Roofs 2008-02-06 Marketingrapportage Dakenbranche 2007/2008

p. 6

Onlangs is het Marketingrapport Dakenbranche 2007/2008 beschikbaar gekomen. Het gaat hier om een onafhankelijk marketingonderzoek door Van Es Marketing Services onder dakdekkerbedrijven. Dakdekkerbedrijven werden ondervraagd over diverse aspecten van de dakenbranche, zoals het inkoopgedrag, distributiekanalen, media en economisch perspectief. Het rapport laat enkele opvallende resultaten zien. Uit het onderzoek blijkt tevens dat Roofs van de vakbladen voor de dakenbranche het meeste en het best wordt gelezen. Een samenvatting.

In de loop van december 2007 is het dakdekkerpanel van Van Es Marketing Services per e-mail benaderd met een vragenlijst. Het panel bestaat uit ruim 1000 economisch actieve dakdekkerbedrijven in Nederland. Tevens zijn 500 ondernemingen telefonisch benaderd met de vragenlijst. In totaal hebben 208 bedrijven aan het onderzoek medewerking verleend. De respondentengroep vertegenwoordigde volgens het onderzoeksbureau een goede verhouding van de verschillende marktsegmenten, ook was er sprake van een goede landelijke spreiding. Het grootste deel van de respondenten (90%) was directeur, eigenaar of bedrijfsleider van de onderneming.

Algemene branchegegevens
Momenteel staan bij de Kamers van Koophandel 2.527 economisch actieve bedrijven ingeschreven met als hoofdactiviteit ‘dakdekken en bouwen van dakconstructies’, waarvan 2.506 als hoofdvestiging. Dit betekent een stijging ten opzichte van de voorgaande jaren. Deze stijging is met name te verklaren uit het toenemend aantal van kleine dakdekkerbedrijven in de sector. Van dit aantal hebben ruim 1000 ondernemingen als hoofdactiviteit het bedekken van platte daken en 225 bedrijven zijn gespecialiseerd in het bedekken van hellende daken (170 pannenleggers, 55 leidekkers). Tevens telt de branche momenteel zo’n 400 rietdekkersbedrijven en 270 installatiebedrijven met dakdekkeractiviteiten.

Inkoop en leveranciers
Een van de onderdelen waar het onderzoek zich op concentreerde, was: hoe wordt er ingekocht? Uit het onderzoek bleek dat er op dit gebied weinig wordt samengewerkt: het overgrote deel van de respondenten (96%) koopt geheel zelfstandig in. Inkoopbeslissingen worden bij kleine dakdekkerbedrijven bijna altijd door de directeur, eigenaar of bedrijfsleider genomen. Bij grotere organisaties houden ook calculatoren en inkopers zich bezig met inkoopbeslissingen en inkoopcontracten. 75% van de inkoopwaarde wordt bepaald door het dakdekkerbedrijf zelf. In mindere mate wordt de inkoop bepaald door de opdrachtgever/hoofdaannemer (20%) en de architect (5%).

Vrijwel al het benodigde materiaal en materieel wordt door het dakdekkerbedrijf zelf ingekocht. Dit is alleen anders in situaties waarbij de opdrachtgever/hoofdaannemer zelf de materialen aanlevert voor de onderaannemer. Naar verhouding maken dakdekkerbedrijven van weinig verschillende leveranciers gebruik, en blijft men de vaste leverancier trouw (89% van de respondenten heeft het afgelopen jaar geen enkele relatie beëindigd met een vaste leverancier). Dakdekkerbedrijven die wél afscheid hebben genomen van leveranciers, voerden daar veelal een slechte service en slecht persoonlijk contact voor aan. Het niet oplossen van meningsverschillen en het niet nakomen van afspraken werden eveneens vaak genoemd. De prijsstelling en aanverwante condities zijn beduidend minder vaak een motief voor het verbreken van de relatie. Bij het kiezen van een nieuwe (regelmatige) leverancier spelen de rationele criteria (assortiment, prijzen, condities) een grotere rol.

De vragenlijst bevatte ook een open vraag waarbij men de belangrijkste regelmatige leveranciers van dakmateriaal noemt. De meest genoemde leveranciers zijn Delbouw, Kelders, Zinkunie, Vlutters en Canam Sales. Door de frequentie waarmee een leverancier is genoemd te delen door het totaal aantal spontaan genoemde belangrijkste leveranciers, ontstaat een globaal beeld van de marktaandelen van de leveranciers. Het marktaandeel zegt iets over de marktpenetratie en in mindere mate over het omzetaandeel, omdat kleine en grote ondernemingen even zwaar meetellen en de gemiddelde orderwaarde buiten beschouwing is gelaten.

Het onderzoek wees verder uit dat het grootste deel van de inkoop via de groothandel geschiedt (64%), waarbij de leveringsbetrouwbaarheid en de prijs/kwaliteitverhouding en de breedte van het assortiment criteria waren die het zwaarst wegen. Bestellingen vinden in de meeste gevallen telefonisch (65%) of per fax (38%) plaats, maar de onderzoekers constateren een lichte verschuiving in de richting van nieuwe media en bestelsystemen. Met name onder kleine ondernemingen is zelfbediening populair.

Media en communicatie
Voor de dakdekkerbedrijven zijn vakbladen en vakbeurzen de meest geraadpleegde informatiebronnen voor het bijhouden van vakkennis, informatie over producten en leveranciers. Daarnaast zijn leveranciersdocumentatie, internetsites van leveranciers en vertegenwoordigersbezoeken ook belangrijke informatiebronnen. Internetsites van leveranciers genieten een toenemende populariteit.

Van de respondenten leest 63% een vakblad. Onderstaande grafiek toont de meest gelezen (spontaan genoemde) vakbladtitels in de dakenbranche:

Het meest gelezen vakblad is Roofs met 35%, gevolgd door Dakenraad met 25% (spontaan genoemd). In 2005 kwamen deze titels ook als meest gelezen uit de bus. Naast het lezersbereik is ook de leesintensiteit van belang om te beoordelen of een vakblad een geschikt medium is voor marktcommunicatie. De respondenten is dan ook gevraagd hoe intensief men de genoemde vakbladen leest. De leesintensiteit van de vier meest gelezen vakbladtitels ziet er als volgt uit:
87% van de respondenten die Roofs spontaan hebben genoemd leest deze titel grotendeels of helemaal. Uit het onderzoek blijkt dat naast een hoog leesbereik de leesintensiteit van Roofs ook goed is.

69% van de respondenten heeft aangegeven in de loop van 2007 geen enkele vakbeurs te hebben bezocht. De overige 31% bezocht de Bouwbeurs Utrecht (15%) en de Bouwbeurs Hardenberg (8%) het meest. De Bouwbeurs Utrecht heeft echter t.o.v. de editie in 2005 flink in moeten leveren (toen 58%). Beide beurzen werden door de respondenten positief beoordeeld. De DakEvent is in dit onderzoek niet betrokken omdat de beurs in 2007 niet werd georganiseerd.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van internet inmiddels gemeengoed is geworden. De bedrijven die nu geen beschikking over het internet hebben, zijn in het algemeen ook niet van plan dat aan te schaffen. Van de commerciële activiteiten wordt met name het vertegenwoordigerbezoek gewaardeerd. Benadering per telefoon, fax of e-mail ervaart men als negatief.

Economisch perspectief
Zo’n 57% van de respondenten verwachtte een stijging van de omzet in 2007. De dakenbranche is de afgelopen jaren nog niet zo positief gestemd geweest als nu. Als het over de toekomst gaat, antwoordt men behoudender, al spreekt nog steeds 48% de verwachting uit in 2008 een omzetstijging te kunnen realiseren.
?

Het totale onderzoek is te bestellen bij Van Es Marketing Services te Almelo, tel.0546-456 662 (www.marktdata.nl).

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2008-02

Roofs 2008-02-03 Garantie

Garanties blijken er in vele gedaantes te zijn. Je zou mogen verwachten dat ze in je voordeel werken. In de praktijk blijkt dat garantie soms onvoorspelbaar is en tot geheel onverwachte situaties...

Door de branche p. 3

Roofs 2008-02-08 Tekortkomingen sandwich dakpanelen aanleiding tot zorg

Dit is artikel nummer 9 van een artikelenserie, waarin de werkmethode van de dakingenieur bij veel voorkomende dakvraagstukken wordt belicht. Het volledige traject van inspectie, analyse,...

Door ontstane krachten p. 8

Roofs 2008-02-10 Praktijksituaties valgevaar nader uitgelicht (1)

In de vorige jaargang van Roofs zette Peter van Houtum van het dakdekkerbedrijf Gebr. Janssen te Beugen in een artikelenreeks de regelgeving m.b.t. veilig werken op hoogte uiteen. In drie artikelen...

Door het aanhaken p. 10

Roofs 2008-02-12 Wat is het rendement van valbeveiliging?

Ter gelegenheid van de Week van de Veilige Bouw (8-12 oktober 2007) maakte het ministerie van SZW de ongevallencijfers bekend van de periode 1998-februari 2004. Het begeleidende persbericht sprak...

Door de dienst p. 12

Roofs 2008-02-14 Met meer preventieve aandacht voor veiligheid en gezondheid een groter rendement!

Naar aanleiding van een reactie van Peter van Leeuwen op informatie over ongevalcijfers van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, volgt hieronder een uitleg over de aanpak van...

Door de Arbeidsinspectie p. 14
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen