Roofs 2023-08-92 “Daken & Zaken, daar wil je bij zijn”
Aan tafel met… jan suijk
In deze rubriek laat Roofs personen van binnen en buiten de dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het voetlicht te brengen.
Nolanda Klunder
Met DAKEN & ZAKEN op komst zal menigeen in de dakenbranche de naam Jan Suijk tegenkomen: als Commercieel Directeur bij Lindeman Events is hij degene die de stands en alle reclameruimte op de beurs verkoopt. “De aanloop naar de beurs en de beurs zelf zijn altijd een enorm inspirerende periode, waarin ik veel mensen spreek”, vertelt hij.
Verkoper in hart en nieren
Suijk heeft inmiddels 35 jaar ervaring in de verkoop. Hij begon op jonge leeftijd als verkoper van mountainbikes en accessoires en stapte na drie jaar over naar de verkoop van advertenties. “Al van jongs af aan geniet ik van mooie taalvondsten en humor zoals je die in reclame-uitingen vindt. Ik kan me mateloos ergeren aan slechte reclames, maar één goede reclame maakt voor mij de dag goed. Ik besloot dat ik bij die branche betrokken wilde zijn.” Hij werkte 24 jaar bij verschillende werkgevers en kwam in 2015 min of meer per toeval in de dakenbranche terecht. “Een toenmalige collega had op de vacature bij Roofs gesolliciteerd, maar besloot het gesprek af te zeggen: het leek hem niet aantrekkelijk om advertenties te verkopen voor een blad dat alleen maar over daken zou schrijven. Dat maakte voor mij geen verschil. Ik heb in mijn carrière voor zoveel verschillende platformen de advertenties verkocht, zoals Cosmopolitan, Autoweek, Story, de Volkskrant en het Noord-Hollands Dagblad. Ik ben een verkoper in hart en nieren en ben daarbij niet productgebonden.” Suijk solliciteerde en werd aangenomen.
Altijd een ‘ja’ mogelijk
Dat Suijk in de dakenbranche terechtkwam was misschien toeval, maar dat hij er bleef was een bewuste keuze. “Wat mij enorm aanspreekt is dat de dakenbranche voortdurend in beweging is, met nieuwe producten, veranderende wetgeving en andere ontwikkelingen. En mijn baan bij Lindeman Events was vanaf dag 1 een soort walhalla. Ik mag hier namelijk alles verkopen: advertenties in de Roofs, banners en leaders op Dakweb.nl, banners op de website van Dak van het Jaar, en stands en alle denkbare reclameruimte op DAKEN & ZAKEN zoals binnen- en buitenreclame en advertenties in het beursmagazine. Het verkopen van al die zaken vind ik geweldig. Ik vind het een grote pré dat ik hier als enige die verkoop in handen heb. Ik werk graag solistisch omdat ik er niet tegen kan als een collega te snel denkt: ‘Ze gaan vast nee zeggen’. Zo denk ik nooit. Voor mij is er altijd een ‘ja’ mogelijk totdat ik een ondubbelzinnig ‘nee’ heb gehoord. Ik spreek mensen die een mooi product hebben waarvoor ze graag reclame maken, ik heb een mooi product waarin er ruimte is voor die reclame, kortom: we kunnen een constructief gesprek voeren waar we allebei blij van worden.”
Leuke producten
“Ik ben als verkoper niet productgebonden, maar heb wel voorkeur voor leuke producten”, zegt Suijk. “Bij Lindeman Events hebben we die en we breiden regelmatig uit met nieuwe producten. Zo hebben we indertijd steilDAK opgericht, een magazine waar we heel veel plezier aan hebben beleefd. Uiteindelijk bleek het niet voldoende te leven bij de doelgroep, zodat we er na zes jaar afscheid van hebben moeten nemen. Verder hebben we een paar jaar geleden besloten om een jaarlijkse feestavond, Dak van het Jaar, te organiseren. Een succesformule die van jaar tot jaar verder is gegroeid. En natuurlijk onze beurs DAKEN & ZAKEN, dit jaar voor de derde keer: wat een groei! Van 70 stands in 2021 naar 80 in 2022 en nu maar liefst 100 stands. Ik ben heel enthousiast over wat we doen en dat enthousiasme probeer ik elke dag uit te stralen.”
Derde editie van de beurs
Op 15 november vindt de derde editie van DAKEN & ZAKEN plaats. “In 2019 namen we het initiatief naar aanleiding van Belgian Roof Day”, vertelt Suijk. “Dat zouden wij in Nederland ook moeten hebben, zeiden we. Iedereen was meteen positief over dat idee, dus we gingen aan de slag. Het gevolg: een beurs die dit jaar voller is dan ooit.” Op de beurs vindt iedereen noviteiten en nieuwe bedrijven.
“Iedereen komt er nieuwe ideeën en nieuwe contacten opdoen. Het is de plek om partijen te vinden om mee in zee te gaan. Voor de meeste standhouders en bezoekers is DAKEN & ZAKEN vóór alles een netwerkbeurs.” Niet alleen het aantal standhouders, ook het aantal bezoekers stijgt jaarlijks. “Je ziet dat de beurs leeft in de dakenbranche. Je wil deze beurs niet missen. Iedereen kan wel tijd vinden om op deze dag, al is het maar een paar uur, aanwezig te zijn. Dit jaar zitten we voor het eerst in Expo Houten, dus heel centraal in het land. Parkeren, toegang én eten en drinken zijn gratis. Niets weerhoudt je om te komen. Dus kom ook op 15 november!”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2023-08 oktober
Roofs 2023-08-03 Met daken de toekomst maken
voorwoord Nederland staat voor grote opgaven: de energietransitie, de weerbaarheid van steden, waterretentie, woningnood en het verminderen van onze CO2-footprint. Er zijn bij elke uitdaging...
Roofs 2023-08-06 Strak in het dakvlak
Dak van het Jaar 2023 De opdrachtgevers delen de voortgang van het project met trots op de sociale media. En het is ook een project dat gezien mag worden. In Nuenen realiseren bouwspecialisten...
Roofs 2023-08-102 Nederland stemt voor duurzaam
bedrijfsnieuws Leadax, maker van loodvervanger en circulaire dakbedekking, is als winnaar uit de bus gerold van de eerste editie van de Nationale Ondernemersprijs. De prijs is een initiatief van...
Roofs 2023-08-106 Geen prijs overeengekomen, wat nu?
juridische zaken Het klinkt als een probleem dat zich niet vaak voordoet: er wordt een werk uitgevoerd (bijvoorbeeld: een dak gerenoveerd) terwijl er tussen dakdekker en opdrachtgever geen prijs...
Roofs 2023-08-110 Luijtgaarden bestaat 110 jaar
Jubileum Het 110-jarig jubileum van Luijtgaarden uit Standdaarbuiten was een zonovergoten succes. Directeur Gert Jan de Gier greep de gelegenheid aan de nieuwe businessunits van het bedrijf te...