Roofs 2018-05-14 Virtuele reclame op het dak

p. 14

zichtbaarheid en vindbaarheid

Als u nu naar Google Earth gaat om uw bedrijfspand van boven te bekijken, ziet u geen bedrijfsnaam en bent u van boven niet herkenbaar en vindbaar. Als ondernemer denkt u onmiddellijk: waarom eigenlijk niet en wat kan ik ermee?

Christoph Maria Ravesloot

Even een test. U bent gebruiker van een bedrijfspand ergens in Nederland. Via grote borden op de gevel van het pand maakt u zichtbaar dat u daar gevestigd bent én u bent daardoor vindbaar voor zowel bezoekers, toeleveranciers als klanten. Als u op een zogenaamde zichtlocatie ligt, kan het ook zijn dat duizenden voorbijgangers uw bedrijfs­pand en bedrijfsnaam zien.

Langs de drukste snelweg van Nederland, de A4 bij Den Haag, komen ruim tweehonderduizend voertuigen per etmaal langsgereden. Vele weggebruikers rijden dagelijks twee keer langs uw pand en nemen in ieder geval onbewust uw bedrijfspand en bedrijfsnaam waar. Hoe zit dat bij uw eigen pand? Heeft u enig idee hoeveel verkeer er langs uw bedrijfs­pand rijdt, iedere dag opnieuw?

Als een bedrijfspand langs een rijksweg gevestigd is, dan wordt de intensiteit van het verkeer gemeten door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gegegens zijn openbaar en beschikbaar in de Nationale Database Verkeersintensiteit. In diezelfde databank worden ook actuele gegevens van 30.000 vaste meetpunten gedeeld. Er zit slechts een vertraging van 42 seconden tussen de meting en de beschikbaarheid van de vier gemeten gegevens. Als uw bedrijfspand in de buurt van zo’n meetpunt ligt, dan kunt u dus binnen één minuut de verkeersintensiteit weten, de gemiddelde snelheid waarmee de voertuigen voorbij rijden, etc. Dan weet u ongeveer hoeveel paar ogen er minimaal naar uw pand kijken en de naam van uw bedrijf zien.

Als u dat vergelijkt met de traffic die uw website genereert, dan kunnen daar interessante verschillen in zitten. De meeste bedrijfspanden staan namelijk op locaties waar niet dagelijks duizenden voorbijgangers passseren. Op uw website kunt u het aantal bezoekers beter beïnvloeden dan het aantal voorbijgangers op straat.

Metingen

Met de online tool Google Analytics kunt u de metingen over bezoekers van uw website inzien. Maar die bezoekers zien niet uw bedrijfspand in het echt en ook niet op Google Earth. Dus u bedenkt dat u ook een naambord op het dak wilt, want als er een potentiële bezoeker virtueel over komt vliegen, dan is het wel fijn dat deze uw bedrijfs­pand en bedrijfsnaam ziet en vindt.

Dat kan op twee manieren:

U maakt een echte reclame op uw dak. Als Google dan nieuwe opnames maakt van het aardoppervlak, dan wordt uw naam zichtbaar voor iedereen die daarna virtueel overvliegt. Of u maakt een virtuele reclame met uw bedrijfsnaam en plaatst die zelf in Google Earth. Uit nieuwsgierigheid heb ik dat voor mijzelf gedaan en mij aangemeld.

Aanvliegroute voor uw dak

Iedereen heeft wel eens bij de landing van een vliegtuig uit het raampje kijkend de daken gezien en daarop reclame-uitingen ontdekt. Sinds ruim tien jaar is het mogelijk dat
deze reclame ook op internet zichtbaar is en daar kunnen een heleboel passagiers meer dan in echte vliegtuigen uw reclame zien.

In Google Maps is het vrij eenvoudig om uw bedrijf zichtbaar te maken. U plaatst een speld op uw bedrijfslocatie op de kaart en u vult uw bedrijfsgegevens in. En ziedaar: u heeft uzelf op de kaart van Google Maps gezet én automatisch ook op Google Earth. Als u daar informatie toevoegt over uw bedrijf, website, openingstijden en foto, dan hoeft uw bezoeker niet verder te zoeken. Ook in Streetview is de geplaatste pin met informatie meteen zichtbaar en beschikbaar.

Een echt groot bord voor uw dak

Als u een echt groot naambord op uw dak legt, dan wordt dat op een gegeven moment ook door Google gefotografeerd en zal uw dak met naam zichtbaar zijn voor Maps en Earth bezoekers. Maar er zijn nog een paar leuke ideeën om de zichtbaarheid van uw bedrijfsnaam te vergroten. Het logo of bedrijfsinitialen kunnen bijvoorbeeld zichtbaar worden gemaakt in een in het landschap uitgestippelde route. Het is zelfs mogelijk om op aanplak- en reclameborden langs de weg uw eigen reclame virtueel te projecteren. Maar de mooiste vind ik persoonlijk toch als u een echt bord op uw eigen dak legt.

De meest ingewikkelde manier van virtueel zichtbaar maken van een naam is overigens bedacht door een piloot van een klein reclamevliegtuig. Hij nam een GPS-tracker mee in zijn vliegtuig, vloog toen hoog in de lucht een patroon in de vorm van een naam. Het GPS-file voegde hij toe aan Google Maps, waardoor bezoekers van de street view van de locatie onder zijn vluchtpatroon de naam in de lucht geschreven zien: virtual skywriting of virtual path writing.

BIM

Sommige ondernemers hebben een BIM-model van hun locatie in bezit. Zo’n BIM-model kun je ook op internet zetten. Als je het model bijvoorbeeld in Solid Works of in SketchUp rendert, dan kun je de gevel anders maken dan de werkelijk gebouwde gevel. Reclame zo ver als het oog reikt, inclusief het dakvlak. U doorloopt daarvoor vijf stappen. Eerst optimaliseert u het BIM-model in SketchUp om te kunnen exporteren. Het komt erop neer dat u alle overbodige data uit het model haalt en alleen het zichtbare en noodzakelijke overhoudt. U kunt eventueel omgevingsfoto’s uit Google Earth gebruiken om uw model beter in te passen. Deze kunt u bijvoorbeeld over delen van uw gebouw plakken of als weerschijn daarin projecteren. Dan maakt u een preview van het model. U beoordeelt dat model op positionering en schaal en op de manier waarop het ingepast is in de omgeving die Google Earth aanbiedt. Dan bewaart u het model op die plek, met die oriëntatie, met die definitieve rendering en aanpassing in Google Earth. En ziedaar.

Virtuele zichtbaarheid van uw bedrijfsnaam is niet de kunst, maar zoals overal op internet moet u tijd, moeite en geld steken in het genereren van traffic naar uw site, en dus ook naar uw nieuwe virtuele dakreclame. Als u dat niet doet, is dakreclame net zo’n toevalstreffer als de borden op uw gevel voor de automobilist die voorbij raast. ?

Bronnen:

• Permalink Verkeersintensiteit CBS:
https://data.overheid.nl/data/dataset/ab87b2e0-9999-438e-b04c-043d259f9e97

• Link Google Analytics Nederland:
https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

• Link naar upload instructie van SketsUp naar Google Earth
https://help.sketchup.com/it/article/3000149

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2018-05

Roofs 2018-05-03 Domme opmerkingen

Column Als aansprakelijkheidsjurist moet ik over een redelijk koel­bloedige opstelling beschikken: emoties winnen zelden zaken. Het verwijt dat ik dan soms krijg (‘jee, wat een koude kikker,...

Door een dak p. 3

Roofs 2018-05-06 Het koperen aanzien in ere hersteld

Het Dak van het Jaar 2018 Op een aantal dakvlakken van het Scheveningse Kurhaus is een nieuwe PVC dakbedekking met een koperkleurige uitstraling aangebracht. De oude bedekking was dermate sterk...

Door de dakvormen p. 6

Roofs 2018-05-12 Geldbejag: wanneer de 'foute kijk' de nieuwe norm wordt

Luchtdicht bouwen Willem Koppen, directeur van Koppen Bouwexperts in Broek op Langedijk, is expert op onder andere het gebied van luchtdicht bouwen. Met een enorme reeks aan artikelen en...

Door de huidige p. 12

Roofs 2018-05-20 "Het dak functioneert alleen in de context van het hele gebouw

Dakenman van het Jaar 2017 Op 23 maart jl. werd Bram Kranenburg uitgeroepen tot Dakenman van het Jaar 2017 in de categorie platte daken. Roofs interviewde hem naar aanleiding hiervan. “Ik zie...

Door zijn voorganger p. 20

Roofs 2018-05-22 Het centraal examen in het mbo, een zorg of een zegen?

Berichten van Tectum In deze rubriek wordt het uitgebreide palet aan onderwerpen beschreven waarmee Tectum, het opleidingsinstituut voor de dakenbranche, zich bezighoudt. Het middelbaar...

Door het Ministerie p. 22
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen