Roofs 2016-05-40 Design op het dak
Zonnepanelen op het dak hoeven niet meer lelijk te zijn. Er zijn verschillende systemen op de markt die juist de nadruk leggen op de esthetische uitstraling van de zonnesystemen. Roofs zet de systemen in verschillende artikelen op een rijtje. In dit artikel het verslag van de introductie van de Sunstation van Solarcentury.
Tijdens een perspresentatie op 31 maart 2016 in de Westergasfabriek in Amsterdam introduceerde fabrikant Solarcentury het nieuwe indaksysteem. Directeur Dennis de Jong en product development engineer Ryan Brand van Solarcentury lichtten de innovatie toe. Designer Piet Hein Eek onderstreepte de esthetische kwaliteit van het systeem. Hij heeft het systeem op zijn eigen huis toegepast.
Solarcentury geldt als een gerespecteerde organisatie in de zonne-energiebranche die momenteel met 205 medewerkers actief is in negen landen (in Europa, Noord-Amerika en Afrika). In Nederland telt de organisatie 15 medewerkers. Het bedrijf is in 1998 opgericht door Jeremy Leggett, een oud Greenpeace-medewerker. De ideologische grondslagen blijken uit het gegeven dat het bedrijf jaarlijks 5% van de winst uitkeert aan de eigen ideële organisatie Solar Aid. Deze organisatie richt zich op het vernietigen van kerosinelampen uit Afrika.
Esthetische uitstraling
Het bedrijf heeft door onderzoeksbureau Multiscope onderzoek laten uitvoeren naar de beweegredenen van huiseigenaren om zonnepanelen aan te schaffen. Zo’n 45% van de ondervraagde huiseigenaren heeft aangegeven zonnepanelen niet mooi te vinden en dat dit de voornaamste reden is om af te zien van de aanschaf van de systemen. De kosten van een zonnesysteem vormen een andere drempel. De voornaamste redenen voor een dergelijke aanschaf zijn momenteel de milieuvriendelijkheid en het financiële voordeel m.b.t. de energierekening.
Deze uitkomsten onderstrepen volgens De Jong de noodzaak tot een esthetisch fraai systeem. Het bedrijf heeft een ontwikkeltraject ingezet om te komen tot een esthetisch fraai systeem. Met de introductie wordt volgens De Jong een nieuwe fase in de ontwikkeling van zonne-energie op de Nederlandse markt ingeluid. Waar zonnepanelen vooral uit idealistische en financiële motieven werden toegepast, kan de esthetische waarde van de systemen net zo zwaar meewegen in de besluitvorming. De fabrikant introduceert de Sunstation niet alleen in Nederland, maar ook in o.a. Engeland en Frankrijk. Het product is zowel in de renovatie als de nieuwbouw toepasbaar.
Waterdichte modules
Product development engineer Ryan Brand lichtte tijdens de perspresentatie het systeem wat nader toe. Sunstation is opgebouwd als waterdicht element. Het betreft een frameloos systeem dat direct middels schroeven op de panlatten wordt gemonteerd. De modules met zwarte zonnepanelen worden middels een geïntegreerd koppelsysteem eenvoudig aan elkaar geklikt. De aansluitingen zijn waterdicht door toepassing van een verholen goot.
“Uitgangspunt van het systeem is dat het systeem wel mooier zou worden dan de momenteel gangbare systemen, maar niet duurder. Het systeem is door elke installateur of dakdekker eenvoudig te installeren en aan te sluiten,” aldus Brand. “Het aantal onderdelen is bewust tot een minimum beperkt. Het ontwerp voorziet in een eenvoudige verbinding van de modules. Het systeem wordt geheel automatisch geproduceerd, net als een normaal zonnepaneel, wat ervoor zorgt dat de prijs concurrerend kan blijven.”
Brand maakte tijdens zijn presentatie de vergelijking met Colin Chapman, de Britse ontwerper die de Lotus 49 ontwierp en daarmee een nieuw tijdperk inluidde in de ontwikkeling van Formule 1- racewagens. Chapmans ontwerp was revolutionair omdat de romp en de motor zelf voor de sterkte van de auto zorgden en er niet een speciaal frame binnenin nodig was. Op dezelfde manier heeft Sunstation geen apart bevestigingssysteem nodig. De panelen zijn zelf het bevestigingssysteem. Mede door deze innovatie is Sunstation inmiddels bekroond met de prestigieuze IF Design Award 2016.
Design
De bekende Nederlandse ontwerper Piet Hein Eek is bij de campagne betrokken om de introductie van het systeem te ondersteunen. Hij is één van de eersten in Nederland die het Sunstation-systeem op zijn dak heeft geïnstalleerd en tijdens de perspresentatie vertelde hij over zijn beweegredenen.
“Een huis kopen is een van de grootste investeringen die je kunt doen,” zei hij. “Het is dus begrijpelijk dat mensen niet investeren in iets dat het uiterlijk van hun huis zou kunnen veranderen. Ik heb de aanschaf van zonnepanelen voor mijn huis in Geldrop eerder overwogen, maar ik vond de panelen niet aantrekkelijk. Toen ik echter de zwarte panelen van Sunstation zag die in het dak zijn geïntegreerd, had ik er vertrouwen in dat het uiterlijk van mijn huis niet zou veranderen. Ik ben erg blij met het resultaat en natuurlijk ook met het gegeven dat de panelen schone zonne-energie voor
de komende 25 jaar genereren. De fabrikant biedt namelijk een productgarantie van 10 jaar en een stroomgarantie
van 25 jaar. ”
De fabrikant richt zich met name op de markt van particulieren en wooncorporaties. “Wij geloven dat het marktpotentieel van Sunstation groot is,” vertelt Dennis de Jong desgevraagd. “De interesse in het zelf opwekken van elektriciteit neemt toe en met dit nieuwe systeem bedienen wij het deel van de markt tot voor kort vanwege esthetische redenen geen zonnepanelen op het dak wilde hebben. De combinatie van de esthetische kwaliteiten van dit systeem, de technische eenvoud en de concurrerende prijsstelling zorgen ervoor dat wij hoge verwachtingen hebben van dit systeem.’
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2016-05
Roofs 2016-05-03 Column: Is de echte bouwkunde uit de bouw verdwenen?
Ik weet nog goed dat ik van de MAVO 4 via drie jaar MTS naar de HTS Bouwkunde ging in Rotterdam. Ook weet ik nog dat wij niet gingen studeren, dat deed je volgens ons op de TU Delft, wij gingen...
Roofs 2016-05-06 Zorgplein Brunssum heeft ’s werelds eerste ‘SolarRetentiedak’
Met deze artikelenreeks bereidt Roofs de tweede editie van de verkiezing van het Dak van het Jaar voor. De verkiezing wordt georganiseerd door de Stichting Dakpromotie. De redactie maakt voor deze...
Roofs 2016-05-12 Gebruik de juiste PBM’s!
In de dakenbranche wordt een aantal typen PBM’s veelvuldig gebruikt. Ad Verhoeven van SBD licht toe welke PBM’s in welke situaties worden toegepast en gaat nader in op de aandachtspunten. Ad...
Roofs 2016-05-16 Op grote hoogte (premium)
Veilig en gezond werken Ter gelegenheid van het afscheid van Jos van der Borgt van SBD werd op 13 april 2016 in het Greenvillage in Nieuwegein het symposium ‘Op grote hoogte’ georganiseerd om...
Roofs 2016-05-20 Met mobiel meer mans (premium)
Trendwatcher Mobiel is niet meer weg te denken uit ons leven en dat geldt ook voor ons professionele leven. We boeken hotels mobiel, we bestellen taxi's en pizza's mobiel en inmiddels...