Roofs 2025-09-91 Het nieuwe dakdenken: Gen Z komt eraan
Van de zijlijn
Dat onze bouwindustrie niet bepaald de Formule 1 van innovatie is, zal niemand verbazen. En dat binnen diezelfde sector de B&U nog eens achterloopt op de Grond-, Weg- en Waterbouw? Ook niet echt schokkend. Waar de rest sushi eet, zitten wij nog aan de aardappelen. En de markt voor het platte dak? Die mag u zelf even invullen.
Gen Z: de generatie die niet aanbelt, maar inlogt
Maar dan die nieuwe generatie: Generation Z (Gen Z: geboren tussen 1998-2012). De collega’s van morgen. Geboren met een scherm in de hand, grootgebracht met likes in plaats van loonstroken. Hoe krijgen we die aan boord en vooral: hoe houden we ze daar? Gen Z handelt vanuit de laptop en telefoon. Instagram, LinkedIn, Reels. Dát zijn hun bouwplaatsen. Lineaire tv wordt allang niet meer gekeken en de 40-urige werkweek voelt voor hen als een relikwie uit de Romeinse tijd. Ze verwachten vrijheid, zingeving, een coach in plaats van een chef en af en toe een sabbatical. Klinkt eng? Valt mee. Je hoeft ze alleen niet te behandelen alsof we nog in de jaren ‘90 zitten.
En daar komt LinkedIn in beeld. Wij als maakindustrie zijn er allemaal wel aanwezig: keurig een bedrijfsprofiel, wat reposts van collega’s en af en toe een foto van een groen dak. Lekker digitaal, toch? Helaas. Het algoritme lacht ons uit.
LinkedIn verandert zijn regels voortdurend. Berichten met externe links of standaard marketingpraat? Weggefilterd. Wat wél werkt: eigen content, pakkende eerste zinnen, en vooral interactie. Vraag iets, lok reacties uit, reageer zelf. Ik werd daar laatst zelf aan herinnerd: mijn zorgvuldig geformuleerde vakpost haalde nog geen 5.000 views. Mijn zoon postte een foto van een koelkast vol Spa Rood met de vraag “Wie drinkt dit spul eigenlijk?” – 60.000 views in een week. Tja, het algoritme weet wat leeft.
De moraal? Je kunt nog zo’n mooie Road Show-foto plaatsen, maar als het algoritme je niet mag, zie niemand je. Begrijp het spel, speel het slim, en dán bereik je Gen Z op hun terrein. Maar bereik is één ding. Behoud is iets anders.
Gen Z ziet LinkedIn als een marketplace, niet als netwerk. Ze connecten direct met beslissers en leveranciers, niet die slappe koffie op de beursstand. Ze willen impact, flexibiliteit en een werkgever die meebeweegt. Dus: geef ze ruimte om te experimenteren, focus op resultaat in plaats van aanwezigheid en betrek ze vroeg als stagiair of ambassadeur in je marketingteams en vooral bij de HRM-afdeling.
Onze industrie is traag, maar dat is óók onze kans. Wie nu durft los te laten, juist nu Gen Z binnenloopt, kleurt de markt opnieuw in. Een plat dak blijft plat, maar de manier waarop we het verkopen gaat voorgoed veranderen.
Benno Nijenhuis
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2025-09 november
Roofs 2025-09 nagekomen persberichten DAKEN & ZAKEN
ALERT ISOLATIE Standnummer: 041 Firetight WSW: de kop van de woningscheidende wand tussen de dakelementen eenvoudig brandwerend. Luchtdichte, circulaire dakaansluitingen voor hellende...
Roofs 2025-09-03 Welkom op DAKEN & ZAKEN!
Voorwoord Op 12 november is het zo ver; dan is de dakenbranche één dag verzameld in EXPO Houten. Brachten we in de vorige editie van ons vakblad Roofs een overzicht van de deelnemers aan DAKEN &...
Roofs 2025-09-06 Gedurfd: houten brug met daktuin over het spoor
Dak van het Jaar 2025 De Passerelle is een nieuwe loopbrug over het spoor naast het station van Zwolle. Het 130 meter lange en 10 meter brede bouwwerk is als een opgetild park. Hoe je het ook...
Roofs 2025-09-100 Nieuwslijn
Agenda 12 november 2025, DAKEN & ZAKEN 2025, Expo Houten De plek waar opdrachtgevers, leveranciers en verwerkers binnen de dakenbranche elkaar ontmoeten. 18 november 2025, De Nobelaer,...
Roofs 2025-09-12 Lezingen op DAKEN & ZAKEN 2025
Op woensdag 12 november 2025 vindt de vijfde editie van DAKEN & ZAKEN plaats. Veel blijft vertrouwd: EXPO Houten is opnieuw onze thuisbasis, de hallen zijn goed gevuld, de catering is uitstekend en...