Roofs 2000-05-28 Sindorf in Ter Apel kiest voor 'nieuwe' kunststofdakbedekking
Bij de dakrenovatie van haar bedrijfscomplex in Ter Apel heeft opdrachtgever Sindorf gekozen voor de kunststof dakbedekking RONA-FPA. Met een totale oppervlakte van 55.000 vierkante meter, betreft het hier veruit de grootste toepassing van deze betrekkelijk nieuwe kunststof dakbedekking in Nederland.
De ideale dakbedekking bestaat niet. Er kan hooguit worden gesproken over een ideale keuze in samenhang met een specifieke toepassing. Elk dakbedekkingsproduct heeft een verzameling eigenschappen die de dakbedekking in meer of mindere mate geschikt maakt voor een bepaalde toepassing. Een aardig voorbeeld in dit verband is het product RONA-FPA, een kunststof dakfolie op basis van een mix van polyethyleen en polypropyleen. Altena Dak- en Gevelmaterialen in 't Harde, brengt sinds enige jaren de RONA-FPA dakbedekking op de markt waarbij het materiaal via een geselecteerde groep dakdekkersbedrijven wordt verwerkt. In de achterliggende jaren zijn verspreid over heel Nederland diverse kleine en grote RONA-FPA projecten met succes gerealiseerd. De leverancier spreekt over RONA-FPA graag in termen als "een combinatie van de goede eigenschappen van PVC en EPDM".
De goede ervaringen van zowel beheerders als dakdekkers met deze kunststof dakbedekking heeft onlangs geresulteerd in de toepassing van RONA-FPA bij het bedrijvencomplex van Sindorf in het Groningse Ter Apel. Sindorf is een wereldwijd opererende onderneming die kranen en grondverzetmachines opkoopt, reviseert en vervolgens weer verkoopt. Het bedrijf is gehuisvest in een groot complex waarvan de gebouwen zo'n 55.000 vierkante meter ruimte in beslag nemen.
Aantrekkelijk alternatief Volgens general manager kunststoffen Klaas Feenstra van Altena Dak- en Gevelmaterialen is de RONA-FPA dakbedekking een zeer aantrekkelijk alternatief voor daken waarbij factoren als functionaliteit, duurzaamheid en milieu belangrijke overwegingen vormen. "Met name het milieuaspect woog bij de realisering van dit project zwaar," vertelt Feenstra. "De gemeente Vlagtwedde waar Ter Apel deel van uitmaakt, heeft zich op het standpunt gesteld dat bij alle bouwactiviteiten binnen haar grenzen de milieuaspecten van de toegepaste producten zwaar dienen mee te wegen. De onderneming Sindorf legt een groot beslag op de ruimte van Ter Apel en is alleen al om die reden gebaat bij een goede verstandhouding met de gemeente."
De te renoveren dakbedekking is een kleine twintig jaar oud en betreft een SBS gemodificeerde bitumen met leislag. Het bestek ging aanvankelijk uit van het overtrekken van de bestaande dakbedekking met een APP gemodificeerde bitumen dakbedekking. Op basis van het milieuprofiel van RONA-FPA en de ervaringen met deze kunststof dakbedekking, koos Sindorf in een later stadium toch voor RONA-FPA.
RONA-FPA kan geheel worden gerecycled. In tegenstelling tot PVC bevat de kunststof helemaal geen weekmakers. Het materiaal wordt door middel van hete lucht gelast. Omdat RONA-FPA een thermoplast is, leent het materiaal zich heel goed voor het maken van 'nette' detailleringen. Bij het inwerken van hoeken bijvoorbeeld laat de dakbedekking zich door verhitting gemakkelijk uitrekken en vervolgens lassen. Na afkoeling zal het materiaal weer in zijn oorspronkelijke vorm terugkeren, waardoor een uiterst solide maar vooral ook 'strak' detail wordt verkregen. Daarnaast heeft het materiaal een extreem hoge rek. Proefnemingen hebben uitgewezen dat de pelsterkte in de overlap zo'n 850 N bedraagt.
Hoewel RONA-FPA als dakbedekking nog een vrij jong product is, is het materiaal zelf al lange tijd bekend. In elk geval zo lang dat volgens Altena aan een levensduur van tenminste 40 jaar niet hoeft te worden getwijfeld. Feenstra: "De UV-straling heeft in geen enkel opzicht een negatieve invloed op het materiaal. RONA-FPA beschikt over een uitstekende chemische bestendigheid en kan daardoor ook in sterk vervuilde omgevingen worden toegepast. De dakbedekking is oersterk. Het materiaal is homogeen, iets stugger dan PVC, maar is daardoor ook weer zeer goed bestand tegen mechanische belasting. De combinatie van een hoge ponsweerstand, grote chemische bestendigheid en ongevoeligheid voor UV is feitelijk de verzekering voor een lange levensduur."
Bitumenbestendig
RONA-FPA is volledig bitumenbestendig. Wanneer bij een renovatie van een bitumineus dak wordt besloten om een nieuwe laag over de oude dakbedekking te leggen zoals dat in Ter Apel het geval is, is dan ook geen aparte scheidingslaag nodig. Een niet onbelangrijk voordeel daarbij is dat bestaande detailleringen -ook bij grote doorvoeren- relatief gemakkelijk zijn in te pakken. Andere sterke argumenten die pleiten voor toepassing van RONA-FPA als dakbedekking zijn de absolute brandbestendigheid en het feit dat door de extreem hoge pelsterkte de membranen probleemloos zonder inlage mechanisch kunnen worden bevestigd.
Altena levert de RONA-FPA in twee kleuren: zwart voor geballaste daken, grijs voor ongeballaste daken. In principe zijn de dakbedekkingen echter in elke gewenste RAL kleur leverbaar. Door de specifieke eigenschappen van de grondstoffen grijpt de vervaardiging van een afwijkende kleur iets dieper in op het productieproces dan bijvoorbeeld het geval is bij de fabricage van PVC. Daardoor zal het prijsverschil bij een afwijkende kleur ook wat groter uitvallen dan bij kleurige PVC-banen. Duurder weliswaar, maar daarentegen wél kleurecht. Overigens ligt de prijs van de standaard RONA-FPA dakbedekking op een niveau dat vergelijkbaar is met het kwalitatieve segment van PVC.
Wat betreft duurzaamheid, milieu en functionaliteit (en dus economisch voordeel) zijn er objectief gezien voldoende argumenten die pleiten voor toepassing van RONA-FPA-dakbedekking. Wel stelt de verwerking van het materiaal grote eisen aan de vakbekwaamheid van de dakdekker. Op het Sindorf complex is Dakdekkersbedrijf Jalving, gevestigd te Emmen, belast met de uitvoering van de dakrenovatie. Directeur Harold Jalving is enthousiast over de dakbedekking maar wijst erop dat voor een goede verwerking een degelijke training onontbeerlijk is. "Onze dakdekkers hebben die training allemaal in het opleidingscentrum van Altena Dak- en Gevelmaterialen gevolgd. Wat bij deze dakbedekking heel belangrijk is, is het zorgvuldig werken. In vergelijking met PVC is RONA-FPA wat stugger. Wil je bijvoorbeeld de opstanden mooi afwerken dan moet je ze minder steil maken. Wat daarnaast zeer nauw luistert, is de lastemperatuur. Voor een perfecte las moet die precies 350 graden zijn. Dat betekent ook dat je over kwalitatief goede lasapparatuur moet beschikken die constant op deze temperatuur werkt."
Dagelijks een proefstuk
Ook is het volgens Jalving absoluut nodzakelijk voor de aanvang van de werkzaamheden elke dag een proefstuk te lassen. Het maken van een proefstuk is beslist een voorwaarde om nauwkeurig de lassnelheid vast te kunnen stellen. Het lassen gebeurt weliswaar altijd bij 350 graden, maar de buitentemperatuur is daarbij ook van belang. Bij koude is de lassnelheid lager dan bij warm weer. Gemiddeld bedraagt de lassnelheid 1,8 meter per minuut. Dat is beduidend langzamer dan bij het lassen van PVC of een EPDM. Toch wordt het aanbrengen van de dakbedekking daarmee niet duurder. De meerkosten als gevolg van de factor arbeid, worden namelijk weer terugverdiend omdat de scheidingslaag achterwege kan blijven.
Een gemak van deze dakbedekking, noemt Jalving de mogelijkheid om een afsluiting van de dag te maken. Het is aan het einde van de werkdag slechts een kwestie van de bitumen verwarmen en de RONA-FPA erin drukken. Op die wijze is het dak zeer eenvoudig provisorisch maar uiterst doeltreffend waterdicht te maken tot de volgende werkdag.
Dakdekkersbedrijf Jalving stapte volgens zijn directeur graag in op de RONA-FPA-ontwikkeling omdat zijn bedrijf zich daarmee in de markt kan onderscheiden: "Voor ons is het duidelijk dat er voor beheerders een groot economisch voordeel aan RONA-FPA daken zit. Wij verwachten dan ook dat deze dakbedekking een grote toekomst heeft. Wanneer wij tot de selecte groep van dakdekkersbedrijven kunnen behoren die in het werken van deze kunststof dakbedekking gespecialiseerd zijn, zal dat ook in ons voordeel uitwerken."
Profiel Dakdekkersbedrijf Jalving
Dakdekkersbedrijf Jalving bestaat ruim dertig jaar en bedient tal van opdrachtgevers in met name de noordelijke provincies. De middelgrote ISO en VCA gecertificeerde onderneming kan aangemerkt worden als een all round dakdekkersbedrijf dat zowel bitumineuze als kunststof dakbedekkingen verwerkt. Daarnaast is Jalving actief in het aanbrengen van gevelbeplating. Aansprekende projecten van Dakdekkersbedrijf Jalving zijn onder meer de renovatie van de Koninklijke Gazelle Rijwielfabriek in Dieren, Wavin te Harderberg (10.000 m2 APP en 15.000 m2 gevelbeplating), de showroom en werkplaatsen van Autobedrijf Selles te Zwolle (APP) en de nieuwbouw van het groothandelscentrum Lukas Klamer te Nijmegen 9.000 m2 PVC dakbedekking).
Compleet daksysteem
Met de opgedane ervaring in de verwerking van RONA-FPA dakbedekking die tot stand is gekomen tussen de leverancier, de Italiaanse fabrikant en verwerkers mag zo langzamerhand van een daksysteem worden gesproken. Een systeem dat volgens Feenstra in de toekomst steeds completer zal worden en waartoe inmiddels al dakaccessoires behoren, die eveneens uit RONA-FPA zijn vervaardigd. "Stap voor stap zijn we op weg naar een meer dan volwaardig systeem. We weten dat we met RONA-FPA een perfect materiaal in huis hebben dat van grote betekenis kan zijn in de dakenbranche. We moeten echter voorkomen dat we in ons enthousiasme steekjes laten vallen. Om die reden zijn we ook heel zorgvuldig in het selecteren van onze verwerkers. Zowel bij de introductie van PVC als EPDM dakbanen is in het verleden niet altijd met de nodige terughoudendheid gehandeld. Dan worden er onnodige fouten gemaakt. Zolang we ons dat goed realiseren, hoeft niets een zegetocht van de RONA-FPA dakbedekking in de weg te staan."
door: Mari van Lieshout
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2000-05
Roofs 2000-05-06 Snel waterdicht met een uitgekiend dakbedekkingssysteem
Op het industrieterrein Moerdijk te Moerdijk is een project met 13.500m2 dakbedekking mechanisch bevestigd op een betonnen ondergrond gerealiseerd waarbij één van de belangrijke eisen was een...
Roofs 2000-05-18 Parkeerdek Nike oase van rust
Sportschoenenfabrikant Nike besloot vorig jaar zijn verkoopactiviteiten in Europa ingrijpend te reorganiseren. Nederland moet de uitvalsbasis worden en in Hilversum heeft Nike daartoe een nieuw...
Roofs 2000-05-21 Dakterras van Dorint-hotel rust op verstelbare tegeldragers
Het Dorint-hotel, gelegen aan de boulevard Charlemagne te Brussel (B) is vorig jaar gerestaureerd. Ook het dak is grondig onder handen genomen. Voor het dakterras werd gebruik gemaakt van Buzon...
Roofs 2000-05-26 'We worden doodgegooid met normbepalingen en certificaten'
'Binnen onze branche worden we bijna letterlijk doodgegooid met normen, waarden en kwaliteiten.' Dat is de mening van Theo Wiekeraard, werkzaam bij Spuitco. Nog niet zolang geleden werd van een...
Roofs 2000-05-34 Groothandel maakt dakfolie toegankelijk voor bitumineuze dakdekker
Het vervaardigen van een kunststof dak vereist de nodige expertise. Bij kunststof dakfolies is de verwerking vaak een kritisch aspect dat vakbekwaamheid vereist. In een overwegend bitumineuze...