Roofs 2025-08-24 Beter digitaal samenwerken met de inzet van digiCoaches
Digitalisering
Wil je als bedrijf relevant blijven, dan zal je de veranderingen in technologie en in de ketensamenwerking moeten bijhouden. Het programma digiVaardig traint digiCoaches om hun collega’s te begeleiden bij de digitalisering. “Mensen staan vaak niet open voor veranderingen, omdat ze hun werk al jaren op een bepaalde manier doen”, licht programmadirecteur Nathaly Boelhouwer toe. “De digiCoach maakt duidelijk waarom het belangrijk is om toch de overstap te maken.”
Tekst: Nolanda Klunder
“De technologische ontwikkelingen gaan nu ongekend snel”, zegt Nathaly Boelhouwer, programmadirecteur van digiVaardig. “Om bij te blijven in deze veranderende wereld moet je als persoon en als bedrijf de skills ontwikkelen om wendbaar en veerkrachtig te zijn. Daarvoor leiden wij bij digiVaardig digiCoaches op, medewerkers die in het team hun collega’s helpen om de technische tools die van belang zijn om in de keten goed samen te kunnen werken, te gaan gebruiken.”
Digitale samenwerking
DigiVaardig is een programma van digiGO: een stichting voor en door de Gebouwde Omgeving, die digitale ketensamenwerking faciliteert en stimuleert (zie ook het artikel in Roofs januari 2024). “Het gaat daarbij om iedereen in de keten, van opdrachtgevers, projectontwikkelaars en ingenieurs tot de bouwers en installateurs en zelfs de sloopbedrijven aan het eind van de keten. Door iedereen moet meer digitaal samengewerkt worden”, legt Boelhouwer uit. “Wat je nu nog vaak ziet, is dat er in de keten silo’s zijn: data worden bij elke schakel in de keten opnieuw opgebouwd. Er wordt geen eenduidige taal gebezigd, er ontstaan misverstanden of onduidelijkheden. Het is ons doel bij digiGO om ervoor te zorgen dat mensen dezelfde taal spreken en precies van elkaar weten dat de data betrouwbaar en beschikbaar zijn. Maar ook dat men zelf data kan toevoegen om verderop in de keten waarde toe te voegen. Ruis op de lijn wordt voorkomen door te werken met standaarden en afspraken te maken over hoe je de data deelt. Iedereen in de keten werkt zo efficiënter en faalkosten worden voorkomen. Er ontstaan bovendien nieuwe kansen en mogelijkheden.”
Digitaal in de dakenbranche
Als schakel in de keten is ook de dakenbranche gebaat bij betere digitale samenwerking, benadrukt Boelhouwer. “Als iedereen in de keten het eens is over hóe de data worden aangeleverd (welke software, welke informatie komt waar te staan), kan je door de keten heen makkelijker communiceren. Dat betekent bijvoorbeeld dat je als dakpartij sneller en beter advies op het gebied van vergunningvereisten of milieu-eisen kan geven aan de architecten, en ze kunt informeren over waar aan te denken bij het dak dat hun voor ogen staat. Met betere digitale samenwerking in de keten kan je je expertise al vroegtijdig in het project inbrengen.”
Training voor digiCoaches
“De technologische ontwikkelingen op dit vlak gaan heel snel, er kan steeds meer, en daarbij is de grote vraag hoe je ervoor kan zorgen dat je medewerkers die technologische ontwikkelingen gaan omarmen om zo de digitale ketensamenwerking te verbeteren. Daarover gaat digiVaardig. Met dat programma werken we aan de transformatie en het omgaan met weerstand binnen de organisatie. Dat doen we door digiCoaches op te leiden, medewerkers die aan de slag gaan om hun collega’s mee te krijgen.” DigiCoaches helpen met het toepassen en gebruiken van tools en oplossingen, maken een plan voor hoe de organisatie zich op digitaal gebied wil ontwikkelen en begeleiden de medewerkers daarbij. “Mensen staan vaak niet open voor veranderingen, omdat ze hun werk al jaren op een bepaalde manier doen. De coach is een collega die helpt om duidelijk te maken waarom het belangrijk is om toch de overstap te maken, zodat de volgende in de bouwketen de informatie op een uniforme manier aangeleverd krijgt. Het voordeel van een eigen collega is dat die bedrijf, cultuur en werkwijze kent en zo de transitie zo goed mogelijk kan begeleiden en laten landen.” Bij digiVaardig krijgen de digiCoaches een driedaagse training over slim digitaal samenwerken en hoe je de collega’s daarin meekrijgt. De trainingen zijn er op drie niveaus, die afhangen van hoever een bedrijf al is met digitalisering. Details daarover zijn te vinden op de website van digiGO. “Via de website kan je je medewerker aanmelden voor een training. We zijn in november ook op de DAKEN & ZAKEN-beurs. Daar kan je een QR-code inscannen om je ter plekke aan te melden.”
Honderd coaches
Het programma bestaat ruim een jaar. In die tijd zijn er 23 digiCoaches opgeleid van 26 bedrijven. “We streven ernaar om minimaal 100 coaches op te leiden, in de tijd totdat het programma eind 2027 eindigt”, zegt Boelhouwer. “Het is voor een organisatie niet altijd makkelijk om mensen vrij te maken voor de driedaagse cursus, in deze krappe arbeidsmarkt. Maar het is wel de moeite waard, want de investering vertaalt zich snel terug in effectiviteit. Met een betere digitale samenwerking beschikt iedereen in de keten over veel meer informatie. Daarmee kun je beter ontwerpen en betere keuzes maken. De samenwerking in de keten verloopt soepeler en er zijn minder faalkosten. Bij betere digitale samenwerking maak je niet meer mee dat er bijvoorbeeld een verkeerd dakraam wordt besteld.”
Stilstaan kan niet
De meerwaarde voor de grote bedrijven is duidelijk. Maar kleinere dakdekkersbedrijven werken over het algemeen in minder complexe bouwketens. In een klein team is het daarbij nog moeilijker om personeel vrij te maken voor een meerdaagse training. Boelhouwer: “Ook voor hen geldt dat ze bij moeten blijven met de technologische ontwikkelingen. Als je niet meegaat, raak je achterhaald of zelfs out-of-business. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld het materialenpaspoort. Je bespaart jezelf veel problemen en kosten als je medewerkers handig zijn in de tools voor het invullen en begrijpen waarom ze dat doen. Niemand kan er nog omheen: de ontwikkelingen gaan razendsnel en zullen met de komst van regeneratieve AI de komende jaren alleen maar nog sneller gaan. Het wordt de nieuwe standaard dat een en ander in software zit verwerkt. Stilstaan kan niet meer. Wendbaar worden, nieuwsgierig blijven naar vernieuwingen, adaptief zijn, openstaan voor nieuwe ontwikkelingen: die eigenschappen worden cruciaal. Voor mensen én voor bedrijven. Een digiCoach kan dit proces begeleiden en mensen vertrouwen geven in hun omgang met de veranderende tools. Zo worden technologische ontwikkelingen een kans en geen bedreiging. Het samen met je collega’s en ketenpartners aan de slag gaan met eigen ingebrachte cases tijdens de training helpt voor het creëren van wederzijds begrip en maakt veel energie los om het samen beter te doen.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2025-08 oktober
Roofs 2025-08-03 De oplossing ligt op het dak
Voorwoord Door omstandigheden die ik hier verder buiten beschouwing laat, heb ik in de afgelopen periode een nieuw huis moeten laten bouwen. Als particulier opdrachtgever heb ik aan den lijve...
Roofs 2025-08-06 Remontabele fietsenstalling verbindt station Dordrecht met park
Het Dak van het Jaar 2025 Nog niet zo lang geleden had station Dordrecht aan de zuidzijde een oude, onaantrekkelijke en slecht verlichte fietsenstalling naast een onaanzienlijke entree....
Roofs 2025-08-100 Nieuwslijn
Agenda 7 t/m 9 oktober 2025, Vakbeurs Prefab en Energie, Brabanthallen ’s Hertogenbosch Prefab voor professionals in industrieel en modulair bouwen en renoveren. Vakbeurs Energie is 's lands...
Roofs 2025-08-12 NEN Normcommissie Flexibele banen voor waterafdichting
Normalisatie De doelgroep van het vakblad Roofs heeft dagelijks met dakbedekking en onderdakfolies te maken, dus deze producten zijn goed bekend in de markt. Deze bouwproducten vallen onder de...
Roofs 2025-08-17 Ongevalscijfers
Veilig en gezond werken In financiële kringen wordt wel eens gezegd: “Cijfers liegen niet, het zijn de cijferaars die liegen”. Welnu, misschien geldt dit ook voor de ongevalscijfers. Eerst...