Roofs 2017-11-36 Vergrendeling van de bestelauto
Special Bestelauto’s
Diefstal uit de bestelauto is een kostbare zaak, niet alleen vanwege de directe schade, maar ook vanwege de vervolgschade. Een goede vergrendeling van de bestelauto is daarom belangrijk. Cargo Lock uit Geldermalsen is specialist op dit gebied. Roofs sprak met vader en zoon Johan en Chris Dijkstra van het bedrijf.
Dakdekkers- en installatiebedrijven vervoeren dikwijls kostbare materialen en gereedschappen. Diefstal uit de wagen, terwijl men bijvoorbeeld op het dak aan het werk is, of ’s nachts, als de wagen bij een medewerker voor de deur staat, heeft dikwijls zeer vervelende gevolgen. De gestolen waar vertegenwoordigt een behoorlijke waarde. En niet zelden wordt door een dergelijke calamiteit de planning in de war geschopt, met de nodige vervolgschade tot gevolg.
Cargo Lock is sinds 29 jaar specialist op het gebied van vergrendelingen. Daarbij zit men bewust in het hogere segment: men levert de automatische, computergestuurde vergrendeling op maat, op specificatie van de klant, en altijd met een pincodepaneel. Het bedrijf levert aan de meest uiteenlopende (overheids)instanties en bedrijven die om veiligheidsredenen niet de openbaarheid zoeken. Men is internationaal actief: Duitsland, België en Luxemburg zijn belangrijke markten, maar het bedrijf heeft ook bijvoorbeeld Zwitserse en Oostenrijkse klanten.
“Het doel van de dieven is om zo snel mogelijk geld te maken van hetgeen ze uit de bestelauto stelen,” opent Johan Dijkstra het gesprek. “Geen enkele dief steelt een stuk gereedschap voor eigen gebruik. Dat betekent dus dat de aandacht vooral gericht zal zijn op spullen die niet of lastig te traceren zijn, zoals elektronica, gereedschap en materialen. De vergrendeling van de (bestel)auto heeft niet de prioriteit van de meeste autofabrikanten. De meeste bestelauto’s zijn relatief eenvoudig te openen. Wij produceren en plaatsen een aanvullende vergrendeling die het voor de dief veel lastiger maakt om binnen te komen. Natuurlijk: met voldoende tijd en middelen valt iedere auto te openen, maar dat is precies de crux: de dieven richten zich op de bestelauto’s die snel zijn te openen. Als ze een obstakel tegenkomen, zullen ze doorgaan naar de volgende. Wij krijgen nooit meldingen van inbraken in auto’s waar ons systeem in is toegepast, alleen meldingen van pogingen daartoe.”
Menselijke factor uitschakelen
Met de ruime ervaring die het bedrijf op dit gebied heeft, is men in staat om voor elk type (bestel- of personen)auto, en voor elk gebruik, een oplossing op maat te maken.
Chris Dijkstra vertelt: “Belangrijk is dat de vergrendeling voor de chauffeur eenvoudig is om mee te werken. Het moet dus zo weinig mogelijk handelingen vragen, want dat verhoogt de kans dat de handeling wordt overgeslagen als gevolg van gemakzucht of haast. Het zijn allemaal menselijke factoren die ertoe leiden dat de noodzakelijke handeling van
het vergrendelen van de auto achterwege wordt gelaten. Daarom zijn onze systemen erop ingericht om de factor ‘mens’ zo veel mogelijk uit te sluiten. De systemen zijn goedgekeurd volgens de Europese typegoedkeuring.”
“Voor de bestelauto van een dakdekker of installateur, waar veel waarde mee in de laadruimte wordt vervoerd, is het bijvoorbeeld raadzaam dat de laadruimte standaard is vergrendeld. Het vergt dan andersom een bewuste handeling om de laadruimte te openen. De vergrendeling kan zodanig worden ingesteld dat de laadruimte enkele seconden na het sluiten van de deur weer op slot gaat. Het gewenste aantal seconden wordt voorgeprogrammeerd. De vergrendeling wordt zodanig in het voertuig gemonteerd, dat er geen gaten hoeven te worden geboord. Dit laatste is belangrijk bij de inruil van de wagen: de leasemaatschappij wil de auto niet met gaten terugkrijgen. Wij nemen na gebruik het systeem weer in. We passen het echter niet meer toe in een andere wagen omdat we de probleemloze werking van het systeem willen kunnen blijven garanderen. Dat wordt lastig als het systeem jarenlang intensief is gebruikt. Van buitenaf is het systeem onzichtbaar, tenzij men met een sticker aangeeft dat een systeem van ons in het voertuig is aangebracht. Veel van onze klanten kiezen daar echter niet voor, omdat je met een dergelijke sticker ook aangeeft dat je waarde vervoert.”
“De basis van het systeem is het kastje met printplaatjes waar alle bijzonderheden die voor de specifieke klant van belang zijn in staan geprogrammeerd. Deze stuurt de vergrendeling aan, laat het alarm afgaan en kan desgewenst de gebruiker een sms sturen zodra het alarm afgaat. Dat laatste is natuurlijk wel handig, maar het is het belangrijkste dat de vergrendeling voorkomt dat er daadwerkelijk in de auto wordt ingebroken. Want op het moment dat de sms wordt verstuurd, kan de chauffeur in veel gevallen weinig meer uitrichten: óf hij bevindt zich op te grote afstand, óf hij staat in zijn eentje tegenover meerdere criminelen. Het kastje houdt ook een logboek bij van de handelingen, wat gezien kan worden als het equivalent van de zwarte doos in een vliegtuig.”
Maatoplossing
Welke procedure wordt gevolgd als een potentiële klant interesse heeft? Johan Dijkstra legt uit: “Wanneer men geïnteresseerd is in de toepassing van een systeem van Cargo Lock, zal eerst middels een gesprek worden bepaald welke oplossing voor de specifieke klant het meest geschikt is. Welk merk rijdt de klant, hoe degelijk is de (bestel)auto, hoe wordt de wagen gebruikt, welke mate van beveiliging is nodig, hoeveel grendels zijn gewenst, hoe vaak per dag wordt de auto opengemaakt, hoe snel na het openen moet de auto weer vergrendeld zijn? Wij adviseren hierin en stellen naar aanleiding van het gesprek een offerte op. Op basis van de offerte zal na akkoord de opdracht worden uitgevoerd, wat betekent dat er geen onverwachte kosten bij zullen komen. Wij werken uitsluitend met eigen mensen die de montage van het volledige systeem verzorgen. Gemiddeld duurt de montage twee dagen, wij hebben eventueel vervangend vervoer beschikbaar.”
Al met al biedt het bedrijf niet de meest goedkope oplossing. Chris Dijkstra: “Er zijn natuurlijk eenvoudigere en goedkopere oplossingen denkbaar, die allemaal ook een mate van beveiliging bieden. Wij kiezen er bewust voor om geen afbreuk te doen aan de kernwaarde die wij ons hebben gesteld, en dat is een vergrendeling die optimaal is ingericht naar het gebruik van de klant. Bij toepassing van ons systeem kan worden besloten dat het eigen risico van de verzekering omhoog (en dus de premie omlaag) kan. Wij adviseren hierover van begin tot eind en zorgen er op deze manier voor dat onze klant een grote zorg minder heeft.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2017-11
Roofs 2017-11-03 Ontwikkelingen
Column Het jaar 2017 loopt alweer ten einde. Het lijkt wel steeds sneller te gaan! Aan het einde van de 26ste jaargang van dit vakblad kan ik wel stellen dat Roofs zich op een gezonde manier...
Roofs 2017-11-06 Mastiek vervangen door EPDM
De waterkerende bedekking op het dak van Fort benoorden Spaarndam en het afvoerstelsel van hemelwater bevonden zich in een deplorabele staat en waren aan vervanging toe. De oude mastiek bedekking...
Roofs 2017-11-12 Inbraakwerendheid van daglichtvoorzieningen in renovatieprojecten (premium)
Daglichtvoorzieningen vormen een kwetsbare plek in de constructie, zowel op het gebied van isolatie en waterdichtheid, als op het gebied van inbraakwerendheid. Nieuw gebouwde gebouwen worden met...
Roofs 2017-11-16 Dag(k) van de stad
Op 30 oktober werd in de Werkspoorkathedraal te Utrecht de ‘Dag van de Stad’ georganiseerd. Een dag lang kwamen zo’n 1.500 bestuurders en ambtenaren, vertegenwoordigers van maatschappelijke...
Roofs 2017-11-19 Column Dakenman van het Jaar 2016
Een slechte levensduurverwachting Al jaren gaat de hele dakmarkt voor een hoge duurzame, door opdrachtgevers geroemde, kwaliteit. Uitvoerende dakdekkersbedrijven, leveranciers en producenten...