Roofs 2020-05-79 De taken van de preventiemedewerker
Vitaliteitsmanagement
Vitale, fitte, gezonde en gemotiveerde mensen in en om het bedrijf - en balans in het leven: dat zijn de uitgangspunten van het vitaliteitsmanagementprogramma ‘Vitaal met je VAK bezig zijn’.
Peter van Houtum (directeur Gebr. Janssen bv, Beugen)
De preventiemedewerker is een door een werkgever aangestelde werknemer die de werkgever in een bedrijf bijstaat op het gebied van preventie en bescherming op het gebied van arbeidsomstandigheden. Preventie is hierbij voorkomen dat er problemen ontstaan door van tevoren in te grijpen. Bij ‘bescherming’ duidt men maatregelen aan, die een te beschermen object of persoon voor de gevolgen van een gevaar behoeden. Volgens artikel 13 van de Arbowet moet elk bedrijf tenminste één preventiemedewerker in dienst hebben. De wet geeft ook voorschriften over de taken, de deskundigheid en de onafhankelijkheid van de preventiemedewerker.
De preventiemedewerker heeft vier wettelijk verplichte taken:
- Het meewerken aan of het opstellen van een RI&E (incl. het plan van aanpak);
- Het adviseren aan en samenwerken met directie, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging voor goede arbeidsomstandigheden;
- Het meewerken aan het uitvoeren van de maatregelen uit o.a. het Plan van Aanpak;
- Het samenwerken met en het adviseren aan de bedrijfsarts of de arbodienst.
Daarnaast kan de preventiemedewerker ook andere taken op zich nemen die met arbeidsomstandigheden te maken hebben, zoals het geven van voorlichting aan medewerkers over gezond werken of het onderhouden van contact met de arbodienst of bedrijfsarts. Bij veel bedrijven is deze persoon tevens de KAM-coördinator (KAM staat voor Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu).
Ook bij Gebr. Janssen is de preventiemedewerker ingevuld. De taken van de preventiemedewerker zijn niet iets wat iemand er ‘even’ bij doet. De taken zijn derhalve breed en veelomvattend dat het belangrijk is dat de persoon die preventiemedewerker is, hier de juiste middelen in tijd en geld krijgt om hier invulling aan te geven. Daarnaast moet deze persoon het vertrouwen van de directie krijgen en de directie gevraagd en ongevraagd kunnen adviseren. Hij moet niet ‘afgestraft’ worden, of integendeel aangemoedigd worden om ‘een oogje dicht te knijpen’. Alleen dan kan en zal een bedrijf heel blij zijn met de preventiemedewerker. Veiligheid op een hoger level is het resultaat.
De preventiemedewerker is één van de vele stapjes.
En bedenk: vele kleine stapjes zijn één grote stap op weg
naar een mooie, duurzame en vitale toekomst.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2020-05
Roofs 2020-05-03 Dag licht
column Voor u ligt weer een nieuwe uitgave van Roofs. Ook in deze, voor iedereen vreemde, tijd van afstand houden, handen wassen en thuiswerken heeft de redactie weer een mooie editie...
Roofs 2020-05-06 Tussen kunst en groen
Dak van het Jaar 2020 Het Theater Zuidplein wordt de nieuwe hotspot voor kunst en cultuur in Rotterdam-Zuid. Een deel van het dak is beplant en een deel krijgt zonnepanelen. Een speciale opbouw...
Roofs 2020-05-12 Protocol 'Samen veilig doorwerken' aangepast aan ontwikkelingen
Protocol ‘Samen veilig doorwerken’ Het samenscholingsverbod, zoals dat sinds 22 maart van kracht is, geldt niet voor bouwplaatsen. Wel is het van belang om de RIVM-richtlijn van 1,5 meter...
Roofs 2020-05-14 Studie naar het gedrag in de bouwcultuur
TU Delft stelt leerstoel Construction Cultures in Aan de TU Delft is onlangs de leerstoel Construction Cultures ingesteld. Doel van de leerstoel is het bestuderen van gedrag in de bouwcultuur en...
Roofs 2020-05-18 Een kroon op het dak
Boomveren: bomen zonder wortels Met de uitvinding van de Boomveer is de toepassing van bomen op veel meer daken mogelijk dan tot nu het geval was. Dit heeft grote gevolgen voor de biodiversiteit...