Roofs 2003-02-26 Routineklus met complicerende Factoren
Een deel van het dak van de kunststoffabriek van DuPont in Kerkrade wordt op het moment vernieuwd. Dit is een lastig project, omdat de zeer gevoelige apparatuur die in de fabriek staat zoveel mogelijk in bedrijf moet blijven. Mede daardoor vergt de vervanging van het dak een enorme organisatie. Schiebroek Dakdekkingen Maastricht B.V. is verantwoordelijk voor de coördinatie van het project.
Edwin Fagel
Schiebroek B.V. is een middelgroot dakdekkersbedrijf met vestigingen in Best en Maastricht. Het is niet erg gebruikelijk dat een dakdekker voor de hele organisatie van een project verantwoordelijk is. Directeur André Schiebroek over deze uitdaging.
Complicerende factoren
De fabriek van DuPont in Kerkrade is onderdeel van de dochteronderneming van het Amerikaanse DuPont: Textiles & Industries. Dit is de grootste vezelonderneming ter wereld. In de vestiging in Kerkrade worden de producten van andere locaties verwerkt: dit betreft Lycra, Nylon en Dacron polyestergarens. In het hart van de fabriek, boven de hal waar de machines staan opgesteld, is het stalen dak door roest aangetast. In totaal moet zo'n 1750 m2 vervangen worden door een nieuwe PVC dakbedekking. Op zichzelf is dat een routineklus, maar bij dit project spelen een aantal complicerende factoren een rol.
Allereerst is het bij dit project belangrijk dat de productie zo min mogelijk wordt onderbroken. De vezelrollen die in deze fabriek worden verwerkt, zijn per spoel ongeveer 50.000 Euro waard. De machines, die dag en nacht doordraaien, mogen daarom zo min mogelijk stilstaan. De vezelrollen zijn bovendien kwetsbaar. Het vochtgehalte en de temperatuur in de hal is geconditioneerd, en dient dus ongewijzigd te blijven. Het materiaal en de apparatuur mag ook niet in contact komen met stof, of met vonken. En tenslotte is het dak zelf een complicerende factor: er lopen, in verband met de conditionering van de fabriekshal, allerlei leidingen door het plafond. Kortom: een project dat een behoorlijke dosis organisatie vereist.
'DuPont heeft ons de coördinatie van het project toegewezen; dat was de meest praktische oplossing,' legt de heer Schiebroek uit. 'Want wij hebben van alle betrokken partijen het beste overzicht op de voortgang. De sloper, de steigerbouwer of de leverancier van de stalen dakplaten hebben geen last van slecht weer. Die overlast hebben wij wel. Wij weten dan ook het beste wanneer het project vertraging oploopt door weersomstandigheden, en hoeveel. Bovendien was DuPont tevreden over de manier waarop we een vorig project hebben aangepakt;ook dat speelde natuurlijk mee.'
Plastic verpakkingen
Hoe is deze complexe klus aangepakt? De vervanging van het dak wordt in vier fasen verdeeld. Het te vervangen gedeelte van het dak bevindt zich boven acht machines. Telkens wordt boven twee daarvan een steiger gebouwd over een lengte van 36 meter. Deze twee machines, en de twee aangrenzende, moeten daarvoor worden uitgeschakeld en in plastic verpakt. De rest van de machines draait gewoon door. Ook de werkplek zelf, op de steiger, wordt afgeschermd met plastic zeilen, zodat er geen stof of gruis in de fabriekshal terecht zou kunnen komen. De atmosfeer in de fabriekshal (vochtgehalte en temperatuur) blijft hierdoor bovendien intact; dit is van belang voor de zeer gevoelige apparatuur.
Vervolgens wordt er een hulpconstructie gebouwd, waar alle apparatuur voor beluchting, bevochtiging en verlichting aan wordt bevestigd. Het oude dak kan daardoor worden gesloopt. De fabriek heeft een plat dak, met een klein beetje afschot. In verband met de kans op inwatering wordt er dus, over de breedte van het dak (36 meter), van hoog naar laag gewerkt. De steiger dient in dit stadium bovendien als bescherming tegen valgevaar: het houdt het hemelwater tegen en zorgt ervoor dat de condities in de fabriekshal onaangetast blijven. Daarna kunnen de nieuwe geprofileerde stalen dakplaten en de bitumineuze dampremmende laag worden aangebracht, vervolgens het isolatiemateriaal, de stalen platen en de kunststof dakbedekking. Het nieuwe dak heeft een grotere isolatiedikte dan het oude, waardoor de kunststof zo'n 10 cm boven de voorgevel uit zou steken. De gevel van de fabriek moet daardoor dus iets worden opgehoogd, en de omliggende gevelbeplating worden ingekort.
24-uurs ploegendienst
De machines in de fabriekshal mogen natuurlijk niet te lang uitgeschakeld blijven; dat kost immers geld. Daarom is er gekozen voor een 24-uurs ploegendienst om het dak te vervangen. De steigers worden telkens in het weekend opgebouwd; ook wordt dan de beschermende plastic aangebracht, zodat men op maandagochtend kan beginnen met de demontage van electriciteit, verlichting, beluchtingsleidingen, sprinklerinstallatie, enzovoorts. Per fase is men hiermee precies een week bezig. Daarna kan met de sloop van het oude dak worden begonnen. Na de sloop duurt het telkens drie dagen om de stalen dakplaten te vervangen. Vervolgens zijn steeds nog twee dagen nodig om stof en dergelijke die op de steiger terecht zijn gekomen op te ruimen en de plastic klimaatschermen af te breken. Op maandagochtend van de volgende week kan men dan aan de volgende fase beginnen. Deze procedure wordt momenteel voor alle vier de fasen van de vervanging van het dak herhaald.
Schiebroek: 'DuPont is van oorsprong een chemisch bedrijf. In de chemische industrie ligt de lat met betrekking tot de veiligheid extreem hoog. Men hanteert - niet onterecht - dezelfde criteria voor de vezels als voor dynamiet. Zo blijft er 24 uur per dag een brandwacht bij de werkzaamheden aanwezig, die als taak heeft de vonken, die vrijkomen bij het doorslijpen van de oude dakplaten, in de gaten te houden, zodat hij die tijdig zou kunnen blussen. De valbeveiliging voor de dakdekkers bestaat uit de steiger, die zich op anderhalve meter van het dak bevindt; door alle leidingen en de noodconstructie kunnen die steigers niet hoger worden gebouwd.'
Er werken zeven bedrijven mee aan de vervanging van het dak van de DuPont-fabriek. Hoewel het project door de vorst enige vertraging heeft opgelopen, verloopt de vervanging van dit dak verder soepel.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2003-02
Roofs 2003-02-03 Leiden
In de vakanties bezoeken wij als onderdeel van de opvoeding wel eens een museum en ditmaal was het Naturalis in Leiden. Een prachtig museum met een fantastische entree van het zalencomplex. Een...
Roofs 2003-02-06 Afschot en instortende daken
Dick Wapstra - VEBIDAK Naar aanleiding van het artikel Afschot blijft belangrijke factor bij zware regenval, op blz 9 en verder van 'Roofs' nr. 10/2002, willen wij graag reageren. De suggestie...
Roofs 2003-02-07 Daken vaak niet bestand tegen zware regenval
Uit onderzoek van de inspectiedienst van het ministerie van VROM is gebleken, dat ongeveer 100.000 daken in Nederland niet voldoende bestand zijn tegen hevige regenval. De afgelopen tien jaar zijn...
Roofs 2003-02-08 Zonne-energie in Nederland: een fiasco?
Hendrik Gommer Zonne-energie is een van de schoonste vormen van duurzame energie en uitermate populair onder huiseigenaren, gemeenten en bedrijven die energie willen besparen. En toch komt...
Roofs 2003-02-12 Details bepalen de onderhoudsgevoeligheid
Eerder schreven wij in 'Roofs' dat verholen goten langs dakramen onderhoud behoeven. In een eerste artikel werden de problemen aangekaart waarop in een tweede artikel de marktleider van dakramen in...