Roofs 2023-04-34 Dakmerk start wervingscampagne jongeren
Arbeidsmarkt
Begin maart is DAKMERK gestart met een campagne om jongeren te motiveren toe te treden tot het dakdekkersvak. Het keurmerk, waarin 38 dakdekkersbedrijven participeren, wil met een online campagne jongelui, en hun ouders, overtuigen dat het dakdekkersvak een geweldig beroep is waar toekomst in zit. Directeur Jeanine van Noordenne vertelt wat de campagne inhoudt en waarom DAKMERK het initiatief heeft genomen.
Jay (20) en Luuk (17) zijn de hoofdrolspelers in de video die de wervingscampagne ondersteunt. Spraakzame types die een vlot verhaal vertellen over de mooie kanten van het dakdekkersvak. “Goed verhaal toch?”, begint Van Noordenne. “Jay is zoon van de eigenaar van een dakdekkersbedrijf, Luuk is de neef van de andere eigenaar. Tijdens de presentatie van de campagne op de jaarvergadering vertelde deze participant van DAKMERK dat dat ze wel in een video wilden optreden. De jongens kennen elkaar goed en werken ook samen, de ene als dakdekker de ander in opleiding.”
Goed geregeld
De campagne is nodig, omdat de dakenbranche, net als vrijwel alle technische vakken en sectoren, vaklieden nodig heeft. Van Noordenne: “Onze branche is daarin niet afwijkend. We hebben vakkrachten nodig, zowel op kantoor als in de praktijk, maar met de campagne richten we ons vooral op de werkvloer, het platte dak. We mogen zeggen dat de dakenbranche niet echt heel bekend is onder jongeren. Wat mij wel heel erg opviel toen ik in 2016 in de deze branche begon, is dat de opleidingen opmerkelijk goed georganiseerd zijn en dat de begeleiding goed geregeld is voor de jongeren. Bij Tectum kunnen ze een MBO-diploma halen op een praktijkgerichte manier. En ondertussen worden ze ook nog betaald – een ongelofelijke grote plus – en goed begeleid. Met deze campagne willen we laten zien welk geweldig leerwerktraject de branche biedt en welke toekomstmogelijkheden er zijn.”
Social media
Hoe doe je dat? Via social media. “De campagne richting jongeren is vooral online en daarvoor zetten we Instagram, TikTok en Snapchat in. Via Facebook willen we de ouderen en ouders bereiken. Hun ideeën spelen ook een rol. Je moet ouders ook overtuigen dat dit een serieuze carrière-optie is, niet iedereen kan immers dokter of accountant worden. We willen tonen dat onze toch relatief onbekende branche ook mooie mogelijkheden heeft. Er is ook een stukje fysieke campagne. Die bestaat uit posters en baseballcaps die via onze participanten worden verspreid. Dat zijn onze ambassadeurs.”
Kwaliteitsomgeving
Van Noordenne beaamt dat het niet direct voor de hand ligt dat een keurmerkorganisatie als DAKMERK jongeren werft. “Dat deden de bedrijven ieder voor zich. Begin 2022 werd in de bestuursvergadering geopperd dat we hierin de krachten moeten bundelen. De achterliggende gedachte is dat je als jongere het beste aan de slag kunt bij kwaliteitsbedrijven. Er werken nog steeds teveel ‘cowboys’ in de dakensector en die zijn bepaald geen promotie voor het vak.. Wij vertegenwoordigen bedrijven waar alles goed georganiseerd is, waar iedereen volgens de CAO wordt beloond en je op een goede en veilige manier het vak kunt leren. Het is essentieel wie jouw leermeester is, in dit geval een professioneel bedrijf dat werkt volgens de BRL4702 en door DAKMERK is erkend. De bedrijven werken daarin uitstekend samen met Tectum.”
Hoe nu verder? Van Noordenne: “De campagne is 6 maart gestart en loopt twee maanden. Het is zodanig ingericht dat geïnteresseerden zich via onze website kunnen aanmelden, zo houden wij zicht op het effect van de campagne. Wij koppelen de kandidaten vervolgens aan bedrijven die ze weer aanmelden bij Tectum voor het opleidingstraject.”
“We hebben niet de illusie dat zich honderden mensen aanmelden, maar we willen in deze periode waarin jongeren zich oriënteren op een vervolgopleiding en vlak na de voorjaarsvakantie een stukje bekendheid geven aan het dakdekkersvak. Het zou fantastisch zijn als we overspoeld worden met aanmeldingen, maar we blijven realistisch.”
Roofs zal u voor de zomer op de hoogte houden van het verloop van de campagne en van de resultaten.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2023-04 april
Roofs 2023-04-03 Blije gezichten
Wat een maand. Terwijl de regeringspartijen hun wonden likken na de harde afstraffing bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de BoerBurgerBeweging (BBB) bij aan het komen is van de...
Roofs 2023-04-06 Van Abbe Museum Eindhoven
Dak van het Jaar 2023 Het Van Abbemuseum is een van de weinige ‘daglichtmusea’ in Nederland. Met het oog op verduurzaming moest het dak gerenoveerd worden. Belangrijk onderdeel daarvan was het...
Roofs 2023-04-106 Nieuwslijn
agenda 17 – 22 april 2023, BAU Een van de belangrijkste beurzen ter wereld als het gaat om architectuur, materialen en bouwsystemen. Messe München, van 9.00 – 17.00 uur. bau-muenchen.com 19...
Roofs 2023-04-12 Winnaars Dak van het Jaar bekendgemaakt
De dakenbranche viert feest Het was weer een mooi feest op vrijdag 24 maart. Evenementencentrum Hart van Holland te Nijkerk was dit keer het decor voor de inmiddels bekende Feestavond Dak van...
Roofs 2023-04-24 Mannoury wint overtuigend
Winnaar Dak van het Jaar 2022 Op de feestavond in Nijkerk is Mannoury tot winnaar uitgeroepen van de verkiezing Dak van het Jaar 2022 in de categorie platte daken. Uit de veertien mooie...