Roofs 2000-11-45 Van sedumtapijt tot multifunctioneel parkeerdak
Daktuinen en vegetatiedaken worden door de architect steeds vaker toegepast. Hierbij zijn de sedumdaken goede vervangers voor grindgeballaste daken. Qua gewicht komen deze ballastlagen overeen, 80 kg/m2. Grote dakvlakken worden zo met dakbegroening aangelegd. Toch kan ook aan een sedumdak een stukje vormgeving meegegeven worden.
Zo is het mogelijk om met grind, vijvers, loopverhardingen of verschillende kleuren beplanting het sedumdak nog attractiever te maken. Belangrijk hierbij is een doorgaand vormvast drainagesysteem. Overtollig water moet ten alle tijden snel naar de afvoeren kunnen stromen.
Het ZinCo Floradrain daktuinsysteem geeft de architect deze creatieve vrijheid. Het daktuinsysteem wordt afgestemd op het type beplanting of soort daktuin wat voor ogen staat. Door het ontbreken van Nederlandse normen dienen de systemen in ieder geval te voldoen aan alle gestelde Duitse normen; een zware beschermmat op de dakbedekking en een drainagelaag met een afvoercapaciteit volgens de DIN4095. Door de drainagelaag te scheiden van de noodzakelijke groeilaag ontstaat een duurzame drainage. Alleen met een gescheiden drainage systeem kan een daktuin met een lange levensduur worden aangelegd.
Parkeerdaken
Hetzelfde principe, van een gescheiden drainagelaag kan bij parkeerdaken worden doorgevoerd. In het voorjaar is het parkeerdak met het ZinCo Elastodrain-systeem bij kantorencomplex aan de Hullenbergweg te Amsterdam gerealiseerd. Inmiddels heeft het Telecombedrijf Versatel het gebouw in gebruik genomen.
Tussen het grote U-vormige kantoor is een ongeïsoleerde parkeergarage gesitueerd. Vanuit opdrachtgever is de belangrijke voorwaarde meegegeven dat voor de invulling van het parkeerdek de mogelijkheid geschapen moest worden voor een multifunctioneel gebruik. Tuinarchitectenburo Kees Tolk heeft door gebruik van organische vormen het dak een vriendelijke uitstraling gegeven. Er is een combinatie van noodzakelijke parkeerruimte en tuin gemaakt.
In het verleden hebben met parkeerdaken met klinkerverhardingen geleidt tot probleemdaken. Op de dakbedekking werd hierbij een met cement gestabiliseerd zandbed aangebracht, hierin worden de klinkers gestraat. Problemen ontstonden met name in de winterperiode. Afvoer van water vindt voor 90% bovenlangs plaats. De overige 10% zakt tussen de bestrating weg en moet hiervandaan naar de afvoeren worden afgevoerd. Het in het gestabiliseerde zandbed aanwezige water kon nauwelijks wegstromen, mede door het ontbreken van een vormvaste drainagelaag en opvriezen van de bestrating is het resultaat.
Problemen
Het Elastodrain systeem is ontwikkeld om dergelijke problemen voor daken met 'normale' bestratingmaterialen te ondervangen en het technisch goed uit te voeren.
Over het gehele dak van Versatel is bij het Elastodrain-systeem aangebracht. Op deze wijze ontstaat een doorlopend drainagesysteem, volgens DIN4095. Overtollig water stroomt via de Elastodrain platen, via een onderinloop in de straatkolk de hemelwaterafvoer in. De platen zijn van rubber en verzorgen daarmee een goede bescherming tegen mechanische beschadigen. Bovendien dempen de platen geluid en trillingen.
De Elastodrain platen liggen niet direct op de dakbedekking maar is door een scheidingsvlies gescheiden. Hierdoor worden eventuele remkrachten niet op de dakbedekking overgebracht.
Het systeem heeft vanaf de dakbedekking de volgende opbouw: Scheidingsfolie TGF20; Elastodrain EL200; Filtervlies TG Minimaal 15 cm scherpzand; Betonklinkers.
De minimale opbouwhoogte van het systeem bedraagt hiermee 17 cm exclusief bestratingmateriaal. Het totaal gewicht is ongeveer: 300 kg/m2 voor systeem met zand en 200 kg/m2 voor de bestrating, totaal 500 kg/m2.
Bij deze opbouw is het dek berijdbaar voor auto en licht vrachtverkeer.
Een deel van de verharding wordt door brede en hoge prefab banden omsluiten. Niet alleen geven deze de tuin extra body maar functioneert zij direct als zitrand voor mensen die hun boterham of sigaret buiten willen nuttigen.
Ter plaatse van het gazon en de beplantingdelen is het straatzand uitgewisseld voor lichtgewicht groeisubstraat. De verhoogde en bolvormige groenvakken zijn aan de onderzijde opgevuld met polystyreen en met het substraat afgedekt.
Het project aan de Hullenberg geeft aan, dat het Elastodrain parkeerdaksysteem de mogelijkheid biedt om aan het dak een grote diversiteit aan functies meegegeven kan worden waarbij het dak optimaal beschermd is tegen mechanische beschadigingen.
door: Mari van Lieshout
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2000-11
Roofs 2000-11-03 Daktuinen
Onze woning is gelegen in de directe nabijheid van een park, dat wil zeggen, in de jaren zestig was het een groot weiland met als bestemming industrieterrein. Bij gebrek destijds aan gegadigden...
Roofs 2000-11-06 Kiezen voor meerwaarde en individualiteit
Begroende daken, recreatiedaken en daktuinen hebben al geruime tijd bijzondere aandacht van stedenbouwkundigen en architecten. En dat niet alleen. Het begroende dak is ook ontdekt door de...
Roofs 2000-11-10 Duitse vakbeurs Grün im Raum als voorbeeld voor Nederlands groendakbeleid
Grün im Raum was de naam van een vakbeurs die begin mei in het Duitse Stuttgart de aandacht vestigde op het groengebruik in de openbare en private stedelijke ruimte. Veel aandacht werd besteed aan...
Roofs 2000-11-17 'Groendak is niet milieubelastend'
Behalve een fraai uitzicht voor kantoorpersoneel is een groendak niet milieubelastend. Dat weten ze in Lelystad maar al te goed. Niet zo vreemd dus dat het hoofdkantoor van Waterschap Zuidzeeland...
Roofs 2000-11-18 'Levensduur groendak mede bepaald door nazorg'
Groendaken worden in Nederland steeds vaker op grote schaal toegepast. Het gaat hierbij om lichtgewicht sedumdaken, intensieve daktuinen maar ook om parkeerdaken afgewisseld met groen. De...