Roofs 2023-10-34 Met kwaliteit en duurzaamheid de klant winnen
strategie
De markt beweegt, producenten en verwerkers proberen mee te bewegen. Vooral op het gebied van duurzaamheid zijn veel ontwikkelingen gaande, zeker nu de grotere opdrachtgevers dit aspect in de uitvraag een steeds prominentere rol toebedelen. Carlisle Construction Materials BV (CCM) is een producent van dakmaterialen (‘met fabrieken in Nederland!’) die de omslag voor een veranderende markt al enige tijd geleden heeft ingezet. Nu is het zaak de boodschap goed voor het voetlicht te krijgen. Om meer helderheid te geven over de koers van CCM, zat Roofs aan tafel met Frank Schrama, Head of Sales CCM-BV, Sebastiaan van den Berg, Sales Manager Roof NL en Benno Nijenhuis, Head of Marketing CCM-BV.
“We zien de laatste tien jaar dat opdrachtgevers en architecten de functie van het platte dak anders zijn gaan zien”, trapt Nijenhuis af. “Veel meer dan vroeger zie je dat die ruimte wordt gebruikt voor de energietransitie, voor multifunctionele inrichting, om hittestress tegen te gaan, voor groene invulling of voor een combinatie. Buiten dat het waterdicht moet zijn, zien ze het als maaiveld waar je iets mee kan.”
Van den Berg: “Daardoor is de waterdichtheid extra belangrijk geworden. Een hovenier of een PV-installateur heeft daar minder verstand van. Daarom is het goed dat onder meer via het Nationaal Dakenplan, waar ook CCM lid van is, de bewustwording voor de waterdichte laag groter wordt bij de partijen die vooral gefocust zijn op de toepassing op dat dak. Niemand wil dat alles eraf moet omdat het dakbedekkingssysteem niet meer waterdicht is.”
Gebouweigenaar
Schrama: “De uitdaging voor ons zit hierin dat wij leveren aan de dakdekker, terwijl de opdrachtgever degene is die bepaalt wat er op het dak komt. Als wij daken inspecteren, en dat doen wij regelmatig, gaat de rapportage naar de opdrachtgever. Dan moet je de verwerkende klant soms wijzen op onvolkomenheden en dat is wel eens lastig.”
“Het is ook bij de gebouweigenaar waar de behoefte aan duurzame en circulaire producten toeneemt”, aldus Nijenhuis. “Daar zit nu een versnelling in. Neem het Rijksvastgoedbedrijf, dat ruwweg twee miljoen vierkante meter plat dak in Nederland beheert. Bij hun uitvraag zit tegenwoordig een belangrijke paragraaf recycling en circulariteit. Zij zijn koploper van een steeds grotere groep opdrachtgevers die deze aspecten terug willen zien in het bouwproces. Wij bewegen mee in die ontwikkeling.”
Cradle-to-Cradle™
Schrama: “Onze EPDM-systemen sluiten daar bij goed bij aan. Alleen moet je dat wel goed kunnen uitleggen aan de markt, zonder aan greenwashing te doen, want de fysieke onderbouwing moet waterdicht zijn. HERTALAN® EPDM is een mooi voorbeeld van een dakbaan met een lange levensduur die aantoonbaar duurzaam is. Dat is onlangs bevestigd met de Rethink Award van de NRK en het Cradle-to-Cradle™ Bronze certificaat met drie aspecten op Silver. Dat certificaat is een langdurig proces van R&D en betekent veel meer dan een MKI of een declaratie bij de Milieudatabase. Die mag de fabrikant immers zelf aanleveren. We streven naar C-to-C op alle vijf aspecten Silver en zetten dit ook in als een instrument om intern verder te werken aan duurzaamheid en circulariteit. Dat is het grote voordeel van het zelf producent zijn met productie in Nederland.”
Nijenhuis: “Nederland telt steeds minder producenten in onze maakindustrie, daardoor neemt de import van dakproducten toe. Omdat wij zelf produceren, kunnen we niet snel switchen naar een handelsproduct; dus wat we maken, moet het beste van het beste zijn. En tegelijk moeten we goed communiceren naar de markt dat wij onze verantwoordelijkheid in de keten nemen als het gaat om duurzaamheid en circulariteit.”
Communiceren met de markt
Van den Berg: “CCM is al een aantal jaren bezig met het uitdragen van onze boodschap bij architecten en opdrachtgevers, maar ook bij de verwerkers. Het is een duaal kanaal, dat deels loopt via de groothandel naar de kleine dakdekkers, waar we minder te maken hebben met projecten waar we voorgeschreven worden. Het andere kanaal loopt rechtstreeks naar de grotere dakdekkers, die meer te maken hebben met voorgeschreven producten, dan wel waar de dakdekker de opdrachtgever overtuigt van een bepaalde oplossing. CCM is een grote, degelijke partij, die in staat is met producten de architect en de opdrachtgever te overtuigen en de toegevoegde waarde voor de dakdekker over het voetlicht te brengen. Niet alleen met de HERTALAN®- en RESITRIX®-series, maar sinds kort ook met de Sure-Weld® TPO lijn, die we nu inclusief isolatie en bevestigers kunnen leveren. Daarmee kunnen we de dakdekker het complete pakket beleveren, betere controle uitvoeren en uitgebreide garanties geven.”
Witte TPO
Schrama: “Sure-Weld® TPO is een prachtig product van onze Amerikaanse moeder, waarmee wereldwijd al 500 miljoen vierkante meter dak is gelegd en dat nu eindelijk ook in Nederland en Duitsland beschikbaar is. De verwachtingen zijn hoog, want TPO is een groeiende markt. Het is een product zonder weekmakers met een levensduur van minstens dertig jaar, en verwerkers met ervaring in TPO kunnen er snel mee aan het werk. Net als bij HERTALAN® en RESITRIX® zorgen we voor goede begeleiding, met trainingen en ondersteuning met onze technische mensen op projecten. Sure-Weld® is verkrijgbaar in wit of lichtgrijs, voor een lagere koellast van het gebouw, en wordt mechanisch aangebracht, waardoor het nagenoeg honderd procent demontabel is. De lange levensduur is extra relevant voor opdrachtgevers van grote staaldaken die zonnepanelen plaatsen, omdat die levensduur die van de panelen overstijgt.
Dakbedekkingsconstructies
Nijenhuis: “Het aanbieden van een complete dakbedekkingsconstructie, waar Sebastian net over sprak, past goed in de strategie om vooral opdrachtgevers te overtuigen van onze producten, waarbij we verantwoordelijk zijn voor het geheel van dampremmer tot en met de toplaag. Onze daksystemen worden daarin gecombineerd met bevestigers van SFS Guardian [zie Roofs november; red.] en PIR-isolatie van een Europese producent; de dampremmer komt uit ons ALUTRIX® assortiment.”
Schrama: “Om de opdrachtgevers te overtuigen van het systeem, is het van goot belang dat het goed wordt aangebracht. Daarom werken wij met erkende (inductie)verwerkers, die wij getraind hebben in onze systemen. CCM steekt daar heel veel tijd in. Je wilt verwerkers hebben die weten wat ze aan het doen zijn en die niet over onze verwerkingsrichtlijnen heen stappen. Zo krijgen wij een mooie wisselwerking met erkende verwerkers, die wij vervolgens naar voren kunnen schuiven bij opdrachtgevers. En uiteindelijk een opdrachtgever die tevreden is met een kwalitatief en duurzaam dakbedekkingsconstructie, dat goed is aangelegd.”
CCM Totaalleverancier
Van den Berg: “De stappen die CCM zet (en heeft gezet) naar systeemlevering, betekenen ook dat wij advies, garantie en begeleiding meer kunnen afstemmen op de hele dakbedekkingsconstructie - en niet alleen op het waterdichtende systeem. Dat is beter voor de totale kwaliteit van het dak en overzichtelijker voor de klant. De markt heeft daar tegenwoordig behoefte aan en is steeds minder geïnteresseerd in alleen de toplaag onder hun zonnepanelen of groendak. Wij willen totaalleverancier zijn en CCM is de naam waarmee we dat communiceren. We dringen niet een bepaald product op, we inventariseren wensen, adviseren, geven een eerlijke begroting per vierkante meter en zorgen dat de eindoplossing past in de uitvraag van de klant.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2023-10 december
Roofs 2023-10-03 Geachte lezer…
De succesvolle editie van DAKEN & ZAKEN zit er weer op. Afgelopen15 november was ons grote DAKEN & ZAKEN evenement in de EXPO Houten. Een netwerkbeurs speciaal voor de dakenbranche. Dit jaar met...
Roofs 2023-10-06 Daktuinen in de geest van de oude meester
Dak van het Jaar 2023 Het Tripolis ensemble langs de A10, dat architect Aldo van Eyck begin jaren negentig ontwierp, was geen commercieel succes. Na nieuwbouw en een grondige renovatie vormt...
Roofs 2023-10-13 Verkiezingen
Veilig en gezond werken De verkiezingen zijn achter de rug. U bent naar de stembus geweest en hebt uw bijdrage geleverd aan de toekomst van uw dierbaren en de aarde. Immers, zonder een leefbare...
Roofs 2023-10-14 DAKEN & ZAKEN in Houten: geslaagd!
daken & zaken Groter dan voorheen, met bijna 100 deelnemende bedrijven, opende het evenementencentrum in Houten op woensdag 15 november haar deuren voor DAKEN & ZAKEN. Informatie over, en...
Roofs 2023-10-26 Afscheid van dak- en gevelicoon Nico Hendriks
Erik en de anderen Doorgaan tot je 83ste en dan officieel afscheid nemen van Kiwa BDA dak- en geveladvies, waar je 46 jaar voor hebt gewerkt. Het is maar weinigen gegeven om dit alles in goede...