Roofs 2011-04-24 41 stappen naar ‘duurzaam’ ondernemen

p. 24

In de marketinguitingen van Rockwool heeft de brandveiligheid van de steenwol isolatiematerialen steeds een centrale rol gehad. Daardoor zijn naar de mening van Pieter Hartog, managing director van Rockwool Benelux, enkele belangrijke thema’s onderbelicht gebleven. Het bedrijf publiceerde onlangs een brochure die de stappen belicht die het bedrijf neemt en heeft genomen op het gebied van ‘duurzaam’ ondernemen.

“Wij zijn al jaren actief op het gebied van ‘duurzaam’ ondernemen,” aldus Hartog. “We hebben dat alleen nooit erg hard geroepen. Het onderwerp wordt echter steeds belangrijker. Wereldwijd worden verdragen getekend waarin milieudoelstellingen worden geformuleerd, en het bedrijfsleven speelt hier op in. Zo ook de bouw. In veel gevallen wordt echter vooral geroepen dat een product of werkmethode duurzaam is, zonder dat dit overtuigend wordt onderbouwd.”

Het begrip ‘duurzaamheid’ wordt in de dagelijkse praktijk zo ver opgerekt, dat er zeer veel zaken onder vallen zonder dat ook direct duidelijk is of het inderdaad zo is. Pieter Hartog juicht dit op zichzelf toe, omdat dit enerzijds de veelheid aan gebieden onder de aandacht brengt waarop een bedrijf zich kan inzetten voor een beter milieu. Anderzijds is het ook vanuit marketingoogpunt interessant dit uitgebreide palet in kaart te brengen. Met de publicatie van een nieuwe brochure doet de isolatiefabrikant dit ook. In Uw wereld, onze wereld, de wereld formuleert het bedrijf 41 concrete stappen die zijn gezet om het milieu minder te belasten. “Wij geven hiermee eerlijk en duidelijk aan waar wij staan als grote fabrikant van bouwmaterialen,” aldus Hartog.

Brochure

“Bij het formuleren van de 41 stappen refereren we aan de klassieke Triple P: Planet, People, Profit. Dat betekent dat onze activiteiten niet alleen langs de meetlat zijn gelegd op het gebied van milieuvriendelijkheid. Ook bijvoorbeeld de woon- en werkomgeving van onze medewerkers en klanten worden in het verhaal meegenomen. En ook moeten de maatregelen economisch verantwoord zijn.”

Het bedrijf heeft aan alle business managers gevraagd om op papier te zetten op welke manier de organisatie volgens hen maatschappelijk verantwoord onderneemt. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de 41 stappen. Hartog: “Het bleek dat wij op zeer veel gebieden al jaren actief zijn. In de tijd dat we die activiteiten oppakten (eind jaren ’80, begin jaren ’90), gold het nog als een bedenkelijk soort opportunisme om je in te zetten voor het milieu. In 1990 openden wij bijvoorbeeld onze eerste recyclefabriek en de campagne die daarop volgde werd in 1993 door het Ministerie van VROM bekroond met de publieksprijs B’ste Bouwcampagne. Daar hebben we op voortgeborduurd, maar we hebben er nooit erg mee te koop gelopen. Deze activiteiten hebben wij met de publicatie van de brochure inzichtelijk willen maken.”

Isolatie

Er is een uitgebreid palet aan onderwerpen waar een bedrijf aandacht aan kan besteden om maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. In de brochure beschrijft het bedrijf ze aan de hand van het leefmilieu van de klant, de activiteiten van het bedrijf en de effecten van de activiteiten en producten op de wereld. Zo kan men om te beginnen denken aan de duurzame effecten van isolatie: energiebesparing, maar ook welzijn van de klant, bijvoorbeeld door een prettiger binnenklimaat en een betere geluidswering. Rockwool verloochent de eigen achtergrond niet want in de brochure wordt ook benadrukt dat het beperken van brandschade onder ‘duurzaam’ bouwen valt. Het beperken van schade aan het gebouw (met daarbij de beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen, al dan niet via het bluswater), en het minimaliseren van persoonlijke en financiële schade valt volgens het bedrijf eveneens onder maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Grondstoffen

Maar de milieubelasting van productie en transport zijn in dit opzicht eveneens belangrijke elementen. Wat dat betreft stelt men dat de grondstof waar steenwol isolatie uit wordt vervaardigd nagenoeg onuitputtelijk is. De belangrijkste grondstoffen bestaan immers uit vulkanisch stollingsgesteente (basalt, diabaas) en briketten (samengeperst rest- en recyclemateriaal). Met de hedendaagse activiteit van vulkanen en aardplaten wordt jaarlijks zo’n 38.000 keer meer gesteente aan de reserves toegevoegd dan de gehele Rockwool organisatie aan grondstof onttrekt.

Het basalt onttrekt men uit een groeve in het Westerwald in Duitsland. Hier gelden strenge regels ten aanzien van ontbossing, afbouw en herinrichting. De leverancier van basalt is daarom wettelijk verplicht om het landschap in ere te herstellen. Daarnaast ijvert de isolatiefabrikant er bijvoorbeeld voor dat restmateriaal niet in het milieu komt en maakt men zoveel mogelijk gebruik van gerecyclede grondstoffen. Naar eigen zeggen is 50% van de productie vervaardigd uit gerecycled materiaal. Het bedrijf heeft een eigen recyclingservice opgezet.

Transport

Ook de uitstoot van uitlaatgassen is een belangrijk onderwerp waar in de organisatie rekening mee wordt gehouden. Zo produceert het bedrijf zo dicht mogelijk bij de bron en verzorgt men het transport zo efficiënt mogelijk. Men zet langere vrachtwagens - zogeheten LZV’s - in als het kan en kortere trucks als het nodig is. Dit vermindert het aantal bewegingen en stelt het bedrijf bovendien in staat het transport flexibel te organiseren. Het bedrijf stelt dat men op deze manier de afgelopen jaren een reductie van meer dan 150.000 kg CO2-uitstoot heeft kunnen realiseren en een besparing van circa 60.000 liter diesel.

Het bedrijf levert de bewijslast voor de eigen prestaties met een groot aantal onderzoeksrapporten, certificaten en samenwerkingsverbanden. Hartog: “Natuurlijk zijn wij niet heilig en er zijn ook zaken te noemen die minder goed scoren op de ‘duurzaamheidsladder’, zoals de toeslagstoffen van steenwol die echter noodzakelijk zijn voor een goede prestatie en verwerking van het materiaal. Er is voldoende aanleiding tot verdere verbetering. Het is dan ook onze ambitie de 41 stappen verder uit te breiden. Zo onderzoeken wij de mogelijkheden van inzet van restwarmte en blijven wij een belangrijke partij in de doorontwikkeling van het principe van het Passiefhuis.”

Ook op het gebied van productinnovatie maakt het bedrijf stappen. Met bijvoorbeeld het Solartech Energiedak®, een systeem op basis van zonne-energie, of de onlangs gepresenteerde Bouwrups. Dit laatste product is voor een optimale en brandveilige steenwol afdichting tussen dakelementen en gevelconstructies en desgewenst de dakelementen onderling.

Het bedrijf heeft besloten duidelijk aan te geven waar men staat, enerzijds om zich op het gebied van duurzaamheid te profileren, anderzijds om andere partijen te stimuleren ook verdere stappen te zetten. “Uiteindelijk moeten we met elkaar de verschillende ecologische, sociale en economische doelen nastreven,” aldus Hartog. “Dat kunnen we natuurlijk niet alleen, dit doen we in samenwerking met partners en andere partijen in de markt. Hierbij kijken we nadrukkelijk ook naar andere markten.”

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2011-04

Roofs 2011-04-06 Geluidwerendheid van hellende daken

In deze nieuwe aflevering in de artikelenreeks die Adviesburo Nieman in Roofs publiceert wordt stilgestaan bij de verschillende aspecten van geluidsisolatie van het hellende dak. Hoe vergroot je de...

Door de woning p. 6

Roofs 2011-04-10 Handmatig verwerken zware dak- en gevelelementen is verleden tijd

In opdracht van Dumebo DWS heeft TNO onlangs onderzoek gedaan naar de fysieke belasting bij het handmatig verwerken van metalen dakplaten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat het handmatig...

Door kunnen werken p. 10

Roofs 2011-04-12 Voldoet de dakpan verankering aan de eisen van NEN 6707 en het Bouwbesluit?

Jaarlijks worden vele miljoenen vierkante meters dakpannen verwerkt. Vaak wordt hierbij de vraag gesteld of de dakpan verankering voldoet aan het Bouwbesluit. Deze vraag is  eigenlijk niet...

Door overlapping en p. 12

Roofs 2011-04-16 Bouwen aan een betere toekomst

Van 10-12 januari 2012 vindt in het Nieuwegein Business Centre (NBC) te Nieuwegein de vijfde editie van de Dak Event plaats. De tweejaarlijkse dakenbeurs vindt plaats volgens de vertrouwde formule,...

Door een gericht p. 16

Roofs 2011-04-18 Langer scholen voor minder uitval

In Roofs 2-2011 wierp Theo Wiekeraad enkele vragen op m.b.t. het personeelsbeleid van de dakenbranche. In dit artikel reageert Karel-Jan Batenburg van Tectum. Volgens onderzoek van het Economisch...

Door de bedrijven p. 18
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen