Roofs 2017-04-46 EPDM Systems gaat verder onder de naam SealEco
Bedrijfsnieuws
Leverancier EPDM Systems is per 1 januari 2017 overgenomen door de Zweedse EPDM rubberfolie fabrikant SealEco. Daarmee is het bedrijf onderdeel geworden van de beursgenoteerde Nordic Waterproofing Group. Per 1 april j.l. is deze stap zodanig geformaliseerd dat sinds die datum de naam en huisstijl van SealEco worden gehanteerd.
Dit jaar bestaat EPDM Systems 20 jaar. Het bedrijf werd op 13 maart 1997 opgericht en heeft in de loop der jaren een exceptionele groei doorgemaakt. Momenteel telt het bedrijf 32 medewerkers en er zijn steeds meer bedrijfsonderdelen bijgekomen. Naast de toepassingen voor het dak en gevel, werd in 2006 de naam Geotop voor vijvertoepassingen geïntroduceerd. Een jaar later werden tevens de bedrijfsactiviteiten van TopSkin bv in Almelo overgenomen, waardoor het eigen label van Topskin EPDM werd voortgezet voor zowel dak als vijvertoepassingen. In 2012 werd met het EPDM Hotspot concept voor de bouwmaterialenhandel gestart.
Schaalvergroting
Directeur en mede-eigenaar Edwin van Dijk vertelt dat het bedrijf zich in de afgelopen 20 jaar op een gezonde manier heeft ontwikkeld, maar dat alle uitbreidingen wel voor een versplinterde identiteit zorgden. Mede door het ontbreken van opvolging van de oprichter en grootaandeelhouder en vanwege de schaalvergroting die in de afgelopen jaren in de markt te zien is geweest, is
Van Dijk daarom op zoek gegaan naar een krachtige partij om samen het bedrijf voort te zetten.
“SealEco had in 2014 al een Nederlands verkoopkantoor geopend voor de verkoop van Rubbershell SA,” vertelt hij. “Daarmee had de fabrikant het signaal afgegeven dat men in Nederland onder de eigen naam aanwezig wilde zijn. De tijd was voor EPDM Systems rijp om tot de groep toe te treden. Het moederbedrijf was er voorstander van om voorlopig alles bij het oude te laten, maar toch is er gezamenlijk besloten om de veranderingen direct door te voeren. Daarmee schep je duidelijkheid, zowel voor de markt als voor onszelf. Per 1 april j.l. is onze bedrijfsnaam veranderd in SealEco bv en tegelijk is onze huisstijl aangepast. We hebben er de afgelopen zes weken met behulp van zes werkgroepen hard aan gewerkt om deze deadline op een goede manier te halen en hierdoor staan we vóór het hoogseizoen klaar met onze nieuwe identiteit. ”
Overigens zijn dit de enige wijzigingen die als gevolg van de overname zullen worden doorgevoerd. Voor het personeelsbestand, het assortiment en de marktbenadering heeft deze ontwikkeling geen gevolgen. “Behalve dat we nu nog completer kunnen zijn en directer kunnen communiceren met de markt,” vertelt van Dijk. “Wij waren al jarenlang de grootste klant van SealEco, maar het maakt duidelijk verschil uit of je klant bent of collega. Er gaan voor ons nu deuren open die voorheen gesloten bleven. Bovendien zijn wij nu ook fabrikant, wat betekent dat je op een andere basis met je klanten praat. Deze stap is een zeer positieve ontwikkeling in de markt, waar nu een EPDM fabrikant is bijgekomen.”
Kernwaarden
De Nordic Waterproofing Group is met ruim 700 werknemers in Europa breed actief op het gebied van waterdichting in de meest uiteenlopende toepassingen, met de meest uiteenlopende materialen. SealEco is binnen de groep de specialist op het gebied van EPDM. Het bedrijf streeft naar een zo laag mogelijke milieu-impact in alle aspecten en op ieder niveau van de organisatie.
Van Dijk: “Het bedrijf werkt volgens drie speerpunten, namelijk: ‘ethiek’, ‘relatie’ en ‘betrouwbaarheid’. Wat betreft ‘ethiek’ volgen we hoge normen en waarden in ons dagelijks werk. Als onderdeel van het beslissingsproces is ons doel de impact op het milieu te minimaliseren. Op het punt van de ‘relatie’ proberen wij ons steeds in de positie van onze klant te verplaatsen. Wij ontwikkelen onze partners door middel van effectief teamwork, zowel binnen als buiten onze organisatie. De ‘betrouwbaarheid’ blijkt uit de kwaliteit die we willen leveren in alles wat we doen. Wij nemen onze verantwoordelijkheid en hebben de integriteit en vereiste kennis om aan de behoeften en verwachtingen van onze klant te voldoen. Ons doel is om op deze manier Europees marktleider te worden.”
“Het is een logische stap,’ besluit Van Dijk. “We zijn met deze stap nog veel meer een complete partner geworden. De insteek is om onze klanten op een nog betere manier van dienst te kunnen zijn en zodoende een gezonde groei op de Nederlandse markt te kunnen bewerkstelligen.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2017-04
Roofs 2017-04-03 'En zo is het gekomen'
In de zoektocht met de hoofdredacteur naar een passend onderwerp voor deze column, stelde hij voor: “Vertel de lezers eens iets over jezelf.” Tja, daar ga je dan. Gek genoeg voelt dat voor een...
Roofs 2017-04-06 Prijzenfestival in Egmond aan Zee
Prijsuitreiking Dak van het Jaar 2016 Museum Voorlinden in Wassenaar heeft het Dak van het Jaar 2016 en Erik Steegman is de Dakenman van het Jaar 2016. Dat is op 24 maart 2017 bekend gemaakt...
Roofs 2017-04-10 Museum Voorlinden heeft het Dak van het Jaar 2016
Juryrapport Dak van het Jaar 2016 Op 24 maart 2017 werd Museum Voorlinden te Wassenaar uitgeroepen tot het Dak van het Jaar 2016. Hieronder vindt u de integrale tekst van het juryrapport. Het...
Roofs 2017-04-14 Een dakenman in hart en nieren
In Memoriam Albert van den Hout (1948-2017) Op 20 maart 2017 is geheel onverwacht Albert van den Hout overleden. Zijn belang voor de ontwikkeling van de dakenbranche in de afgelopen vier...
Roofs 2017-04-18 Daglicht en binnenklimaat
Special daglicht Het belangrijkste verkoopargument voor daglichtvoorzieningen in het dak is het gegeven dat daglicht goed is voor de gezondheid. Daarnaast wordt een ruimte met veel daglicht als...