Roofs 2002-09-24 Groeien door kwaliteit
Is het gewoon lef om in een krimpende bouwmarkt een geheel nieuwe grote fabriek in Nederland neer te zetten? Kennen de Belgen de vooruitzichten niet of zijn ze gewoon heel erg opportuun? Blijft het überhaupt allemaal keramisch wat de klok slaat of komt beton nog terug?
Een dubbelinterview met de leiding van Koramic Nederland.
• Ton Berlee en Dirk Lindeman
Koramic heeft een nieuw fabriek in Tegelen, daarvan hebben wij u al bericht in Roofs. Wat wij willen weten is of het slechts een vervanging is van de bestaande fabriek of een uitbreiding of.. Dit gevraagd hebbende aan de leiding krijgen wij een keurige uitnodiging voor een bezichtiging van de nieuwe fabriek en een gesprek. In Tegelen worden we ontvangen door de algemeen directeur Nederland dhr, Ruud van Groesen en de Marketing- en Communicatiemanager Geert Kamps. De eerste vraag wordt ons gesteld, of we eerst de nieuwe fabriek willen bezichtigen of het
interview willen afnemen. Wij besluiten tot het laatste omdat we zeker weten dat na een bezichtiging het gesprek een andere wending zal krijgen. Koramic is een snel groeiend Belgisch bedrijf met 4 hoofdactiviteiten te weten Baksteen, Beton, Tegels en Dakproducten. Koramic maakt geen betonnen dakpannen, uitsluitend keramische pannen. Onder Dakproducten vallen de in zes landen gevestigde 18 dakpanfabrieken. Overigens valt ook Nedzink onder Koramic. Wij vragen of Nedzink geen vreemde eend isin de bijt. van Groesen vindt het een logische aanvulling in de zin dat zink eveneens een natuurlijk materiaal is voor toepassing op hellende daken. In zekere zin complementerend. Het bedrijf ziet zich als
‘challenger’ (uitdager) in de markten waarin zij opereert. Op de vraag hoe dat moet worden voorgesteld antwoord van Groesen dat eerst een positie wordt ingenomen op een markt. Dat kan bijvoorbeeld door overname van een bestaand bedrijf. Eenmaal op de markt wordt de positie door autonome groei versterkt en aldus daagt Koramic de marktpartijen uit (challenging). De versterking wordt ingezet door de ontwikkeling
van duurzame en kwalitatieve hoogwaardige producten. In Nederland heeft Koramic 3 fabrieken waarvan de oudste 11 jaar is. De fabrieken zijn dus up-to-date en kunnen de vraag naar pannen in Nederland volledig aan. De oudere fabriek van Jansen Dings in Belfeld wordt dan ook gesloten. De productiecapaciteit is na de sluiting in Belfeld nog steeds ruim voldoende en de vraag dringt zich op of er geen sprake is van overcapaciteit. De bouw, enzeker de nieuwbouw staat al een tijdje onder druk en zal op korte termijn niet snel verbeteren. Zowel Kamps als van Groesen ziet de toekomst in dat opzicht met vertrouwen tegemoet. Het aandeel hellende daken wint in de nieuwbouw terrein op de platte
daken, zo constateert Kamps, waarbij keramische pannen op haar beurt weer meer worden toegepast dan betonnen. Mensen zijn nog steeds bereid geld uit te geven voor een mooie dakafwerking. Kwaliteit is dan ook de insteek om in te spelen op de huidige vraag naar pannen. Een kwaliteit die vanzelfsprekend moet zijn voor de gangbare modellen Verbeterde Holle en Opnieuw Verbeterd Holle. Maar even vanzelfsprekend
voor de 22 andere modellen waaronder de renovatiepan Alegra. De kwaliteit wordt nog verder doorgevoerd door een ondersteuning van de uitvoering op dak. Daartoe wordt de serviceafdeling uitgebreid. Koramic is overtuigd van de kwaliteit van haar producten en geeft na zeer uitgebreide testen op haar pannen een garantie af van 30 jaar. Grootspraak? Het klinkt bijna te simpel. Kwaliteit leveren en daarmee uitbreiden. Vooralsnog lijkt de leverancier het gelijk aan haar kant te hebben.
Kwaliteit bij de fabricage
We gaan in op de uitnodiging de fabriek te bezichtigen. Het gesprek kantelt inderdaad en dat kan ook niet anders. Van de stilte naar de dynamiek. Tijdens de opening van de fabriek ging de aandacht uit naar het showgedeelte en de overige bezoekers. Nu de fabriek in volle gang is eist de logistiek alle aandacht op. Per order worden alle benodigde pannen inclusief hulpstukken gebakken in een en dezelfde charge. Dit om kleurverschil te voorkomen. Dat gaat zover dat nokvorsten, zijgevelpannen, onderpannen en alle overige hulppannen ingevoegd worden in de lijn. Die pannen krijgen daarmee dezelfde glazuur en exact dezelfde kleur als de pannen. Zelfs wanneer specialestukken met de hand moeten worden vervaardigd, broekstukken bijvoorbeeld, dan nog worden deze in één orderlijn tegelijk met de pannen gebakken. Wat dat allemaal impliceert is in de fabriek te zien. Ogenschijnlijk uit alle hoeken worden stukken tussen de continue stroom te bakken pannen ingevoegd. Een
spectaculair gezicht. Te meer daar alle pannen en hulpstukken op een eigen mal liggen en de pannen onderling in het geheel niet in contact komen. Alleen wanneer de pannen zijn gebakken worden ze gestapeld. De automatiseringsgraad is vanzelfsprekend hoog. Een aanzienlijk deel van de mensen die nog in de fabriek werken zijn doende met de handgemaakte stukken. De rest controleert voornamelijk het proces. Bij geschakelde machines die elk meer dan 1000 pannen per uur `draaien’is dat intensief werk.
Kwaliteit naar de eindgebruiker
Na het bezoek vragen wij door over hoe te communiceren met de eindgebruiker en de verwerkers. Een werkveld waar Roofs actief is. In tegenstelling tot de leveranciers/producenten van de platte dakproducten wordt er op technisch vlak door fabrikanten van hellende dakproducten summier gepubliceerd. En al helemaal niet over voorkomende problemen, gebreken of klachten. Het gevoel bestaat dat alleen positieve berichten naar buiten mogen worden gebracht. De heren ontkennen dit en zeggen bekend te zijn met de wetten van het nieuws. Goed nieuws is per slot van rekening maar zeer beperkt nieuws en wordt bovendien in mindere mate gelezen. Koramic wil meer bekendheid geven aan het vak en ook de problemen in de praktijk terugdringen. Artikelen in Roofs zullen volgen waarbij niet alleen het mogelijke probleem aan
de orde komt maar ook de geboden oplossing. Dit ligt in de lijn van Roofs en met die toezegging nemen wij genoegzaam afscheid.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2002-09
Roofs 2002-09-03 Winst
Hoeveel winst gunt u zichzelf? Uiteraard gunt u zichzelf enorm veel winst , zoveel als uw geweten hebben kan. Een bekende manier om te bepalen hoeveel winst dat is, en dus ook hoeveel u zonder...
Roofs 2002-09-06 Organische uitloging uit bitumineuze materialen
• dr. Ulbert Hofstra en ing. Wil Klarenaar (INTRON) en ing. Lodewijk Niemöller (Stichting Dak en Milieu) Het Bouwstoffenbesluit geldt voor steenachtige bouwstoffen Het Bouwstoffenbesluit stelt...
Roofs 2002-09-10 "Lekkage" door condensatie wordt weer actueel
Nog even en dan is het weer winter, de periode waarin constructies die daar gevoelig voor zijn kunnen "lekken" door condensatie. Dit type lekkage vereist, voordat men het probleem onderkent en een...
Roofs 2002-09-14 ’s Werelds grootste zonnepanelenrenovatieproject
De bewoners van de wijken De Mheen en Sluisoord in Apeldoorn worden hun eigen energieproducenten. De zon is hun energiebron. 364 Woningen krijgen een nieuw, goed geïsoleerd dak, voorzien van...
Roofs 2002-09-16 Dick van der Bom: "Wij zijn nog steeds fabrikant
Op vrijdag 6 september was het groot feest bij Nebiprofa. Het zestigjarig bestaan van de onderneming werd bekroond met de opening van een splinternieuw bedrijfsgebouw op een terrein van maar liefst...