Roofs 2024-10-56 Genoeg reden voor een elektrisch wagenpark

p. 56

Special logistiek en vervoer

De grote klimaatopgave voor Nederland betekent dat bouwbedrijven grootschalig moeten verduurzamen. De elektrificering van de bedrijfswagens en het materieel speelt daarin een belangrijke rol. Hoewel er verschillende subsidies in 2025 stoppen, zijn er voldoende redenen om de overstap naar elektrisch te overwegen. Er blijven voldoende regelingen over, er is steeds meer aan voertuigen en materieel beschikbaar en veilig kan het ook als je de nieuwe richtlijn omarmt.

“We staan in Nederland voor een grote klimaatopgave. Het overheidsdoel is: in 2030 60 procent minder stikstof en 0,4 Megaton CO2-reductie. Deze ambitieuze doelstelling vraagt onder meer om een grootschalige verduurzaming van de bouw- en infrasector. Veel ondernemers zijn dus bezig met het vervangen van hun wagenpark en materieel door elektrische alternatieven. De overheid stimuleert deze transitie met subsidies en wetgeving”, schrijft Bouwend Nederland. Om bouwbedrijven voor te bereiden op de transitie naar elektrisch, stelde Bouwend Nederland de richtlijn ‘Veilig elektrisch materieel’ op.

Twijfel

Maar eerst signaleren we dat Boels Rental Bouwindex op basis van een enquête onder 404 vertegenwoordigers van bouwbedrijven constateert dat één op de drie niet gelooft in elektrisch materieel. De verhuurder stelde de vraag: ‘Hoe goed zijn bouwprofessionals werkelijk geïnformeerd over deze duurzame alternatieven?’ en ontkracht bijna alle fabels.

Meer dan twee op de vijf bouwprofessionals (43 procent) denkt dat er onvoldoende laadinfrastructuur beschikbaar is om efficiënt gebruik te maken van elektrisch materieel. Maar hoewel een juiste stroomaansluiting een uitdaging kan zijn, zijn er meer mogelijkheden dan vaak wordt gedacht, stelt de verhuurspecialist van gereedschap en machines. Bij de overstap naar elektrisch materieel op de bouwplaats is het belangrijk om regelmatig laadmomenten in te plannen, even diesel tanken is er niet meer bij. Machines kunnen bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze of ’s nachts geladen worden met elektriciteit van het net. Om te voorkomen dat er tijdens piekuren niet voldoende elektriciteit beschikbaar is, kan ‘peak shaving’ uitkomst bieden. Hierbij wordt een batterijsysteem opgeladen tijdens de daluren, wanneer het stroomnet voldoende capaciteit heeft. Deze opgeslagen elektriciteit kunnen professionals overdag tijdens piekuren gebruiken om werkonderbreking te voorkomen.

Is elektrisch materieel duurder?

38 procent van de bouwprofessionals gelooft dat elektrisch materieel duurder is dan diesel aangedreven materieel. Hoewel de initiële aanschafprijs van elektrisch materieel vaak hoger is, zijn de operationele kosten over het algemeen lager. Dit komt vooral doordat elektrische machines minder onderhoud vereisen, met onderhoudskosten die ongeveer drie procent van de totale kosten bedragen, tegenover tien procent bij dieselmachines.

Is elektrisch materieel minder krachtig?

Bijna één op de drie bouwprofessionals (31 procent) gelooft dat elektrisch aangedreven materiaal minder krachtig is dan dieselaangedreven materieel. Accu’s van elektrisch materieel worden echter steeds krachtiger en gaan langer mee. Hoewel de markt voor elektrische alternatieven voor dieselmachines nog in ontwikkeling is, helpen elektrische machines om kosten te besparen en zijn ze beter voor het milieu.

Zijn alle machines elektrisch beschikbaar?

Maar liefst een kwart van de bouwprofessionals (24 procent) denkt dat er voor alle machines een elektrisch alternatief is. Voor vooral de zwaardere categorieën zijn nog geen elektrische equivalenten beschikbaar. Denk aan bulldozers voor constructie- en sloopwerkzaamheden. Fabrikanten werken intensief aan de ontwikkeling van deze modellen, maar voor nu blijven Stage V-dieselopties vaak de schoonste keuze.

Ook in 2025 subsidies

Transportdeskundige Martin de Coninck schrijft voor MKB servicedesk onder meer artikelen over elektrisch rijden. In opdracht van VW zet hij voor MKB bedrijven de regelingen voor elektrisch rijden die de overheid in 2025 in stand houdt op een rij. Hij constateert dat er volgend jaar nog genoeg regelingen overblijven, die de overstap naar elektrisch aantrekkelijk houden.

“De bekendste regeling om elektrische auto’s ook privé aantrekkelijk te maken, zijn de aanschafsubsidies. Voor zakelijke rijders van elektrische auto’s is dat het lage bijtellingspercentage. De korting op de bijtelling voor elektrische auto’s wordt langzaam afgebouwd en verdwijnt in 2026. Maar ook met minder voordeel uit dat lage bijtellingspercentage blijven er veel aantrekkelijke regelingen voor elektrisch rijden bestaan in 2025.”

De fiscale aftrek met de MIA en Vamil is voor 2025 nog niet zeker, dat hangt af van de Milieulijst 2025 die pas op 01-01-2025 bekend wordt gemaakt. Voor de aanschaf van een elektrische personen- of bedrijfswagen was in 2024 vrijstelling van Bpm (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen). In 2025 betaal je voor een elektrische personenwagen een vast tarief van € 667. Voor elektrische bedrijfswagens geldt een bpm-tarief van € 74,41 per gram CO2/km. Voor een volledig elektrische auto betaal je in 2025, 25 procent van het normaaltarief.

De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) stopt per 2025, evenals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA), de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (SPRILA) en de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZet).

Vanaf 2025 wordt het voordeel bijtellingspercentage voor elektrische personen- of bedrijfswagens afgebouwd en geldt voor de eigenaar 17 procent bijtelling voor een elektrische personen- of bedrijfswagen tot een cataloguswaarde van € 30.000. In 2026 verdwijnt het voordeel en betaal je net zoveel bijtelling (22 procent) als voor een personen- of bedrijfswagen die op benzine of diesel rijdt.

Met de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) mag een deel van de investering in een nieuwe bedrijfswagen (tot een aanschafwaarde van € 30.000) afgetrokken worden van de winst. De bedrijfsmiddelen waarin u investeert, moeten dan wel in aanmerking komen voor investeringsaftrek.

Richtlijn veilig elektrisch materieel

De elektrificatie van het wagenpark en het materieel in de bouw zal naar verwachting voortzetten. Dat brengt een nieuwe bouwlogistiek met zich mee. Net voor de zomer publiceerde Bouwend Nederland in samenwerking met de adviesgroep KOMAT, bestaande uit adviseurs uit materieeldiensten en materieelverantwoordelijken van de bouw- en infrabedrijven binnen Bouwend Nederland, de richtlijn Veilige inzet elektrisch materieel. Omdat geconstateerd is dat duidelijke regelgeving nog ontbreekt. Met deze richtlijn kunnen bedrijven en opdrachtgevers onnodige risico’s uitsluiten en goede afspraken maken over de beheersmaatregelen.

De nieuwe richtlijn kent vier belangrijke hoofdstukken: werking en gebruik van elektrisch materieel, aankoop en onderhoud, veiligheidsinstructies en training, en rollen en verantwoordelijkheden.

Voorzitter Harry Hertsenberg van de KOMAT: “Ik ben ontzettend trots dat we samen met Green Fellows en betrokken stakeholders de sector nu een heldere richtlijn geven om elektrisch materieel veilig in te zetten. We staan aan het begin van de transitie naar emissieloos werken. Dat betekent dat we deze richtlijn zullen actualiseren aan de hand van nieuwe ervaringen en inzichten.”

De richtlijn richt zich op het veilig inzetten van elektrisch materieel. De richtlijn is gericht op de inzet van elektrisch materieel op de bouwplaats en richt zich onder meer op de volgende onderwerpen:

  • Aankoop, inzet en onderhoud van elektrisch aangedreven mobiele werktuigen.
  • Aankoop, inzet en onderhoud van batterijsystemen voor inzet op bouwplaatsen.
  • Energie-infrastructuur op de bouwplaats.
  • Het aansluiten van de energie-infrastructuur op de bouwplaats.
  • Energie-infrastructuur op depots en werven.
  • Transport en logistiek van elektrisch materieel en energie-technologie. Zowel van als naar en op de bouwplaats.

De richtlijn is gratis te downloaden via bouwendnederland.nl

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2024-10 december

Roofs 2024-10-03 Project 2025

Voorwoord Traditioneel is dit de plek waarop ik al onze adverteerders en sponsoren bedank voor hun steun en vertrouwen. Ook deze keer zal ik dat niet nalaten, want het is dankzij het vertrouwen...

Door Dakweb p. 3

Roofs 2024-10-06 Bosbouw op de Zuid-as Amsterdam

Dak van het Jaar 2024: The Pulse of Amsterdam Op de Zuidas is sinds kort The Pulse of Amsterdam te bewonderen. Dit complex tussen de A10 en de Gustav Mahlerlaan bestaat uit twee torens van 80 en...

Door een onderbouw p. 6

Roofs 2024-10-12 DAKEN & ZAKEN is vaste waarde in dakenbranche

Terugblik DAKEN & ZAKEN DAKEN & ZAKEN bood voor de tweede keer in Houten ruimte aan de branchebrede ondernemers en fabrikanten zich te presenteren, gasten te ontvangen en diensten en producten...

Door ontwikkelaars die p. 12

Roofs 2024-10-24 On The Roof Alone

Roofs Kerstverhaal 2024 ‘Hé Kevin! Pak je spullen, we gaan naar de kerstborrel!’ Op het dak van Het Goudste Paleis Van Allemaal was het een drukte van belang. De uitgebreide dakrenovatie was op...

Door een wild p. 24

Roofs 2024-10-29 In een beschaafd land

Veilig en gezond werken Vanaf 1999 is er in de politiek en tussen werkgevers en werknemers gesproken over zwaar werk en de uitstroom naar de WAO. Arbouw heeft in 1999 onderzoek gedaan en advies...

Door Arbouw rapporten p. 29
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen