Roofs 2024-01-48 “De digitale mogelijkheden worden nog niet ten volle benut”

p. 48

Aan tafel met...

In deze rubriek laat Roofs personen van binnen en buiten de dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het voetlicht te brengen.

Tekst: Nolanda Klunder

“Sinds we onderdeel zijn geworden van Craftview Group, krijgen we daar veel vragen over: Gilde Software houdt toch niet op te bestaan? Het antwoord is: natuurlijk niet”, zegt Marcel Mulder, Head of Sales and Professional Services Benelux bij Gilde Software. “We zijn door deze samenwerking alleen veel groter geworden, met voordelen voor onze klanten en onszelf.”

Steeds meer één team

Gilde Software is dertig jaar geleden opgericht, met als oorspronkelijke doelgroep de schilders. Daar kwamen al snel de dakdekkersbedrijven bij. “In de begintijd ging het alleen om software voor calculatie en offertes. In de jaren nadien is daar alles bij gekomen: projectbewaking, urenregistratie, financiële administratie, contracten voor service en onderhoud. Digitalisering is voor dakdekkersbedrijven een manier om meer inzicht en overzicht te hebben, maar daarnaast is digitalisering voor deze bedrijven vaak ook noodzakelijk omdat hun klanten bepaalde eisen stellen aan de manier van facturering.” De software werd jarenlang ingekocht bij het Duitse bedrijf Moser. “We hadden daarbij binnen Gilde een eigen ontwikkelteam, waarmee we voor Nederland specifieke aanpassingen aanbrachten in de software. Toen Moser toetrad tot Craftview, was het een logische stap voor Gilde om ook toe te treden tot de Craftview Group. Nu hebben we met Moser dus niet meer de leverancier-klant-relatie, maar trekken we nauw met elkaar op en vormen onze ontwikkelaars één team. Die samenwerking komt steeds meer op gang. We groeien naar elkaar toe en we hebben veel meer invloed op zaken zoals doorontwikkeling, de roadmap en innovatie: wat doen we wanneer, waarop leggen we eerst de focus? De groep heeft de ambitie om binnen de versnipperde markt in Europa marktleider te worden in meerdere sectoren, om zo meer slagkracht te hebben en vooral ook: meer investerings- en innovatieruimte. Daarvoor gaat Craftview nog verder met acquisities. Samen bieden we een rijk palet aan oplossingen, zodat de klant zijn reis bij Gilde kan beginnen, maar desgewenst – bijvoorbeeld als het bedrijf groeit of de focus verlegt van projectmatig werken naar service en onderhoud – die reis elders voort kan zetten binnen Craftview Benelux. Zo kunnen we ook veranderende bedrijven levenslang ondersteuning bieden.”

Onbenutte mogelijkheden

“De dakenbranche gaat steeds meer digitaal doen, maar loopt niet voorop. We merken dat deze branche de digitale mogelijkheden nog niet ten volle benut. De reden die daarvoor vaak genoemd wordt, is dat de werknemers er niet altijd voor openstaan. Wie buiten met zijn handen werkt, wil niet te veel met een telefoon of tablet in de weer zijn. Je ziet dat bijvoorbeeld de installatiebranche in de digitalisering wat meer vooroploopt. Logisch ook, gezien de aard van dat beroep, omdat ze in dat vak meer processtappen hebben en met meer verschillende artikelen werken. Voor dat laatste moeten ze gebruik maken van meerdere portalen. Dat geldt niet in de dakenbranche. Maar het is een gemiste kans als iedereen nog met Excel en handmatig werkt. Daarom zijn we dit jaar begonnen met een zogenaamde ‘herijking’, waarbij onze consultants samen met onze klanten kijken waar processen door digitalisering verbeterd kunnen worden. Het valt ons op dat het merendeel van onze klanten in de dakenbranche een paar grote mogelijkheden nog laat liggen. Uren worden bijvoorbeeld nog vaak op papier bijgehouden. Dat papier wordt dan vrijdag ingeleverd en op kantoor met de hand overgetikt. Dat kan natuurlijk veel efficiënter in een app, die de uren automatisch naar de desbetreffende projecten schrijft. Het scheelt ook veel tijd en risico op fouten als je inkoopfacturen digitaal verwerkt. Ook een belangrijke digitale mogelijkheid: de mobiele werkbon. Daarmee kunnen uren, materialen en foto’s bij elkaar gezet worden, waarbij de klant meteen kan aftekenen. Het geheel gaat digitaal naar kantoor en met een paar muisklikken is dan ook de factuur klaar. Zeker als je als dakdekkersbedrijf groeit, kan digitalisering veel voor je betekenen. Dergelijke functionaliteiten hebben we bij elkaar staan in Gilde allround, een mobiele oplossing. Voor klanten die meer willen, biedt de software geïntegreerde oplossingen van partnerbedrijven. Want heel veel mogelijkheden zitten in onze eigen pakketten, maar we hebben ook partnerships met geselecteerde bedrijven waarmee wij koppelingen en integraties hebben gebouwd.”

Balans helpen vinden

Marcel Mulder is sinds augustus 2022 betrokken bij Gilde Software. Eerder werkte hij onder meer in de gezondheidszorg, de automotive en voor gemeentes, in functies op het gebied van ICT en sales-marketing. “Het leuke aan mijn werk hier is de diversiteit aan klanten en uitdagingen. Het spreekt me aan om nauw samen te werken in het team en in direct contact te staan met de markt. Daarbij vind ik de bouw een mooie branche om in te werken: de mensen in deze branche zijn ambachtslieden, echte doeners die concreet iets maken. Daar heb ik respect voor. Vakmensen zijn daarbij prettig direct in hun communicatie en heel nuchter. Als echte Twentenaar waardeer ik die nuchterheid. In de bouw hebben mensen een enorme hands-on-mentaliteit. Dat heeft ook een keerzijde: ze kijken niet vaak vijf of tien jaar vooruit. Dat moet je af en toe wel doen, zodat je ruimte krijgt voor innovatie. Mensen helpen die balans te vinden tussen heel praktisch in het hier en nu werken en toch verder vooruit kijken, dat interesseert me.”

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2024-01 januari

Roofs 2024-01-03 Automatisering

In de vorige eeuw was de vraag of het mogelijk was om kostbare en tijdrovende dakopnames te automatiseren. Dus: de resterende levensduur van een dak vaststellen voor de offerte en de begroting. De...

Door de artifici p. 3

Roofs 2024-01-06 Vakmanschap tot in de details

Dak van het Jaar 2023 Het nieuwbouwpand van Booking.com, gebouwd op het Oostersdoks-eiland, vlak naast het centraal station in Amsterdam, is de nieuwe Booking.com Campus. De specialisten van...

Door de slechte p. 6

Roofs 2024-01-13 2024, veiliger en gezonder werken

Het nieuwe jaar is begonnen. Ik wens alle lezers een heel gezond en veilig 2024. Dat kan alleen als er ook werk is, dus ik wens jullie ook de juiste hoeveelheid werk toe. Niet meer dan dat je onder...

Door omstandigheden in p. 13

Roofs 2024-01-14 De genomineerden voor de titel Dak van het Jaar 2023

Dak van het Jaar 2023 Op 15 maart is het weer zover! Dan wordt tijdens onze feestavond in Hart van Holland te Nijkerk, bekend gemaakt wie het Dak van het Jaar 2023 realiseerde. De redactie...

Door vakbekwame dakdekkers p. 14

Roofs 2024-01-26 Boerderij brandt volledig af

Doorpakken na brand Het zijn gebeurtenissen waarvan je nooit wil dat ze je overkomen: het afbranden van je huis. Zaterdagavond 21 oktober werd deze nachtmerrie werkelijkheid voor Palmyra...

Door nog onbekende p. 26
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen