Roofs 2018-10-54 Slimme renovatie van drukste parkeerdak Europa

p. 54

Special parkeerdaken

Het Wijnegem Shopping Center ligt aan de oostkant van ­Antwerpen. In 1993 opende het winkelcentrum haar deuren met een winkeloppervlakte van ruim 32.000 m². Met uitbrei­dingen in 1997 en 2013 is de oppervlakte nu 69.000 m² met zo’n 250 winkels. Bovenop het centrum prijkt het drukst bereden parkeerdak van Europa: met 1500 gratis parkeerplaatsen is het 32.500 m² groot.

Jaarlijks komen er zo’n 9 miljoen bezoekers naar het winkelcentrum, waarvan 80% met de auto. De klant parkeert het liefst zo dicht mogelijk bij de ingang, het dak is daarom de populairste plek.

Drukst bereden parkeerdak van Europa

Na 25 jaar is het dak toe aan renovatie. Naast dat het dak superintensief wordt gebruikt, wordt er ook hard gereden. Dit gecombineerd met steeds zwaardere auto’s (zoals SUV’s) zorgt voor extra belasting. Met de renovatie is niet alleen de dakbestrating geoptimaliseerd, ook de isolatiewaarde is verhoogd en lokaal zelfs verdubbeld.

Vertrouwen in bestaand systeem

Het winkelcentrum heeft nooit te maken gehad met lekkages van het dak en dat wil de eigenaar zo houden. Op basis van goede ervaringen heeft ze dit grootse renovatiewerk uit­besteed aan de twee Nederlandse bedrijven Betonrestore en Zoontjens. Het parkeerdak is in 1992 aangelegd met het Pardak®90 systeem van Zoontjens. Dit systeem heeft als voordeel dat de twee belangrijkste functies, waterdichtheid en parkeren, van elkaar zijn gescheiden. De mogelijkheid tot het demonteren en hergebruiken van het systeem was en is een extra pluspunt, waarmee ook invulling wordt gegeven aan de duurzaamheidsambities. Het Pardak®90 systeem is inmiddels doorontwikkeld naar het Pardak®110 systeem voor meer stabiliteit bij hogere verkeersbelastingen. In het renovatieproject is zowel Pardak®90 hergebruikt als Pardak®110 nieuw toegevoegd.

Nieuw mobiliteitsplan

De renovatie van het dak is een combinatie van het nieuwe mobiliteitsplan met een ombouw naar éénrichtingsverkeer (door een hoofdrijbaan en afslagen naar de ­parkeerzones), energiebesparing door een upgrading van de isolatie­waarde, het noodzakelijke dakonderhoud van de water­dichte afwerking én nieuwe bestrating van het ­parkeerdak. Binnen het nieuwe ontwerp is de hoofdrijroute – een ­zwevende vloer – gemaakt van staalvezelbeton. De rest van het dak heeft vorm gekregen met Pardak®110 en op plekken waar weinig verkeer komt zijn de Pardak®90 tegels hergebruikt. Ook de isolatie is deels opnieuw gebruikt. De hellingbanen zijn voorzien van een waterdichte, ­gewapende gietasfaltafwerking.

Gefaseerde renovatie

In het renovatieplan zorgden de detaillering en de planning voor de grootste uitdaging. Alle verschillende onderdelen, inclusief nieuwe hellingbanen, moesten naadloos op elkaar aansluiten. Ook moest het druk bezochte dak continu in gebruik blijven, waarbij de brand- en vluchtwegen uiteraard gehandhaafd blijven. De renovatie heeft daarom plaats­gevonden in verschillende fases. Inmiddels zijn de renovatiewerken afgerond en is het dak al weer volop in gebruik.

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2018-10

Roofs 2018-10-03 Wat is een dak?

column Bovenstaande vraag is al eerder gesteld en ook al eerder beantwoord. Maar zijn die antwoorden wel juist? Enkele weken geleden was ik betrokken bij een rechtszaak over het opsplitsen...

Door Dakweb p. 3

Roofs 2018-10-06 3000 m² natuur in de stad

Het Dak van het Jaar 2018 De binnentuin van het appartementencomplex De Fred in Amsterdam is een fraai voorbeeld van wat er zoal mogelijk is op het dak. Door een uitgekiend ontwerp is de daktuin...

Door een uitgekiend p. 6

Roofs 2018-10-13 Uitreiking Dak van het Jaar 2018

Feestavond voor de dakenbranche Op 22 maart 2019 wordt de derde editie van de feestavond voor de ­dakenbranche georganiseerd in Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee. Tijdens deze avond zullen in...

Door Dakweb p. 13

Roofs 2018-10-14 Is BRL 1511 nog actueel, of haalt de praktijk de inhoud in? (premium)

Kwaliteit bitumineuze dakbedekkingen De BRL1511 is sinds juni 2015 van kracht, maar de ontwikke­lingen gaan snel. ­Voldoet de ­Beoordelingsrichtlijn nog? Marco de Kok De huidige BRL 1511,...

Door de hitte p. 14

Roofs 2018-10-20 'De daken moeten zo snel mogelijk worden voorzien van zonnepanelen'

Aan tafel met… Roebyem Anders In deze rubriek laat Roofs markante personen van binnen en buiten de dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het...

Door op afstand p. 20
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen