Roofs 2001-03-18 60.000 m2 EPDM voor dak Amsterdam Medisch Centrum
Het AMC onderging een totale opknapbeurt. Stapsgewijs kreeg het hele complex een facelift Onderdeel daarvan is de gehele renovatie van het dak omdat het ziekenhuis na twintig jaar niet overal meer waterdicht was. Dit als gevolg van een combinatie van factoren waaronder weinig tot geen afschot, lekkende goten en een verouderde dakbedekking. De renovatie van het AMC dak nam ruim een jaar in beslag. Geen makkelijke klus, maar wel een noodzakelijke. Uiteraard nam Roofs een kijkje op het dak van het AMC, dat deze maand wordt opgeleverd.
Omdat het AMC een heuse stad op zich is (dagelijks bevinden zich 10.000 mensen in het complex), werd er een commissie samengesteld die het hele dakproject coördineert. Wim Zomer van Bennekom advies, verbonden aan het AMC, was projectmanager. In deze functie vormde hij hét aanspreekpunt voor alle partijen. Iedereen met vragen omtrent de renovatie of iets gedaan wilde krijgen, moest eerst bij hem aankloppen. Jur de Weerd, van het AMC, was projectleider. Zijn taak bestond uit het in goede banen te leiden van alles. De commissie werd gecompleteerd door Gerrit Hoogvliet van Consolidated en Eduard van der Steenhuijssen (Hoofd Uitvoering van Vof. Consolidated/Erdo), Roel Kloosterman van adviesbureau Dakmanagement en Harry Vrielink en Hans ter Horst van Phoenix Benelux.
“Een keer in de vier weken zijn we samengekomen om de werkzaamheden te evalueren”, vertelt Zomer. “Dan keken we naar de vorderingen, de mogelijke oplossingen voor eventuele problemen en namen we de werkzaamheden voor de volgende weken door.”
De samenwerking tussen het AMC, Phoenix. Consolidated/ERDO en Dakmanagement verliep perfect. De lijnen waren kort, zodat eventuele problemen meteen opgelost konden worden. “Om de vele patiënten in het AMC niet tot last te zijn, moesten alle werkzaamheden goed op elkaar worden afgestemd”, aldus De Weerd. “De logistieke aanpak was cruciaal. Al het materiaal werd bijvoorbeeld op één plek aangevoerd en vanuit dat punt werd het dak systematisch gerenoveerd. Een ander voorbeeld betreft de volgorde op de werkplek.
Omdat op sommige gedeelten grind verplaatst moest worden, was het logisch meteen het dak te renoveren, dus vóór het terugschuiven van het grind. Als je dat op een later tijdstip doet, betekent dat immers weer extra overlast.”
Het direct afwerken betekende voor de dakdekker echter dat er niet “vooruit gewerkt” kon worden, wat hem een extra tijdsdruk opleverde.
De daken van het AMC hebben verschillende soorten onderconstructies en dus zijn er verschillende dakbedekkingssystemen toegepast. Op de daken met een onderconstructie van stalen dakprofielplaten is een mechanisch bevestigd systeem toegepast. Op de meeste daken met ballast is de oude dakbedekking gewoon blijven liggen. De systemen met een ballastlaag van spoorweggrind en betontegels hebben een nieuwe losliggende bedekking gekregen over de bestaande dakbedekking heen. In die systemen ging de meeste tijd zitten.
Op de hoge daken is het probleem van weinig tot geen afschot opgelost met het Pirotherm afschotsysteem van Van Wylick. Daartoe moesten eerst alle tegels worden opgenomen en omgezet op pallets. Een werkelijk gigantische klus. Over de afschotlaag is een EPDM dakbedekkingssysteem aangebracht.
Een specifiek probleem was het bekleden van de “dakrandjes” met een ontwikkelde maat van ca. 1,8 m1. Voordat met de daadwerkelijke uitvoering van het project werd gestart, deed men in 1999 eerst een proef met zelfklevend EPDM in lengte’s van 1,5x1m¹ om dit probleem in kaart te brengen.
Dat experiment maakte duidelijk dat verticaal lassen van de lengtes nog om een oplossing vroeg. De Nederlandse dakdekker liet hierna een sterk staaltje zien door verticaal thermisch te lassen met een zelfgemaakte constructie die langs de gevel loopt. (Zie foto)
Voor de dakranden werd gekozen voor de volgende uitwerking. Ter plaatse van de dakrand en opgaand werk werd de dakbaan in het vlak 50 mm opgezet. De overlappen werden over een breedte van 50 mm thermisch gelast en de ondergrond bij de dakrand werd behandeld met een hechtprimer. Tenslotte werd een strook zelfklevend EPDM verkleefd tegen en op de dakrand. Deze strook liet de dakdekker aan de dakzijde doorlopen tot op de in het dakvlak liggende dakbaan met een overlap van 100 mm (voor lassen met de automaat 150 mm). De overlap werd over een breedte van 50 mm thermisch gelast. Afgerond werd het geheel met het aanbrengen van een monotrim/afdekkap.
Bij de detaillering van het dakbedekkingssysteem werden geen prefab stukken gebruikt. Alle details in het werk zijn uitgevoerd met ter plaatse vervaardigde, uit de dakrol geknipte hulpstukken (de zogenaamde tongen en nieren).
“In de lange voorbereiding op dit project hebben wij het AMC steeds gewezen op de keuze voor kwaliteit. Hiertoe werden diverse oude daken bezocht en sprak de commissie met diverse gebouweigenaren. Feitelijk ben je bezig mensen zichzelf te laten overtuigen”, aldus Ter Horst. De partijen zijn erg tevreden over het eindresultaat. “De komende decennia hoeven we niet meer om te kijken naar het dak”, zegt Zomer. “Zowel de patiënten als alle apparatuur zijn volledig beschermd tegen invloeden van buitenaf. En als je kijkt naar het slechte weer van de afgelopen maanden, kan ik zeggen dat de werkzaamheden voorspoedig verlopen zijn. We zijn dan ook erg tevreden.”
Gekozen is voor een lasbare 3.1 mm dikke gewapende dakbaan van Phoenix. Bij het maken van naadverbindingen en details hebben weersomstandigheden vrijwel geen invloed. De lassen kunnen visueel gecontroleerd aan de hand van de uitgevloeide SBS gemodificeere bitumencoating.
De dakbanen hebben naar opgave van de leverancier een verwachte levensduur van 50 jaar. De hier gebruikt rollen Resitrix MB en Resitrix SK, die specifiek werden ingezet bij de hoge randen en de vele kilometers goot, zijn dakbedekkingen met veel toepassingsmogelijkheden. Alle bekende dakbedekkingssystemen kunnen met deze dakbanen worden ingevuld.
De auteur is projectmanager van Phoenix Benelux en in die functie nauw betrokken geweest bij dit project, van advies en aanbesteding tot en met de oplevering.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2001-03
Roofs 2001-03-03 Patience
Voor een inspectie in Amsterdam ging ik eens met een dakdekker een gebouw binnen waarvan het dak moest worden bekeken. Wat er zich in het gebouw afspeelde was schijnbaar zeer belangrijk...
Roofs 2001-03-06 CE-markering voor bitumineuze dakbedekking niet ver weg
Mari van Lieshout Na vaststelling van de Europese norm voor bitumineuze dakbedekkingsmaterialen (prEN 13707) zullen bitumineuze dakbedekkingsmaterialen onder CE-merk moeten worden geleverd....
Roofs 2001-03-08 DuBo, aluminium en het milieu
Stan Liebrand De stichting Aluminium Centrum, zoals de volledige naam van het Aluminium Centrum (AC) luidt, is de overkoepelende brancheorganisatie van zowel producenten, toeleveranciers...
Roofs 2001-03-12 “Niet het bitumen is gemodificeerd, maar het polypropyleen”
Stan Liebrand Op de Bouwbeurs 2001 te Utrecht, kregen wij op de stand van Vlutters de gelegenheid tot een gesprek met Dr. Romolo Gorgati, de man die aan de wieg stond van het APP...
Roofs 2001-03-16 Nogmaals het prestatiecontract
Mr. A.P.C.F. Doggen In recent verschenen artikelen van de hand van Mr. Hans Ververs over het prestatiecontract, stond een stukje over Co-Makership. Dat Co-Makership - de samenwerking met...