Roofs 2000-10-19 Veiligheid

p. 19

Onlangs heb ik mijn huis laten schilderen. Natuurlijk door een professioneel, erkend schildersbedrijf. Het viel me op, dat de veiligheidsvoorzieningen nog een behoorlijke post waren op het totaal bedrag. Toen ik met de schilder zijn offerte doornam, kwam het punt veiligheid natuurlijk ook ter sprake.

Op veiligheid moet je niet bezuinigen vind ik. In de eerste plaats omdat er gewoon wettelijke verplichtingen zijn waar je als opdrachtgever en opdrachtnemer aan moet voldoen. Als opdrachtgever heb je dan dus de plicht om de schilder (of de dakdekker) ook de (financiële) mogelijkheden te geven om aan die verplichting te voldoen. In de tweede plaats moet je er uit menselijk oogpunt toch niet aan denken als opdrachtgever, dat er iemand op jouw werk een ongeluk krijgt. En dat terwijl dat ongeluk voorkomen had kunnen worden wanneer de veiligheidsvoorschriften in acht werden genomen.

Bij het doorspreken van de offerte wees de schilder mij op een raam in de zolderverdieping. Het raam zit er natuurlijk al jaren, maar eerlijk gezegd, had ik er zelf ook nooit zo bij nagedacht hoe je daar op een veilige manier bij moet komen. Nu ik er wel naar keek, werd het me duidelijk, dat de ontwerper er ook nooit over nagedacht heeft, dat je bij zo'n raam nog wel eens moet zijn. Als glazenwasser of als schilder. Omdat de ontwerper hier nooit over nagedacht heeft zijn er dus ook geen veiligheidsvoorzieningen gemaakt. En hoe vaak komt dat niet voor. Vraagt u er eens een dakdekker naar. Vaak was het mogelijk geweest om bij de bouw op eenvoudige wijze een paar voorzieningen te maken, die later bij onderhoud het makkelijk maken om veiligheidsvoorzieningen aan te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een permanente voorziening voor de vallijnen. In de praktijk blijkt helaas dat hier in het ontwerp niet of nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Een ontwerp van een gebouw wordt bij de aanvraag van de bouwvergunning op een aantal zaken getoetst. Maar daar hoort veiligheid niet bij. Voor de ontwerper zijn er ook geen regels, sancties of incentives, die hem stimuleren om rekening te houden met veiligheidsaspecten bij onderhoud van het gebouw. Daardoor komt het probleem op het bord van de uitvoerende partijen.

Niet alleen bij mijn schilderwerk, ook bij dakbedekkingwerkzaamheden zijn veiligheidsvoorzieningen van belang en kunnen, afhankelijk van de omstandigheden, nog een behoorlijk gedeelte van de kosten uitmaken. Kosten voor veiligheid, die eigenlijk geen onderdeel van concurrentie tussen verschillende aanbieders zouden mogen zijn. Toch hoor ik nog wel eens verhalen dat er bedrijven zijn, die het risico maar nemen en geen of onvoldoende veiligheidsmaatregelen nemen. Om dit nog verder terug te dringen is er door de branche een project gestart met Arbo voorlichters. Dakmerk erkende bedrijven werken al vele jaren aan veiligheid. Controle op veiligheidsvoorzieningen tijdens de werkzaamheden maken onderdeel uit van de Dakmerk inspecties. Dat betekent, dat alle Dakmerk erkende bedrijven zeer regelmatig gecontroleerd worden op het daadwerkelijk toepassen en handhaven van de Arbo regels.

De laatste jaren zien we in de bouw ook het VCA certificaat opkomen. Dit certificaat dwingt bedrijven om actief te werken aan veiligheid binnen het bedrijf en op projecten in uitvoering. Vanaf 2001 is het hebben van een VCA certificaat toegevoegd aan de eisen van Dakmerk. Daarmee is dit dus een verplichting voor alle Dakmerk erkende bedrijven. Voor Dakmerk erkende bedrijven hoort veiligheid gewoon bij kwaliteit. Dat geeft de opdrachtgever de zekerheid dat op zijn project veilig wordt gewerkt!

door: Corry de Ridder Kies hier:

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2000-10

Roofs 2000-10-03 Nooitlek

Ik lees 's avonds af en toe mijn zoon voor. Dat vind ik nuttig in tweeërlei opzicht. Ik ondervind hoe het is om te lezen, want wie voorleest is zich bewust van de punten en de komma's die aangeven...

Door Dakweb p. 3

Roofs 2000-10-06 Parkeerdaken uitkomst voor ruimtegebrek in Nederland

De ruimte om te bouwen wordt steeds beperkter. Tegelijkertijd neemt de mobiliteit, met name het autogebruik, toe. Hoe lossen we de extra vraag naar parkeergelegenheid in druk bebouwde gebieden op?...

Door een plat p. 6

Roofs 2000-10-10 Stybenex veegt vloer aan met Rockwools 'analyse' Europese brandklassen

Van de hand van de heer C. de Raadt van Rockwool, verscheen onlangs in Roofs een artikel over "Europese brandklassen". Stybenex directeur J. Tepper denkt er echter het zijne van: Zowel inhoudelijk...

Door de verplichte p. 10

Roofs 2000-10-14 PVC dakbedekking uitkomst voor zwembad in scheepsvorm

PVC folie is een dakbedekking die architecten een grote vrijheid in ontwerp biedt. De verwerking en dikte van het materiaal en een grotere verscheidenheid aan kleurmogelijkheden staan ontwerpers...

Door stalen binten p. 14

Roofs 2000-10-17 Wat voor weer zal het zijn in Den Haag?

In de bouwsector in het algemeen, en in de dakensector in het bijzonder kunnen de weersomstandigheden een nare spelbreker zijn. Meteo Consult introduceerde dit jaar een softwareprogramma waarmee de...

Door Dakweb p. 17
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen