ruimtes monitort. De combinatie van technieken levert een forse energiebesparing op. De diverse technieken doen tevens dienst als ‘proeftuin’ voor studenten.

WKO in parkeerdak

Welke rol kan het parkeerdak spelen? In de juiste opbouw kan in het parkeerdak een zonnecollector worden toegepast, in combinatie met een WKO. In de zomer vindt op een dergelijk dak wateraccumulatie plaats, in de winter kan het dakoppervlak worden verwarmd uit de WKO. Zodoende kan de hellingbaan ijsvrij worden gehouden, eventueel met behulp van sensoren.

Om een dergelijk parkeerdak op een goede manier te realiseren, moet met een aantal aspecten rekening worden gehouden. Bij alle parkeerdaken moet een goede waterdichting worden gerealiseerd, om de onderliggende ruimte en/of de onderliggende constructie te beschermen tegen regenwater. Maar ook moet rekening worden gehouden met een goede hemelwaterafvoer, de blootstelling aan UV, dooizouten en autovloeistoffen, een duidelijke routing en tevens moet gladheid op het parkeerdak worden voorkomen.

Bij een parkeerdak met een geïntegreerde WKO is met name het inwerken van de leidingen een aandachtspunt. Bij standaarddaken kan het systeem niet worden toegepast omdat bijvoorbeeld bij het gieten van asfalt de ­temperatuur zo hoog oploopt dat de al gelegde leidingen zouden smelten. De watervoerende afdichtingen liggen bij gebruik van betontegels of asfalt onder het systeem. In geval van een calamiteit kan dit voor grote problemen zorgen omdat een flink deel van het dak zal moeten worden geopend om het probleem te kunnen lokaliseren en verhelpen. Een afdichtingssysteem op basis van vloeibare kunststoffen kan hier een oplossing bieden.

Triflex heeft hiervoor een geïsoleerd parkeerdaksysteem ­ontwikkeld. Het systeem bestaat uit het zevenlaags Triflex ProPark-systeem, dat in de basis is opgebouwd uit (van beneden naar boven) een primer, twee lagen ProPark met daar tussenin Triflex Speciaalvlies als wapening; daar ­bovenop de Deckfloor instrooilaag, een vuurgedroogd mineraal en de afwerklaag Cryl Finish. Dit systeem wordt aangebracht op een isolatielaag en een ondergrond van gewapend en vezelversterkt beton. Dit geheel is bijzonder sterk, isolerend en flexibel (de toplaag is scheuroverbruggend).

Elke situatie apart beoordelen

Het is niet gezegd dat de toepassing van dit systeem in elke situatie de meest gunstige is. Elk project heeft zijn eigen, specifieke toepassing en vraagt om een gepast systeem. Daarom is het van belang dat een goede voorbereiding, op basis van een gedegen advies, aan de toepassing ten grondslag ligt.

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2017-05

Roofs 2017-05-03 Transparant

Vrij recent werden wij verzocht een open begroting met ­eenheidsprijzen in te dienen. De aannemer had onze eerder uitgebrachte offerte één op één doorgezet naar de opdrachtgever, een grote...

Door een kostendeskundige p. 3

Roofs 2017-05-06 Een medische stad in de stad

Het Erasmus MC in Rotterdam is een bijzonder uitgebreid project waarbij het dak steeds een centrale rol speelt in de verwezenlijking van de wens van de opdrachtgevers. De werkzaamheden aan de...

Door verschillende wijken p. 6

Roofs 2017-05-12 Kwaliteit van meervoudig ruimtegebruik op daken vereist samenwerking

Dakenman van het Jaar 2016 Tijdens de feestavond voor de dakenbranche op 24 maart 2017 werd Erik Steegman uitgeroepen tot Dakenman van het Jaar 2016. Het betekende voor hem een voorlopig...

Door geeft het p. 12

Roofs 2017-05-16 De nieuwe verordening voor Persoonlijke Beschermingsmiddelen (premium)

Wetgeving PBM herzien Op maandag 27 maart 2017 was er bij het Nederlandse ­Normalisatie-­instituut (NEN) in Delft een informatiemiddag met als onderwerp ‘Persoonlijke ­Beschermingsmiddelen: de...

Door een daartoe p. 16

Roofs 2017-05-24 Parkeren op gebouwen – technische aspecten (premium)

Special parkeerdaken In de stedelijke omgeving is steeds meer sprake van ruimtegebrek. Naast het aanleggen van parkeergarages en –kelders, wordt vaak ook het dak ­benut voor het parkeren van...

Door de elementenverharding p. 24
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen