Roofs 2000-05-34 Groothandel maakt dakfolie toegankelijk voor bitumineuze dakdekker
Het vervaardigen van een kunststof dak vereist de nodige expertise. Bij kunststof dakfolies is de verwerking vaak een kritisch aspect dat vakbekwaamheid vereist. In een overwegend bitumineuze dakenmarkt is er slechts een kleine groep dakdekkersbedrijven die met kunststof overweg weet te gaan.
Aabo Trading heeft een cursus opgezet om de het verwerken van PVC folie toegankelijker te maken voor bitumineuze dakdekkers. Het is toch al meer dan 25 jaar geleden dat de eerste kunststof dakfolies, waaronder PVC dakbedekking, hun intrede deden in Nederland. Jaarlijks wordt nu circa 12% van alle platte daken met kunststof folies bedekt en dat is aanzienlijk. Wat echter opvalt, is dat deze groeimarkt voornamelijk wordt beheerst door een gering aantal gespecialiseerde verwerkers in Nederland. Dit zijn vooral de grotere dakdekkersbedrijven die zich naast bitumineuze dakbedekking ook in kunststof dakbedekking hebben bekwaamd. De kleinere dakdekkersbedrijven wagen zich hier vaak niet aan en sturen de bestekken waarin kunststof staat vermeld het liefst direct terug naar de aannemer. "Dat is jammer", zegt Peter van Gent, technisch adviseur bij Aabo Trading en tevens praktijkopleider, ' want dat is een gemiste kans. Met een goede PVC kun je een heel fraai dak maken. Het biedt een oplossing voor tal van constructies waar je met bitumen niet uit de voeten kunt."
Toch lijkt zich bij PVC dakfolies nu ook hetzelfde af te spelen als in de bitumineuze markt. Het lijkt een vechtmarkt te worden. Het gevolg is dat PVC dakbedekking het lelijke eendje in de kunststof markt is geworden. "Veel problemen die er in het verleden op PVC daken zijn ontstaan, kwamen voort uit een verkeerde toepassing van de folie. Daar is nu veel van geleerd; wij leggen dan ook de nadruk op opleiding en advisering tijdens de verwerking", aldus Van Gent.
Aabo Trading voert sinds twee jaar een hoogwaardige PVC folie, genaamd Aaboflag PVC. 'Zo'n dakbedekking verdient het niet om zomaar even in de markt weggezet te worden. We willen niet als doorgeefluik gaan fungeren. Dat is wel makkelijk, maar ook wel erg kort door de bocht. We nemen liever een andere route en dat is door mensen op te leiden die graag verder kijken dan de bitumineuze markt en ook graag een stukje vakwerk afleveren.' In oktober van het vorig jaar is een eerste lichting dakdekkers opgeleid. De opleiding wordt in principe in één dag verzorgd. Deelnemers krijgen eerst een uitleg over de diverse mogelijkheden en mogen daarna op praktijkopstellingen oefenen met het föhnlassen van dakdetails. De reacties op de cursus zijn zeer positief. Van Gent: "Een aantal deelnemers was aan het begin van de cursus zeer sceptisch ten opzichte van PVC dakfolie. Gaandeweg de cursus zie je ze toch wel enthousiast worden. Ze hoeven dan niet direct met PVC te beginnen, maar je hebt wel alvast een barrière weggehaald."
De relatief kort geleden in Nederland geïntroduceerde dakbedekking Aaboflag PVC vindt zijn oorsprong in Italië. De fabriek Flag SpA maakt sinds 1963 uitsluitend synthetische waterproofing membranen en is uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de Italiaanse markt. In Nederland wordt nog maar kort met deze PVC dakfolie gewerkt Desondanks is er in Nederland toch al meer dan 50.000m2 verwerkt. In de zomer van het vorige jaar heeft het Beuningse dakdekkersbedrijf Eudaka een dak gelegd van ca. 3000m2 Aaboflag PVC SR 1.2mm. Deze PVC folie met een wapening van polyester (110 gram per m2) wordt mechanisch in de overlappen bevestigd en daarna met behulp van een föhnlasautomaat thermisch gelast. Gerrie Peters, directeur van Eudaka: "Het voordeel van PVC dakfolie is de snelle verwerking. Bovendien heb je met de föhn geen brandgevaar en het is schoon werk."
De cursus Aaboflag PVC gaat een vervolg krijgen: in maart worden de eerste cursisten weer opgeleid. Hoewel de meeste dakdekkers dan druk in de weer zijn met hun dagelijkse beslommeringen, is de animo voor de cursus groot. Peter van Gent: "Het is ook een uitgelezen mogelijkheid om als bitumineuze dakdekker je horizon te verbreden. We zien graag mensen verschijnen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de kunststof markt. Het hoeven niet alleen dakdekkers te zijn; opdrachtgevers zijn uiteraard ook welkom. Ook zij kunnen hier wat van opsteken.' De dakdekker gaat terug in de schoolbank. Zoals het spreekwoord zegt: je bent nooit te oud om te leren."
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2000-05
Roofs 2000-05-06 Snel waterdicht met een uitgekiend dakbedekkingssysteem
Op het industrieterrein Moerdijk te Moerdijk is een project met 13.500m2 dakbedekking mechanisch bevestigd op een betonnen ondergrond gerealiseerd waarbij één van de belangrijke eisen was een...
Roofs 2000-05-18 Parkeerdek Nike oase van rust
Sportschoenenfabrikant Nike besloot vorig jaar zijn verkoopactiviteiten in Europa ingrijpend te reorganiseren. Nederland moet de uitvalsbasis worden en in Hilversum heeft Nike daartoe een nieuw...
Roofs 2000-05-21 Dakterras van Dorint-hotel rust op verstelbare tegeldragers
Het Dorint-hotel, gelegen aan de boulevard Charlemagne te Brussel (B) is vorig jaar gerestaureerd. Ook het dak is grondig onder handen genomen. Voor het dakterras werd gebruik gemaakt van Buzon...
Roofs 2000-05-26 'We worden doodgegooid met normbepalingen en certificaten'
'Binnen onze branche worden we bijna letterlijk doodgegooid met normen, waarden en kwaliteiten.' Dat is de mening van Theo Wiekeraard, werkzaam bij Spuitco. Nog niet zolang geleden werd van een...
Roofs 2000-05-28 Sindorf in Ter Apel kiest voor 'nieuwe' kunststofdakbedekking
Bij de dakrenovatie van haar bedrijfscomplex in Ter Apel heeft opdrachtgever Sindorf gekozen voor de kunststof dakbedekking RONA-FPA. Met een totale oppervlakte van 55.000 vierkante meter, betreft...