Roofs 2024-10-48 Hoe om te gaan met te laat geleverde of beschadigde bouwmaterialen?
Juridisch
Een dakdekker bestelt regelmatig materialen, zoals dakbedekking, bevestigings-materialen en isolatie, bij een bouwhandel. Vaak verklaren bouwhandels dat de Algemene Hibin Verkoop- en Leveringsvoorwaarden Bouw- en Afbouwmaterialen (ook wel bekend als de “Hibin-voorwaarden”) van toepassing zijn op de levering. Deze voorwaarden regelen de rechten en verplichtingen met betrekking tot de levering van bouwmaterialen. De Hibin-voorwaarden beschrijven onder andere of en wanneer de bouwhandel aansprakelijk is voor beschadigde of te laat geleverde bouwmaterialen. In dit artikel worden deze bepalingen uit de Hibin-voorwaarden toegelicht.
Tekst: Noreen Sturris en David Opsteen, Poelmann van den Broek Advocaten
De bouwmaterialen zijn te laat geleverd: wat nu?
Volgens de Hibin-voorwaarden moet de bouwhandel zich inspannen om de afgesproken levertijd na te komen. De bouwhandel is doorgaans niet aansprakelijk voor schade door een te late levering, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid – dit is een hoge drempel die niet gauw gehaald wordt. Bovendien mag u bij een vertraagde levering de bestelling niet annuleren, ontbinden of betaling weigeren.
Om ervoor te zorgen dat u eventuele schade door een te late levering van bouwmaterialen kunt verhalen op de bouwhandel, is het belangrijk hier vooraf duidelijke afspraken over te maken waarbij uitdrukkelijk wordt afgeweken van artikel 6 Hibin-voorwaarden. Bij een te late levering kan het bijvoorbeeld handig zijn dat de bestelling geannuleerd mag worden, zodat de materialen elders besteld kunnen worden. Daarnaast kunnen afspraken worden gemaakt over de gevolgen van te late levering, zoals aansprakelijkheid voor (gevolg)schade of het betalen van een contractuele boete.
De bouwmaterialen zijn beschadigd tijdens transport: wat nu?
Wanneer bouwmaterialen door de bouwhandel op locatie worden geleverd, moet u direct controleren of deze overeenkomen met de geplaatste bestelling. Indien er afwijkingen zijn (aantal, hoedanigheid of schade door transport), dient de transporteur dit op de vrachtbrief te vermelden en moet de ontvanger dit binnen 24 uur na aflevering bij de bouwhandel melden. Als dat niet gebeurt, dan vervalt het recht om deze schade in een later stadium te claimen.
De geleverde bouwmaterialen hebben gebreken: wat nu?
Bij ontvangst is het vaak niet meteen mogelijk om de volledige levering bouwmaterialen op gebreken te controleren, zoals bij een grote zending dakpannen. Regelmatig wordt pas bij het uitpakken van de pallets ontdekt dat bijvoorbeeld een aantal dakpannen scheuren vertoont. Volgens de Hibin-voorwaarden moet de ontvanger binnen 8 dagen na het moment waarop zij de scheuren in de dakpannen ‘redelijkerwijs had kunnen ontdekken,’ de bouwhandel per e-mail informeren over de aard van het gebrek (scheuren in de dakpannen) en het aantal getroffen bouwmaterialen (bijvoorbeeld hoeveel strengen gescheurde dakpannen bevatten). Dit houdt in dat de ontvanger niet direct na ontvangst alle dakpannen hoeft te inspecteren, maar dit wel binnen een redelijke termijn na ontvangst zal moeten doen. Belangrijk is dat de dakpannen na constatering van de gebreken niet meer worden gebruikt, zoals door ze al op het dak te plaatsen. Gebeurt dit wel, dan vervalt de aansprakelijkheid van de bouwhandel voor de gebreken. Let wel, geringe afwijkingen in maat, gewicht, kleur en/of oppervlaktestructuur zijn toegestaan en dus geen gebreken op grond waarvan de levering mag worden afgekeurd.
Tips voor de praktijk
- Beoordeel aan de voorkant wat de gevolgen zijn van een te late levering. Als hierdoor (forse) schade zou kunnen ontstaan, maak dan (indien mogelijk) afspraken met de bouwhandel over de gevolgen van een te late levering. Denk aan: boeteclausule op te late levering, het recht de overeenkomst te mogen ontbinden of de bestelling te annuleren;
- Controleer bij aflevering direct de levering op de juiste aantallen, hoedanigheid en transportschade. Meld afwijkingen op de vrachtbrief en binnen 24 uur ook per e-mail bij de bouwhandel;
- Zorg ervoor dat binnen een realistische termijn na aflevering de levering wordt gecontroleerd op gebreken. Als gebreken geconstateerd worden, meld dit dan zo spoedig mogelijk (maar uiterlijk binnen 8 dagen na ontdekking) per e-mail bij de bouwhandel.
Dicht bij de klant: nu ook in Amsterdam
Poelmann van den Broek advocaten vestigde zich in Amsterdam per 1 september. Dit tweede kantoor is een logisch vervolg op de ontwikkeling die ze als kantoor hebben doorgemaakt de afgelopen jaren. Door deze tweede vestiging (en haar ligging) kunnen ze bestaande en nieuwe klanten bedienen, hun activiteiten op het gebied van projectontwikkeling en internationale netwerken op de kaart zetten en een ander deel van de arbeidsmarkt benaderen. “We kiezen een strategische plek, dicht bij bestaande en nieuwe klanten,” aldus Arjan Stuij, directeur Poelmann van den Broek. “Zo kunnen we ook in Amsterdam persoonlijk advies geven en snel inspelen op de ambities van onze klanten, precies zoals we dat in Nijmegen doen."
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2024-10 december
Roofs 2024-10-03 Project 2025
Voorwoord Traditioneel is dit de plek waarop ik al onze adverteerders en sponsoren bedank voor hun steun en vertrouwen. Ook deze keer zal ik dat niet nalaten, want het is dankzij het vertrouwen...
Roofs 2024-10-06 Bosbouw op de Zuid-as Amsterdam
Dak van het Jaar 2024: The Pulse of Amsterdam Op de Zuidas is sinds kort The Pulse of Amsterdam te bewonderen. Dit complex tussen de A10 en de Gustav Mahlerlaan bestaat uit twee torens van 80 en...
Roofs 2024-10-12 DAKEN & ZAKEN is vaste waarde in dakenbranche
Terugblik DAKEN & ZAKEN DAKEN & ZAKEN bood voor de tweede keer in Houten ruimte aan de branchebrede ondernemers en fabrikanten zich te presenteren, gasten te ontvangen en diensten en producten...
Roofs 2024-10-24 On The Roof Alone
Roofs Kerstverhaal 2024 ‘Hé Kevin! Pak je spullen, we gaan naar de kerstborrel!’ Op het dak van Het Goudste Paleis Van Allemaal was het een drukte van belang. De uitgebreide dakrenovatie was op...
Roofs 2024-10-29 In een beschaafd land
Veilig en gezond werken Vanaf 1999 is er in de politiek en tussen werkgevers en werknemers gesproken over zwaar werk en de uitstroom naar de WAO. Arbouw heeft in 1999 onderzoek gedaan en advies...