Roofs 2020-12-23 Eerste kennismaking met de nieuwe CEO van Soprema Nederland
bedrijfsnieuws
Als producent van hoogwaardige producten voor waterdichting en isolatie behoeft Soprema geen introductie. Dat geldt iets minder voor Wilbert Elissen die per 1 oktober jl. benoemd is tot managing director van Soprema Nederland. Iets minder, want Elissen geeft al bijna vier jaar leiding aan Royal Roofing Materials, distributeur van dakmaterialen. Dat bedrijf werd in januari 2016 overgenomen door Soprema BV. Nu mag hij zelf het samengaan begeleiden van Soprema BV en Royal Roofing Materials tot één bedrijf: Soprema Nederland. Een korte kennismaking.
Wilbert Elissen heeft negentien jaar gewerkt voor Philips en daarna zes jaar bij Terberg Control Systems. Twee elektronicabedrijven als voorland, was de overstap naar de dakenwereld geen grote overgang?
“Ja en nee. De producten zijn natuurlijk nauwelijks te vergelijken, maar voor beide was en ben ik wel voor de zakelijke markt actief. Een andere overeenkomst is dat beide werkvelden projectmatig zijn. Dat is echt mijn ding. We helpen nu een dakdekker die een project voorgecalculeerd heeft dat werk ook te realiseren binnen de geplande tijd. Voor ons als fabrikant is daarbij de uitdaging de juiste producten te leveren met logistiek maatwerk. Dat is een generieke uitdaging die ook voor een installateur geldt. De processen lijken op elkaar: kwaliteitsproducten leveren en logistiek alles regelen. Die combinatie zit ook verenigd in de twee bedrijven die nu zijn samen gaan.
Kan de dakenbranche leren van de elektrowereld?
Als ik kijk naar E-commerce is de elektronica-business een stuk verder. De bouw is conservatiever en dat is deels wel begrijpelijk. Als ik dakdekker of aannemer zou zijn met een toepassing of een concept dat ik al jaren met succes in de markt zet, waarom zou ik dat dan veranderen? Dan is het de uitdaging van de fabrikant de klant ervan te overtuigen dat zijn innovatie beter voor hem is. Dat kan op heel veel manieren, maar het begint met een goed product en een goed verhaal.
Medio volgend jaar gaan wij nog een keer aan tafel als er meer bekend is over de strategie van Soprema. Welke richting gaat het op met de nieuwe combinatie?
We zijn onderdeel van een mooi Frans familiebedrijf dat denkt in kansen. Dat is een mooi uitgangspunt. Ik ben zelf iemand die ondernemend is en die op zoek gaat naar kansen. Maar Soprema is een Nederlandse onderneming die de Nederlandse markt bedient op een manier die het best past bij deze markt. Wij zetten sterk in op service, we willen weten wat we voor onze klanten kunnen betekenen, tegen welke problemen loopt de klant aan in de werksituatie. Zo hebben op basis van de input die we van klanten kregen TOP-service ingesteld. Je kunt spullen bij ons bestellen en op het moment dat je het nodig hebt, zorgen wij dat de bestelling op het dak gezet wordt. De klant staat bij ons centraal en daar maken we serieus werk van met goede producten en snelle, efficiënte service.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2020-12
Roofs 2020-12-03 Laat 2021 maar komen
column Het is misschien wat vroeg om in de eerste week van december al vooruit te blikken naar het volgende jaar, maar alles lijkt anders. Kom je half november bij je vaste tuincentrum, staan de...
Roofs 2020-12-06 Dak verpleeghuis De Dormig duurzaam en coronaveilig vernieuwd
Dak van het Jaar 2020 Vanwege enkele minder geslaagde ingrepen in het verleden vertoonde het dak van verpleeghuis De Dormig in Landgraaf lekkages. Besloten werd de volledige dakopbouw te...
Roofs 2020-12-12 Wat zien vakmensen in hun glazen bol?
Vooruitblik 2021 Wat gaat 2021 brengen, waar moeten we op letten, welke ontwikkelingen gaan doorbreken, gaan we het jaar ongeschonden doorkomen? De leden van de redactieraad van Roofs,...
Roofs 2020-12-17 Een knellende eis met voordelen
veilig en gezond werken Als we aan veilig werken denken gaan onze gedachten snel uit naar problemen en persoonlijke beschermingsmiddelen. We zien dan in onze gedachte een helm en mogelijk een...
Roofs 2020-12-18 Nieuwe ontwikkelingen uitvoeringssystemen: EPDM en inductietechniek
Erik eN De Anderen Vroeger gingen wij naar een beurs om kennis te maken met de nieuwe producten van een producent. Daar werd de uitvoering vaak in demonstraties getoond. Dat is niet meer:...