Roofs 2023-03-19 Veilig onderhoud, het kwartje valt niet

p. 19

Veilig en gezond werken

Het is 2012, het Bouwbesluit is aangepast en de onderhoudssector is in vreugdestemming: er is aandacht voor veilig kunnen onderhouden. Er zullen geen vergunningen meer worden afgegeven voor bouwwerken die niet veilig te onderhouden zijn. Helaas kunnen we tien jaar later constateren dat, met de overgang naar een Omgevingswet, de voorschriften nog niet veel verder zijn gekomen dan een tandeloze papieren tijger.

Het Bouwbesluit stelt in de artikelen 6.52 en 6.53 dat een bouwwerk geen vergunning mag krijgen indien de aanvrager niet kan aantonen dat het object veilig onderhoud­baar is. Bij het kiezen van de veiligheidsmaatregelen moet de Arbeidshygiënische strategie gevolgd worden. Dit betekent dat bij een plat dak alleen leuningen of een één meter hoge dakrand mogen worden weggelaten indien deze technisch niet realiseerbaar zijn. De vervangende maatregel is een tijdelijke leuning. Een permanente dakrandbeveiliging mag dus alleen vervangen worden door een tijdelijke, indien een permanente om technische reden niet gemaakt kan worden. Als de tijdelijke vanuit technisch oogpunt niet mogelijk is, mag een permanent aanhaakpunt worden gemaakt waarbij een gebiedsbegrenzende gordel wordt gebruikt. Kan dit ook niet, dan moet voor onderhoud een steiger worden geplaatst. Als dat ook niet kan, dan pas mag gekozen worden voor een rails of lijn­systeem. En wat zien we het meest? Juist ja.

Een veel gehoord argument is dat in het bestemmingsplan een bouwhoogte is aangeven, waardoor een verhoging van de dakrand of het plaatsen van een hek niet mogelijk zou zijn. Dit is echter geen technische belemmering. Het dak zelf behoeft immers niet dezelfde hoogte te hebben als de dakrand. Het is een economisch motief om te streven naar een maximaal bouwvolume. Economische motieven zijn in het Bouwbesluit en in de Arbeidsomstandighedenwet geen geldige reden om valgevaar niet volgens de Arbeidshygiënische strategie aan te pakken. De werkgever van het onderhoudspersoneel moet de Arbeidshygiënische strategie volgen bij het realiseren van veiligheid. Dit impliceert dat indien er onverhoopt een lijnsysteem op het dak aanwezig is, dit tijdens onderhoud niet mag worden gebruikt als er hekken geplaatst kunnen worden. Dit is geheel overeenkomstig de Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandighedenbesluit waar de Arbeidshygiënische strategie is voorgeschreven.

Om het dak veilig te betreden moet er een dakluik zijn met daaronder een ladder die in de juiste schuinte kan worden opgesteld. Het dakluik moet minimaal vier meter uit de dakrand zitten. Tevens moeten de bomen van de ladder doorlopen tot één meter boven het betreedbare oppervlak. Dit kan worden gerealiseerd door het geopende luik verticaal vast te zetten en te voorzien van een handreling. Vanaf de ladder moet het dak zijdelings kunnen worden betreden. Met hekjes moet worden voorkomen dat men ongewild in het luik kan stappen of vallen.

De vergunningverlening was bedacht als toets voor het veilige dak. Als niet ontworpen is zoals in het Bouwbesluit voorgeschreven, mag geen vergunning worden afgegeven en mag er niet worden gebouwd. Helaas is het anders. De vergunningverlener lijkt zijn eigen voorschriften niet te handhaven. En zo kennen we allemaal de gebouwen die niet voldoen.

Stel: er is een dak dat wel voldoet. Dan willen we vervolgens het dak vergroenen. Mijn lokale overheid stimuleert dit door subsidie te verstrekken. Dat groen moet regelmatig worden bijgehouden. Dit betekent mensen op het dak. Als er geen voorzieningen zijn, zoals een hek of veilig toegang, dan is veilig onderhoud niet mogelijk. De lokale overheid subsi­dieert zodoende het onveiliger maken van daken door geen aanvullende eisen te stellen.

Dit geldt ook voor zonnepanelen. Daken worden volgelegd. Looppaden in het ‘veilige gebied’ verdwijnen. De lijnsystemen komen, onbruikbaar, onder de panelen. Aan de rand van het dak blijft een bescheiden restruimte over waar je zou kunnen lopen. Ook dit volplempen van daken met panelen wordt weer gesubsidieerd zonder dat er beoordeeld wordt of dit de veiligheid van het dak nadelig beïnvloedt. Kortom: we ontwerpen en bouwen de afgelopen tien jaar gebouwen die niet voldoen aan het Bouwbesluit en subsidiëren vanuit milieuoverwegingen het onveiliger maken van platte daken. Valt het kwartje wel met de nieuwe Omgevingswet, of blijven de onderhoudsmede­werkers vallen?

Adri Frijters

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2023-03 maart

Roofs 2023-03-03 De zonzij

Geweldig voor ons dakenlandschap dat we het kunnen volleggen met zonnepanelen die direct een zichtbaar voordeel opleveren voor de afnemer van de opgewekte stroom. De vraag is gigantisch en...

Door Dakweb p. 3

Roofs 2023-03-06 Een nieuw leien dak op de Sint-Jan

Dak van het Jaar 2023 De Sint-Jan in Den Bosch zal bij iedereen vooral bekend zijn om de rijk versierde natuurstenen buitenkant van het gebouw. Achter de balustrades op de gevels van de kerk...

Door het type p. 6

Roofs 2023-03-12 Missie: multifunctioneel ingerichte daken vanzelfsprekend maken

Sinds juli 2021 is Tanja Klip-Martin voorzitter van het Nationaal Dakenplan (NDP). Als lid van de Eerste Kamer voor de VVD heeft zij onder meer ruimtelijke ordening, milieu en waterbeheer in haar...

Door Attero aangevochten p. 12

Roofs 2023-03-22 Er groeit een verticaal bos in hartje Utrecht

Tijdens de BouwBeurs van afgelopen februari bood Bouwcombinatoe Wonderwoods de mogelijkheid om het inspirerende nieuwbouwproject Wonderwoods te bezoeken. Dit project staat pal naast de ingang van...

Door een eigen p. 22

Roofs 2023-03-25 Doe mij maar een dakje

Theo Talks In deze rubriek geeft Theo Wiekeraad zijn mening over de dakenbranche en aanverwante onderwerpen. Als kind hadden wij in de winkel de keuze tussen gewone chips en paprika chips....

Door een hele p. 25
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen