Roofs 2024-10-50 Efficiëntere logistiek met een bouwhub
Special logistiek en vervoer
Een bouwhub kan leiden tot 75-80% vermindering van het aantal transportbewegingen. “Maar daarvoor is meer nodig dan materialen verzamelen in een hub en vervolgens verder de stad in brengen”, zegt Sebastian Hegeman van VolkerWessels Materieel & Logistiek. “Onze bouwhubs functioneren als bufferzones, waardoor er tijd en ruimte is om de gehele logistiek te optimaliseren.”
Tekst: Nolanda Klunder
Per 1 januari voeren 14 gemeentes een zero-emissiezone in. In de periode tot 2028 volgen nog 15 gemeentes. Voor veel partijen in de bouwsector is dat aanleiding om te kijken naar de mogelijkheden van bouwhubs. “Maar als je een hub alleen ziet als een plek om spullen op te slaan aan de rand van de stad om ze even later naar de bouwlocatie te vervoeren, haal je niet het maximale voordeel uit de bouwhub”, zegt Sebastian Hegeman, Hoofd Bouwlogistiek bij VolkerWessels Materieel & Logistiek. “Wij werken al een kleine tien jaar met bouwhubs. Door de manier waarop wij met de hubs de logistiek van bouwprojecten verbeteren, reduceren we de transportbewegingen met 75% tot 80%.”
Transport stroomlijnen
“Bij de logistiek van de bouw kijkt men gewoonlijk nog te veel vanuit het project”, zegt Hegeman. “Dat is niet efficiënt. Bij gemiddelde tot grote projecten zijn heel veel onderaannemers betrokken, elk met eigen planning en levermomenten. Voor al die leveringen zijn transportbewegingen nodig. Een grote verbetering is dus te behalen als je het transport stroomlijnt. Dat betekent: stop met werken op afroep vanuit het project en optimaliseer de logistiek.” De bouwhub functioneert daarbij als een bufferzone, waar alle materialen verzameld worden om vervolgens in afgestemde werkpakketten naar de bouwplaats gebracht te worden. Hegeman: “Fabrikant en leverancier kunnen met hun vrachtwagens vanaf hun productielocaties – vaak in de grensgebieden van ons land – over de snelwegen naar onze hubs bij de grote steden komen, volgens het schema dat voor hen optimaal is. Dat betekent in de praktijk vaak al een vermindering van transportbewegingen. In de hub wordt het materiaal verzameld en vervolgens stellen wij werkpakketten samen met de materialen die op dat moment nodig zijn. Die werkpakketten laten wij op het juiste moment op de bouwplaats afleveren door lokale transporteurs. Dat doen we voor alle onderaannemers tegelijkertijd: de vrachtwagen die bijvoorbeeld de dakbedekkingsmaterialen komt brengen, kan verder gevuld zijn met andere bouwmaterialen. Doordat leveringen zo geclusterd worden, houden we van de honderd transporten er maar twintig tot vijfentwintig over.” Een bijkomend voordeel is dat er minder afval ontstaat op de bouwplaats. “We brengen alleen naar de bouwplaats wat nodig is, de rest blijft in de hub. Je hoeft dus geen overgebleven materialen retour te nemen omdat deze er simpelweg niet zijn. Hierdoor voorkom je dat nieuwe producten als afval in de container belanden. Op deze wijze werken we nu met bouwhubs in Amsterdam, Eindhoven en Utrecht, en hebben we bouwhubs in voorbereiding in de steden Nijmegen, Groningen en Rotterdam.”
Grote en kleine bedrijven
“Onze bouwhubs zijn white label”, benadrukt Hegeman. “VolkerWessels Materieel & Logistiek is onderdeel van VolkerWessels, maar we werken voor talloze andere partijen, zoals Dura Vermeer, Heijmans, AKOR en Schadenberg Amsterdam. Overigens zijn onze bouwhubs er niet alleen voor grote partijen, dat is een misverstand. Ook voor MKB-bedrijven kunnen we de materialen bundelen en verzamelen aan de rand van de stad. Financieel biedt dit systeem voor grote en kleine onderaannemers voordelen. De kosten van het gebruik van onze hubs worden in de praktijk gedekt door de toegenomen efficiëntie. Men krijgt nu op de bouwplaats de materialen die nodig zijn op de plek en op het moment waarop ze nodig zijn, en hoeft dus niet meer te zoeken en te sjouwen op de bouwplaats. Dat bespaart een medewerker één tot twee uur per dag: zo heb je een significant hogere productiviteit.”
Oplossing
“Gemeentes zijn sterke voorstanders van bouwhubs, omdat ze bij ons zien dat ze kunnen leiden tot 80% minder transportbewegingen bij een bouwproject”, zegt Hegeman. “Maar niet elke hub leidt tot zo’n reductie. Iedereen met een opslaglocatie kan zeggen dat hij een bouwhub heeft. In de praktijk komt dat er dan vaak op neer dat de materialen vanaf de hub eenvoudigweg op afroep naar de bouwplaats vervoerd worden. Daarmee reduceer je nauwelijks het aantal transportbewegingen en haal je geen hogere efficiëntie. Ons systeem van bouwhubs werkt zo goed omdat wij daarin de gehele planning organiseren en slim combineren. Er wordt nu veel gesproken over de problemen die zullen ontstaan door de invoering van zero-emissiezones. Maar de oplossing is er al, voor iedereen: maak slim gebruik van bouwhubs.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2024-10 december
Roofs 2024-10-03 Project 2025
Voorwoord Traditioneel is dit de plek waarop ik al onze adverteerders en sponsoren bedank voor hun steun en vertrouwen. Ook deze keer zal ik dat niet nalaten, want het is dankzij het vertrouwen...
Roofs 2024-10-06 Bosbouw op de Zuid-as Amsterdam
Dak van het Jaar 2024: The Pulse of Amsterdam Op de Zuidas is sinds kort The Pulse of Amsterdam te bewonderen. Dit complex tussen de A10 en de Gustav Mahlerlaan bestaat uit twee torens van 80 en...
Roofs 2024-10-12 DAKEN & ZAKEN is vaste waarde in dakenbranche
Terugblik DAKEN & ZAKEN DAKEN & ZAKEN bood voor de tweede keer in Houten ruimte aan de branchebrede ondernemers en fabrikanten zich te presenteren, gasten te ontvangen en diensten en producten...
Roofs 2024-10-24 On The Roof Alone
Roofs Kerstverhaal 2024 ‘Hé Kevin! Pak je spullen, we gaan naar de kerstborrel!’ Op het dak van Het Goudste Paleis Van Allemaal was het een drukte van belang. De uitgebreide dakrenovatie was op...
Roofs 2024-10-29 In een beschaafd land
Veilig en gezond werken Vanaf 1999 is er in de politiek en tussen werkgevers en werknemers gesproken over zwaar werk en de uitstroom naar de WAO. Arbouw heeft in 1999 onderzoek gedaan en advies...