Roofs 2024-07-84 Samenwerking basis van succes
Bedrijf
Roval Aluminium bestaat 65 jaar. Een nieuwe mijlpaal in de lange geschiedenis, die terugvoert naar Den Haag, 1959. Daar is Roval als N.V. Handelsmaatschappij Roval begonnen. Inmiddels, 65 jaar later, is het bedrijf uitgegroeid tot koploper in de ontwikkeling, productie en levering van aluminium bouwproducten voor zowel nieuwbouw- als renovatieprojecten in de woningbouw en utiliteitssector. Een ‘alleskunner’ in aluminium gebouwdetaillering.
N.V. Handelsmaatschappij Roval had destijds vooral aluminium bouwprofielen. In 1964 verliet het bedrijf Zuid-Holland en streek het neer in het Brabantse Mierlo. Na de overname in 2000 door Reynaers Aluminium, vestigde Roval zich aan de Maïsdijk in Helmond. Hier is ook de Nederlandse tak van het Belgische Reynaers Aluminium gevestigd. De naam veranderde in het huidige Roval Aluminium BV. Een naam die stevig verankerd is in de Nederlandse en Belgische bouwsector.
Succes
Roval heeft zich ontwikkeld tot een succesvolle onderneming die zich volledig heeft toegelegd op aluminium bouwproducten voor dak en gevel. Wat is het geheim van dat succes? Sales- en marketingmanager Edwin van Kemenade zegt dat er geen ondoorgrondelijk recept is: “Maar wel een visie. We hebben altijd zeer goed naar de markt geluisterd. Wat zijn de problemen? Waar liggen de behoeften van onze klanten? Welke ontwikkelingen moeten we volgen? Hoe kunnen we de dakbedekkers het beste van dienst zijn? Door op deze vragen in te spelen, werk je aan een relatie. Verbinding op basis van wederkerigheid. We spreken liever over partners dan over klanten. We maken producten of passen producten aan die inspelen op marktontwikkelingen. Inspiratie halen we uit de markt. We geven er een aluminium topproduct voor terug.”
Volgen van de markt
Aan de hand van enkele voorbeelden schetst Van Kemenade wat hij verstaat onder het ‘volgen van de markt’: “De afgelopen vijftien, twintig jaar is duurzaamheid in de bouwsector een steeds belangrijkere factor geworden. Twintig jaar geleden werd er wel over gesproken, maar zag je dat niet structureel terug in bouwprojecten. Dat is nu anders. Er worden door opdrachtgevers eisen gesteld aan duurzaamheid. Ook van overheidswege. Wij zijn daar als bedrijf in meegegroeid. Samen met ons moederbedrijf Reynaers Aluminium hebben we een prachtig MVO-beleid ontwikkeld, waarin de aandacht voor ons milieu stevig is verankerd. Ook op productniveau hebben we veel gedaan. Al onze producten passen in het gremium van circulair bouwen. Zonder ons schuldig te maken aan greenwashing overigens. Onze aluminium muurkappen worden door middel van een zelf ontwikkeld klangensysteem schroefloos gemonteerd. Hierdoor zijn de muurafdekkappen volledig te demonteren om elders her te gebruiken. Dat geldt ook voor de aluminium dakrand de Roval-Duplo®, die we recent hebben geïntroduceerd. De Duplo bestaat uit een basisprofiel en een afwerkingsprofiel. Het basisprofiel, standaard voorzien van bevestigingsgaten, wordt gemonteerd, nog voordat de dakbedekking wordt aangebracht. Nadat de dakbedekking is aangebracht, wordt het afwerkingsprofiel op het basisprofiel geklikt. De Roval-Duplo® is volledig circulair en kan na de eenvoudige demontage elders weer hergebruikt worden.”
Doorontwikkeling van producten
Een ander voorbeeld van marktbewustzijn is de consequente doorontwikkeling van producten. Van Kemenade: “We zijn ooit begonnen met de productie en verkoop van standaard aluminium daktrimmen. De markt gaf aan behoefte te hebben aan meer variatie. Zo is onze roemruchte kraaltrim ontstaan, die verwijst naar de zinken kraaltrimmen van weleer. Hierop zijn weer varianten gekomen. Datzelfde geldt voor onze architectonische dakranden. Hiermee kunnen we een grote variatie aan vooraanzichten bieden. Dat is ook ooit begonnen met een vraag vanuit de markt. Het opplussen van daken is ook weer zo’n vraaggestuurde ontwikkeling. Hiervoor hebben we de Roval Premium® ontwikkeld met een vooraanzicht tot 250 mm hoogte.”
Samenwerking vergroot kennis
Binnen diezelfde markt opereren producenten van dakbedekkingen en van andere dakproducten, waar Roval nauw mee samenwerkt. Samenwerking met andere producenten is volgens Van Kemenade essentieel om de markt optimaal te kunnen bedienen: “Samenwerking vergroot kennis. We zitten met andere producenten aan tafel om specifieke oplossingen voor hun product te realiseren. We investeren voortdurend in de partijen waar we mee samenwerken. Met andere leveranciers, maar ook met onze partners, met architecten en aannemers. Dat blijft een van de speerpunten van ons beleid. Roval is totaalleverancier. Dat zit ‘m niet alleen in het gegeven dat we producten leveren, inclusief alle toebehoren of in ons maatwerkspecialisme met allerlei soorten bewerkingen; het heeft ook te maken met de manier waarop we met andere optrekken. Alles in het teken van kwaliteit. De beste willen zijn op ons gebied. Samen met onze partners. Dát is waar we voor staan!”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2024-07 september
Roofs 2024-07-03 Wie het kleine niet eert
Voorwoord Fijn om na een rustige zomerperiode weer te kunnen beginnen. Beter dan het opstarten aan het begin van het jaar, midden in een koude winter. Nu kunnen we van start gaan in een warme...
Roofs 2024-07-06 Groen baken voor Haven-Stad
Dak van het Jaar 2024 Haven-Stad is een gebiedsontwikkeling waarmee Amsterdam ten westen en noordwesten van het centrum de komende decennia tot wel 70.000 woningen wil bouwen. De eerste aanzet...
Roofs 2024-07-103 Grijs dak wordt groen podium voor onder meer het Rooftop symposium 2024
Productnieuws Op het bovenste dek van Q-park Westergasfabriek in Amsterdam is voor korte tijd een dakpark aangelegd. Elk weekend tot en met 15 september is het park gratis toegankelijk. Op 13...
Roofs 2024-07-104 Nieuwslijn
Agenda ARCHITECT@WORK, 11 en 12 september Rotterdam Ahoy Nieuwe producten voor de gevel en interieur (zie nieuwsbericht) Batimat, 30 september tot en met 3 oktober 2024, Paris Expo, Porte de...
Roofs 2024-07-13 Twee dingen tegelijk gaat fout
Veilig en gezond werken Laatst hoorde ik dat je eigenlijk geen fouten maakt. Soms doe je iets dat je de volgende keer anders zou willen doen. Dat is dan vaak zo omdat het resultaat je niet...