Roofs 2011-04-20 Een multifunctioneel plakanker

p. 20

Na ruim drie jaar van ontwikkelen en testen is Rood Veilig Dak uit Obdam nu zover dat het bedrijf een gepatenteerd valanker als plakanker op de markt kan brengen: de Shuttle. Uitgangspunt was een anker dat voldoet aan alle eisen en dat snel en zonder gebruik van schroeven kan worden gemonteerd.

Jan Hein Rood is directeur van Rood Veilig Dak uit Obdam en ontwikkelaar van het nieuwe anker. Het was een langdurig proces om tot een volledig nieuw systeem te komen waarmee het anker op alle dakbedekkingen kan worden gemonteerd zonder de ondergrond te doorboren. “We hebben heel wat ‘af moeten ketsen’ om dit anker te ontwikkelen,” zegt Rood met een knipoog. “Het anker is ontwikkeld door goed te luisteren naar de wensen van de dakdekker en hier de juiste technische oplossingen voor te vinden. Het resultaat is een anker dat de markt ver vooruit is. Wij zien een eventuele aanpassing van de EN 795 met vertrouwen tegemoet.”

Systeem

Het gaat hier om een anker met een ingebouwde valdemper. Deze valdemper bestaat uit een opgerold touw van een speciaal ontwikkelde nylon dat in het anker is bevestigd. Dit touw wordt bij een val uit het anker getrokken en halveert op deze manier de dynamische krachten die bij een val op het anker (en dus ook de ondergrond) komen te staan. Bevestiging op bitumineuze dakbedekkingen is eenvoudig. Het anker is volgens een speciaal procédé voorgebitumineerd. Hierdoor kan het anker direct op de dakbedekking worden gebrand. Na even aandrukken (erop staan) en de bevestiging even te laten afkoelen is het anker klaar voor gebruik. Het aanbrengen van het anker duurt volgens de leverancier hooguit vijf minuten.

“De randen van het anker zijn geperforeerd,” vertelt Rood. “De gesmolten bitumen komt door deze gaatjes omhoog, waardoor het anker een geïntegreerd onderdeel wordt van de dakbedekking. Het anker heeft (door de ingebouwde valdemper) een dubbele bodem. Dit zorgt voor isolatie, wat ervoor zorgt dat de dakbedekking onder het anker relatief koel blijft. Het anker wordt bovendien afgeleverd met een rode dop en een witte bovenkant. Deze witte bovenkant houdt door reflectie ook nog eens een aanzienlijk deel van de warmte tegen. Daardoor is het anker ook te gebruiken op zomerse dagen.”

Het anker is met goed gevolg getest door het Engelse SATRA. Inmiddels zijn wij in het bezit van 14 goedgekeurde SATRA rapporten voor diverse dakbedekkingen. Het anker is getest bij een temperatuur van 40º C. op een dynamische kracht van 100 kg vanaf 2,5 m, en een statische kracht van 1600 kg gedurende drie minuten. Andere plakankers zijn na de dynamische test zodanig vervormd dat een statische test op hetzelfde anker niet meer mogelijk is.”

Voor toepassing op kunststof en EPDM dakbedekkingen heeft het bedrijf een speciale lijm ontwikkeld waarmee hetzelfde resultaat wordt bereikt. “Het anker is ook te allen tijde mechanisch te bevestigen, voor het geval de EN 795 in die zin wordt aangepast,” vertelt Rood. “Via de perforaties aan de rand van het anker kan eenvoudig een bevestigingsschroef (snelschroef) worden aangebracht die zichzelf afdicht door de bitumen. Er hoeven dus geen gaten te worden geboord, wat weer prettig is voor de dakdekker, die immers gewend is te parkeren.”

Toepassing

De eigenschappen van het anker maken het volgens Rood geschikt voor gebruik als ankerpunt, zowel permanent als tijdelijk. “Het is dus niet alleen te gebruiken als gebiedsbegrenzer, maar ook als volwaardig valanker. Bij tijdelijke toepassing kan de dakdekker het anker eenvoudigweg meenemen in zijn busje. Mocht hij voor onderhoud op een onbeveiligd dak komen, dan kan hij op dat dak, of bijvoorbeeld op een dakkapel, het ankerpunt aanbrengen.”

De Shuttle kan tevens worden gebruikt als eindpunt van een lijnsysteem. “Het anker is goedgekeurd voor een statische belasting van 1600 kg en daarmee voldoet het ook voor deze toepassing. Er kan dus ook een permanente leeflijn op worden gemonteerd.”

Rood noemt de introductie van de Shuttle een ‘doorbraak’. “Het heeft lang geduurd voor we alle papieren rond hadden,” vertelt hij. “We hebben de introductie zorgvuldig willen voorbereiden. Nu zijn we zover dat dit anker kan worden geïntroduceerd en we hebben er vertrouwen in dat het zijn weg naar de markt zal vinden.”

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2011-04

Roofs 2011-04-06 Geluidwerendheid van hellende daken

In deze nieuwe aflevering in de artikelenreeks die Adviesburo Nieman in Roofs publiceert wordt stilgestaan bij de verschillende aspecten van geluidsisolatie van het hellende dak. Hoe vergroot je de...

Door de woning p. 6

Roofs 2011-04-10 Handmatig verwerken zware dak- en gevelelementen is verleden tijd

In opdracht van Dumebo DWS heeft TNO onlangs onderzoek gedaan naar de fysieke belasting bij het handmatig verwerken van metalen dakplaten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat het handmatig...

Door kunnen werken p. 10

Roofs 2011-04-12 Voldoet de dakpan verankering aan de eisen van NEN 6707 en het Bouwbesluit?

Jaarlijks worden vele miljoenen vierkante meters dakpannen verwerkt. Vaak wordt hierbij de vraag gesteld of de dakpan verankering voldoet aan het Bouwbesluit. Deze vraag is  eigenlijk niet...

Door overlapping en p. 12

Roofs 2011-04-16 Bouwen aan een betere toekomst

Van 10-12 januari 2012 vindt in het Nieuwegein Business Centre (NBC) te Nieuwegein de vijfde editie van de Dak Event plaats. De tweejaarlijkse dakenbeurs vindt plaats volgens de vertrouwde formule,...

Door een gericht p. 16

Roofs 2011-04-18 Langer scholen voor minder uitval

In Roofs 2-2011 wierp Theo Wiekeraad enkele vragen op m.b.t. het personeelsbeleid van de dakenbranche. In dit artikel reageert Karel-Jan Batenburg van Tectum. Volgens onderzoek van het Economisch...

Door de bedrijven p. 18
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen