Roofs 2017-05-30 Nieuw tegelsysteem voor parkeerdaken met lage verkeersintensiteit
Special parkeerdaken
Zoontjens heeft een parkeerdaksysteem ontwikkeld, speciaal voor de kleinere, minder intensief bereden parkeerdaken: Pardak®80. Inmiddels zijn de eerste projecten uitgevoerd.
Zoals bekend, bestaan de parkeerdaken van Zoontjens uit betontegels die op tegeldragers worden gelegd. De nu 40 jaar oude parkeerdaksystemen voor personenauto’s kennen sinds jaar en dag twee toepassingsvarianten: met grote betontegels en met middelgrote betontegels. De grote, vierkante betontegels zijn acht jaar geleden doorontwikkeld van 900 mm naar 1100 mm. Samen met de spantechniek op de hoeken van de tegels is dit heel gunstig voor de stabiliteit van druk bereden parkeerdaken of parkeerdekken. Nu is er ook een doorontwikkelde versie van de middelgrote betontegels.
Daksysteem voor lang parkeren
De eerste generatie Pardak® bestond uit betontegels van 500 mm vierkant. Dit systeem functioneerde in de praktijk goed op relatief kleine parkeerdaken met veel langparkeerders. Dit systeem is geëvolueerd naar betontegels van 600 mm vierkant. Deze aanpassing gaf een zodanige verbetering van de stabiliteit, dat gaandeweg ook meer intensief gebruikte parkeerdaken in beeld kwamen. Omdat het systeem hiervoor niet echt is ontworpen en de grootte en het gewicht van auto’s toenam, werden deze daken gevoeliger voor onderhoud. Dat is de reden waarom de fabrikant naar een oplossing heeft gezocht. De vondst is een parkeerdaktegel van 800 mm vierkant met vrijwel dezelfde tegeldragers en spanelementen die ook bij de grote parkeerdaktegels worden gebruikt, samen Pardak®80 genoemd. Met de in de tegeldragers verankerde spanelementen levert dit een zeer stabiele rijvloer op.
Het systeem
Het systeem bestaat uit vierkante betontegels en rubbergranulaat tegeldragers met geïntegreerde afstandhouders en spanelementen. De betontegels hebben afmetingen van 798 mm x 798 mm x 80 mm. Het oppervlak van de tegels is voorzien van diagonale groeven. De zijkanten zijn voorzien van de karakteristieke sleuven die bijna alle tegels van Zoontjens kenmerken.
De tegeldragers hebben een diameter van 400 mm en een dikte van 30 mm en bestaan uit met polyurethaanhars gebonden gerecycled rubbergranulaat (geselecteerd uit vrachtwagen- en landbouwverkeersbanden). De functie van de drukverdelers is de verticale krachten die bij het berijden van het parkeerdak optreden op te vangen en te spreiden. Van de onderkant van de drukverdelers zijn de buitenkanten afgerond. Om oneffenheden in de ondergrond te nivelleren, worden ook dunnere egalisatiedrukverdelers met dezelfde diameter toegepast, die desgewenst ook als halve of kwart drukverdeler kunnen worden gebruikt.
De kruisstukken zijn in de tegeldragers geïntegreerd. De kunststof kruisstukken dienen als afstandhouder tussen de tegels. Het kruisstuk ligt verzonken in de tegeldrager, waardoor het altijd op de juiste plaats komt te liggen. De spanelementen zijn de belangrijkste onderdelen van het systeem. Het gepatenteerde spanelement wordt op elke kruising van tegelvoegen geplaatst. Door de stelschroef van het spanelement aan te draaien, ontstaat er een verbinding met de tegeldrager en ontstaat er een voorspanning op de tegels, waardoor het tegelveld één geheel vormt. De spanelementen zorgen ervoor dat de horizontale krachten, die vooral optreden als auto’s remmen, accelereren, een bocht nemen of keren, worden opgevangen en over de naastgelegen tegels worden verdeeld. Ook de verticale bewegingen die tussen twee tegels ten opzichte van elkaar optreden als een auto over de voeg rijdt, worden opgevangen.
Autostalling op het dak
Het eerste dak met dit systeem ligt op het nieuwe pand van Autobedrijf Kees Balvert in Den Haag. Het parkeerdak heeft een op afschot gestort betonnen dak met een oppervlakte van 470 m². De dakbedekkingsconstructie bestaat uit een omgekeerd dak met 120 mm XPS 500 op een volledig gekleefde tweelaagse dakbedekking met een toplaag van APP dakbanen. De aansluiting van de dakbedekking bij de borstwering is schubvormig afgewerkt met een beplating over de randstroken. Het nieuwe pand is als turnkeyproject ontwikkeld en gebouwd door Zwarts Bouwbedrijf BV uit Naaldwijk.
Werkvoorbereider Ad Verduijn kwam in contact met Zoontjens en besprak met de opdrachtgever het nieuwe Pardak®80-systeem voor deze toepassing: “We waren er snel uit, het tegelformaat paste goed in breedte/lengteverhoudingen, waardoor er weinig restmaten waren. Het eindresultaat komt overeen met de verwachtingen. Het is een mooi en stabiel dak geworden, door het grotere formaat van de parkeerdaktegels en de spanelementen. Het is een dak dat vooral als stalling van auto’s wordt gebruikt, maar dan is het toch een geruststellende gedachte als je er verder geen omkijken meer naar hebt.”
Op de KNVB Campus in Zeist is op het deelgebied SMC, het Sport Medisch Centrum, ook een parkeerdak met het systeem uitgevoerd. Het parkeerdak heeft een onderconstructie van kanaalplaten met een druklaag en een oppervlakte van 800 m². De dakbedekkingsconstructie bestaat uit een volledig gekleefde tweelaagse dakbedekking met een toplaag van APP-dakbanen en een omgekeerd dak met 240 mm XPS 500, in twee lagen gelegd, afgewerkt met een dampopen scheidingslaag.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2017-05
Roofs 2017-05-03 Transparant
Vrij recent werden wij verzocht een open begroting met eenheidsprijzen in te dienen. De aannemer had onze eerder uitgebrachte offerte één op één doorgezet naar de opdrachtgever, een grote...
Roofs 2017-05-06 Een medische stad in de stad
Het Erasmus MC in Rotterdam is een bijzonder uitgebreid project waarbij het dak steeds een centrale rol speelt in de verwezenlijking van de wens van de opdrachtgevers. De werkzaamheden aan de...
Roofs 2017-05-12 Kwaliteit van meervoudig ruimtegebruik op daken vereist samenwerking
Dakenman van het Jaar 2016 Tijdens de feestavond voor de dakenbranche op 24 maart 2017 werd Erik Steegman uitgeroepen tot Dakenman van het Jaar 2016. Het betekende voor hem een voorlopig...
Roofs 2017-05-16 De nieuwe verordening voor Persoonlijke Beschermingsmiddelen (premium)
Wetgeving PBM herzien Op maandag 27 maart 2017 was er bij het Nederlandse Normalisatie-instituut (NEN) in Delft een informatiemiddag met als onderwerp ‘Persoonlijke Beschermingsmiddelen: de...
Roofs 2017-05-20 Meervoudig gebruik van parkeerdaken
Tijdens het Parkeer24 Jaarcongres, op 6 april 2017 in Kasteel Vanenburg te Putten, verzorgde Triflex een presentatie onder de titel ‘Haal meer uit je parkeerdak’. In dit artikel een...