Roofs 2017-11-38 Efficiënte bedrijfswageninrichting verhoogt productiviteit
Special Bestelauto’s
De laadruimte van de bestelauto is feitelijk een rijdend magazijn. Een goede inrichting van de bestelauto kan een hoop tijd, geld en ergernis schelen. Bovendien is er veel méér mogelijk met de laadruimte. GEFCO is specialist op dit gebied, Roofs nam een kijkje op het hoofdkantoor in Oosterhout.
De verzorging van de bestelauto-inrichting is begonnen als onderdeel van het aanvullend pakket van producten en diensten van het bedrijf. Sinds 1950 is het bedrijf immers
specialist op het gebied van voorbereiding en distributie van auto’s. Onder de naam Automotive Outbound ontwikkelde het internationale bedrijf transportschema’s van de fabriek of haven tot aan het verkooppunt. Het bedrijf streeft ernaar om zich op verschillende markten te positioneren als betrouwbare logistieke onderneming voor de business-to-business markt.
De locatie in Oosterhout behelst de volgende drie disciplines:
• In de werkplaats wordt enerzijds schadeherstel uitgevoerd en anderzijds diverse voertuigaanpassingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijfswageninrichting, maar ook monteert men er laadbakken en installeert men bijvoorbeeld koelinstallaties in de wagen.
• Het zogeheten ‘park’ is verantwoordelijk voor de aanvoer, afvoer en opslag voor voertuigen. Hieronder vallen ook het controleren van voertuigen, het lossen van treinwagons en het transportklaar maken van voertuigen.
• De afdeling autotransport is verantwoordelijk voor het transporteren van voertuigen vanuit Oosterhout, Zeebrugge, Antwerpen, Born en Tilburg naar de meest uiteenlopende internationale bestemmingen.
Bedrijfswageninrichting
Het aanvullende pakket goederen en diensten is inmiddels bijzonder uitgebreid en wordt door een team van eigen, gespecialiseerde medewerkers uitgevoerd. Zodoende kan men een volledig aanbod bieden op het gebied van voorbereiden en aanpassen van voertuigen. Hieronder valt dus ook de inrichting van de bestelwagen. Het bedrijf adviseert hierin en biedt maatoplossingen voor de meeste uiteenlopende typen klant.
Men signaleert dat er nog dikwijls dakdekkersbusjes rondrijden waarbij de inrichting van de bestelwagen niet optimaal is georganiseerd. Dat heeft tot gevolg dat gereedschappen en/of materialen zoek kunnen raken. Mogelijk treden er, doordat de spullen onzorgvuldig zijn opgeborgen, beschadigingen op als gevolg van het vervoer. Bij vervoer van gasflessen kan dit zelfs leiden tot gevaarlijke situaties.
Dit zijn vermijdbare problemen, vinden directeur Automotive Netherlands Will Walravens en senior account manager Piet Versteeg. Er zijn immers tal van oplossingen voor een veilige en systematische opberging van gereedschappen en materialen. “Denk bijvoorbeeld aan een verhoogde laadvloer,” aldus Versteeg. “Onder de laadvloer is dan ruimte voor ladekasten waar gereedschap in kan worden opgeborgen. Dit maakt de laadruimte overzichtelijker en veiliger en daarmee wordt de productiviteit verhoogd. Men hoeft immers niet te zoeken naar een bepaald gereedschap. Dit verhoogt dus de opbergcapaciteit en de vloeroppervlakte van de laadruimte blijft behouden.”
Walravens: “Ook kunnen wij vanzelfsprekend kasten tegen de wanden plaatsen, ergonomische scheidingswanden plaatsen of bijvoorbeeld een laptopsafe aanbrengen. Bij het vervoer van gasflessen is het overigens verplicht de laadruimte te ventileren. Deze ventilatievoorzieningen kunnen wij ook aanbrengen (in de vloer en/of het dak van de laadruimte). De opbergsystemen zijn modulair uit te breiden.” “Dit betekent dus dat wij maatwerk kunnen bieden,” aldus Versteeg. “Aan elke bestelling gaat een uitgebreid gesprek met de klant vooraf. Aan de hand van dat gesprek adviseren wij een oplossing die is toegespitst op het gebruik van de klant. Wij verzorgen de inrichting van de bestelauto vervolgens volledig in eigen huis.”
Voertuigaanpassingen
Overigens heeft het bedrijf ook de mogelijkheid in huis om bijvoorbeeld een kraan te plaatsen op een kleine vrachtwagen. Hierbij zijn verschillende afmetingen mogelijk.
Ook kan men de wagen uitrusten met bijvoorbeeld een driezijdige kipper. Ook hier geldt dat deze op specificatie van de klant kan worden aangebracht: verschillende afmetingen en uitvoeringen zijn mogelijk en de kipper kan worden aangebracht op diverse merken. Optioneel kan het pakket worden uitgebreid met bijvoorbeeld flitsbalken en markeringslichten. “Wij voeren onze accessoires standaard uit in aluminium, wat lichter is dan staal en dus een aanzienlijke besparing in de brandstofkosten oplevert,” aldus Versteeg.
“De bestelwagen is een verrijdbaar magazijn, wat betekent dat bedrijfskapitaal wordt vervoerd,” besluit Walravens. “Dat vereist de nodige zorgvuldigheid.
Wij kunnen hierin adviseren en zodoende een rol spelen in de verbetering van het vervoer van materialen en gereedschappen in de dakenbranche.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2017-11
Roofs 2017-11-03 Ontwikkelingen
Column Het jaar 2017 loopt alweer ten einde. Het lijkt wel steeds sneller te gaan! Aan het einde van de 26ste jaargang van dit vakblad kan ik wel stellen dat Roofs zich op een gezonde manier...
Roofs 2017-11-06 Mastiek vervangen door EPDM
De waterkerende bedekking op het dak van Fort benoorden Spaarndam en het afvoerstelsel van hemelwater bevonden zich in een deplorabele staat en waren aan vervanging toe. De oude mastiek bedekking...
Roofs 2017-11-12 Inbraakwerendheid van daglichtvoorzieningen in renovatieprojecten (premium)
Daglichtvoorzieningen vormen een kwetsbare plek in de constructie, zowel op het gebied van isolatie en waterdichtheid, als op het gebied van inbraakwerendheid. Nieuw gebouwde gebouwen worden met...
Roofs 2017-11-16 Dag(k) van de stad
Op 30 oktober werd in de Werkspoorkathedraal te Utrecht de ‘Dag van de Stad’ georganiseerd. Een dag lang kwamen zo’n 1.500 bestuurders en ambtenaren, vertegenwoordigers van maatschappelijke...
Roofs 2017-11-19 Column Dakenman van het Jaar 2016
Een slechte levensduurverwachting Al jaren gaat de hele dakmarkt voor een hoge duurzame, door opdrachtgevers geroemde, kwaliteit. Uitvoerende dakdekkersbedrijven, leveranciers en producenten...