Roofs 2025-01-24 Isoleren met het groenste gemak
Productnieuws - advertorial -
Insus Isolatie is geen nieuwkomer meer, maar beweegt zich wel op een vernieuwende manier in de isolatiemarkt. Met een scherpe visie, een stevige ambitie en een krachtig productportfolio. De vernieuwende manier heeft alles te maken met de duurzame oplossingen die niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook voor de vakman. Peter Hoekman, directeur van Insus Isolatie, is enthousiast en vertelt hoe het bedrijf impact maakt met slimme keuzes en bewezen kwaliteit.
“Omdat groen vaak gaat over de toekomst en wij graag ook nu al zoveel mogelijk positieve impact willen maken, combineren wij twee ambities,” opent Peter Hoekman. “Eigenlijk heel simpel gezegd: wij willen verspilling tegengaan en zo meer bereiken met minder. Dat geldt niet alleen voor de productie van onze isolatieplaten, maar ook voor hoe we omgaan met tijd, geld en kennis. Door slimmer na te denken en efficiëntere oplossingen te bedenken, kunnen we nu al serieus bijdragen aan een duurzamere toekomst.” Deze visie komt terug in alles wat Insus doet, bedenkt en ontwikkelt. Van productontwikkeling tot samenwerking in de keten en van snelle levering tot het weer inzamelen van montage afval.
Een serieuze ambitie
“Want waarom meer tijd, capaciteit of grondstoffen inzetten dan nodig is? Die vraag drijft ons,” vervolgt Hoekman. De bouwsector staat voor grote uitdagingen, dat is niet nieuw. “Grondstoffen zijn schaars en er is een grote behoefte aan schonere, efficiëntere bouwprocessen. Dus hebben wij gekeken hoe wij de keten kunnen sluiten. Onze isolatieplaten worden gemaakt met de laagste milieu-impact in de markt. Wij hebben dat groen op wit en daar zijn we ook trots op. Want het was hard werken om dat voor elkaar te krijgen.”
Toch is dit voor Insus niet genoeg. Er is een veel grotere, vooruitstrevende ambitie als het gaat om het verkleinen van de milieu-impact. “Wat we nu al bereikt hebben is nog maar het begin. Maar er is veel meer nodig om echt het verschil te kunnen maken in deze wereld. Daarom is het onze ambitie om op termijn isolatieplaten te kunnen produceren waar totaal geen nieuwe grondstoffen voor nodig zijn.”
Hoekman benadrukt dat dit streven hand in hand gaat met het bieden van gemak aan de klant: “Tijd, geld, maar zeker ook vakkrachten zijn schaars. Daarom doen we er alles aan om ook nu al op deze punten het verschil te maken.” Dit heeft alles te maken met gemak legt Peter uit. “Als wij gemak kunnen vergroten, kunnen dakdekkers besparen op tijd, op vakkrachten en dus op geld. Dit doen we door bijvoorbeeld flexibel uit voorraad te leveren, isolatie-afval op de bouwplaats in te zamelen en te recyclen, slimme maatwerkoplossingen te bedenken om bijvoorbeeld sneller daken te kunnen renoveren. Dit zijn allemaal voorbeelden die het werk makkelijker maken.” Met deze aanpak speelt Insus zich steeds meer in de kijker van verwerkers van isolatieplaten waardoor deze ambitieuze producent uit Duiven een steeds sterkere positie krijgt in de markt.
Logisch
“Bij Insus halen we eruit wat erin zit, letterlijk. Want op onze locatie in Duiven hebben we ook een grote en unieke recycle installatie. Daar kunnen we bijvoorbeeld productieafval, montage afval of end-of-life platen die we terughalen, weer volledig recyclen.” Maar Hoekman benadrukt ook dat groen bij Insus veel verder gaat dan duurzame productoplossingen. “Wij proberen continu alles eruit te halen wat niet nodig is.” Dit klinkt hetzelfde, maar dat gaat vooral over logisch nadenken en dit weten toe te passen. “Als het om duurzaamheid gaat hebben, dan hebben we op veel zaken eigenlijk helemaal geen invloed. Maar wat wij kunnen doen, dat doen we. Wij noemen dat intern: de strijd tegen verspilling. Dit wordt vaak optimalisatie en efficiency genoemd, maar wij zeggen graag zoals het is: groen gemak. Omdat wij geloven dat groen niet alleen impact moet hebben op straks, maar ook nu al het werk makkelijker moet maken. Eigenlijk heel logisch dus.”
Groen gemak dus
Insus is 2025 ingegaan met de vertaling van deze visie naar een nieuwe merkbelofte. “Het gaat allemaal over ‘groen gemak dus’, zegt Hoekman. “Wij willen isoleren schoner, duurzamer en slimmer maken. En het lukt om daar continu stappen in te blijven zetten. Dat is goed voor onze klanten, voor de markt en voor deze wereld.” Dat dit lukt, blijkt wel uit de certificaten die Insus heeft weten te behalen. Daarmee laten zij zien dat deze belofte niet uit de lucht gegrepen is.
Groen op wit
Bij Insus wordt duurzaamheid concreet gemaakt. Tegelijk doorstaan zij de strenge toetsen en normeringen met hun producten. “Onze isolatieproducten scoren extreem laag op de MKI,” legt Hoekman uit. “Omdat wij hierin heel ambitieus zijn, maken wij PIR-isolatie(producten) met de allerlaagste milieu-impact. In de markt beweerden partijen dat dit niet klopt. Onterecht, want wij hebben het groen op wit.”
Omdat niet iedereen bekend is met deze begrippen, legt Peter het nog even kort uit. “Je moet weten dat deze lage MKI score grote waarde heeft. Want dit komt niet uit de lucht vallen. Stichting NMD is de onafhankelijke organisatie die zorgt dat er een eenduidige en betrouwbare rekenmethode is. Met die methode wordt duidelijk wat de impact is van de verschillende bouwmaterialen op het milieu.”
De methode die de Stichting NMD gebruikt is de zogenaamde Life Cycle Analyse (LCA). Met een LCA-berekening wordt in kaart gebracht hoeveel invloed een product heeft op het milieu, van het begin tot het einde van de levenscyclus van dat product. Het gaat dan om het hele maakproces, maar ook hoe het product gebruikt en uiteindelijk weggegooid of gerecycled wordt.
“Uit de LCA komt een MKI-score. Daarmee wordt aangegeven wat de impact op het milieu is van een bepaald product. Dit wordt uitgedrukt in een bedrag in Euro’s, de zogenaamde schaduwprijs. Deze score maakt het makkelijk om een goede vergelijking te maken tussen producten als het gaat om de milieu-impact. Hoe lager dit bedrag, hoe beter het product scoort. Wij scoren gemiddeld 63% lager dan de marktstandaard als het gaat om de A1-score. Dit staat groen op wit, dus je begrijpt dat we daar ook best trots op zijn.”
Met deze certificering is Insus de beste keuze, zeker voor BREAAM-projecten, waarbij duurzaamheid in de breedste zin wordt beoordeeld.
FM Approved
Naast de laagste MKI-score, CE en KOMO certificering beschikken de dakisolatieplaten van Insus per januari 2025 ook over het FM Approved keurmerk. Dit staat voor de hoogst haalbare eisen op het gebied van brand. “Dit keurmerk bewijst dat onze producten bestand zijn tegen de zwaarste omstandigheden,” zegt Hoekman. “Voor internationale projecten is dit vaak een vereiste, en steeds meer Nederlandse opdrachtgevers stellen het ook als norm. Het betekent dat onze isolatie niet alleen duurzaam, maar ook uitermate betrouwbaar is.”
Paarse stip
Insus bewijst dat duurzaamheid en gemak hand in hand kunnen gaan. “Met groen gemak maken wij het verschil,” sluit Hoekman af. “Wij streven naar een bouwsector die slimmer, schoner en efficiënter is. Dat is de toekomst die wij willen bouwen. Daarin zijn we heel ambitieus. Uiteindelijk willen wij isolatieplaten kunnen maken die volledig uit gerecycled materiaal bestaan. Daar zijn we nu nog niet, maar daar willen we wel naar toe. Daarom zie je de kleur paars terug in ons nieuwe merkbeeld. Intern hebben we ook een paarse stip. Dat is voor ons de visualisatie van deze ambitie. Elke dag zien we dit langskomen. Zodat we bij alles wat we doen dit voor ogen houden: ooit komen we op dat punt wat nu nog die paarse stip is.”
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2025-01 januari
Roofs 2025-01-03 Maatschappelijk Verantwoorde Daken
Voorwoord Welkom in 2025 in de nieuwe editie van het vakblad Roofs. De redactie wenst u het allerbeste voor het nieuwe jaar. Goede zaken, prachtige daken en een gezonde en veilige...
Roofs 2025-01-06 Vier daktuinen voor De Nederlandsche Bank
Dak van het Jaar 2025: de nederlandse bank Bij de grootscheepse renovatie van het hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank is het pand voorzien van vier daktuinen, elk met een eigen karakter,...
Roofs 2025-01-12 Dak van het Jaar 2024, de genomineerden
Het Dak van het Jaar 2024 Op 14 maart 2025 zal tijdens de feestavond in Hart van Holland te Nijkerk, bekend worden gemaakt wie het Dak van het Jaar 2024 realiseerde. In Roofs van 2024 zijn 13...
Roofs 2025-01-23 Onrust over ZZP’ers
Veilig en gezond werken Zelfstandige werknemers die zich per uur verhuurden, waren er in 1975 ook al. Op de bouwplaats, waar ik als assistent uitvoerder de kneepjes van de praktijk leerde,...
Roofs 2025-01-30 “Tijdens het schrijven zat ik met de hoofdpersonen op het dak”
Aan tafel met ... Frank Nellen In deze rubriek laat Roofs personen van binnen en buiten de dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het voetlicht...