Roofs 2001-07-03 Risico
Wat bleek, bij opgave van de prijs had hij gevraagd hoeveel tijd het schilderwerk in beslag zou nemen en nu had de schilder het in veel minder tijd geklaard. Ik zei hem dat hij toch moest uitgaan van de prijs van het eindresultaat en dat de factor tijd een risico is van de schilder maar daar was hij het toch niet mee eens. Als het tegen zou vallen, zo had hij afgesproken, dan zou er bijgelegd worden. Nu het schijnbaar was meegevallen, mocht hij niet delen in de minderkosten. Ik zat toen toch even met een dilemma. De schilder had geleverd wat was gevraagd. Niet zulk strak schilderwerk als bij ons huis maar het voorwerk was door mijn buurtbewoner dan ook minder grondig gedaan. Mijn mede pleinbewoner was door de schilder goed ingeschat: ‘een boekhouder met een houding van mensen uit de bouw kun je niet vertrouwen als je ze niet goed op de huid zit.’ Het type dat zoiets ook graag op feestjes en andere gelegenheden uitvoerig aan de orde stelt om vervolgens trots aan te geven hoe dat soort zaken op te lossen. Het type wat met zo’n houding gewoon belazerd wil worden en de schilder had zijn vooroordeel bevestigd.
Qua Marketing dus een volmondig chapeau. Aan de andere kant zinde mij het vooroordeel niet en al helemaal niet de gretigheid waarmee het werd bevestigd. Qua PR dus een dikke streep. Na enig peinzen bleek toch dat de schilder het niet helemaal goed had gedaan. Hij was te eerlijk geweest wat betreft de tijd. De schilder wilde gewoon niet het risico lopen dat het te lang zou duren. Hij had naar zijn klant dan ook niet over tijd moeten spreken maar over risico’s. De klant is immers een type dat risico’s graag wil afkopen. De schilder bleek dus te goedkoop en risico’s nemen, da’s duur. Hij had daarmee de taal gesproken van de klant. Kortom, niet het vakmanschap telt in deze maar het risico dat je niet goed gehandeld hebt. Ik op mijn beurt had dan kunnen genieten van het feit dat ie dan wél belazerd was zonder het zelf te weten. Gelukkig heeft mijn medebewoner zijn dak al laten uitvoeren.
Ton Berlee
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2001-07
Roofs 2001-07-06 Belgische pannen voor Nederlands vakantieparadijs
Noordzee Résidence de Banjaard is een vijfsterren vakantieoord van de Roompot-keten dat perfect gelegen is in het mooie Noord-Beveland tussen de Noordzee, de Oosterschelde en het Veerse Meer....
Roofs 2001-07-10 Duurzame kwaliteit en de rol van inspecties
Dick Wapstra en Arnold Vermeulen, twee Dakmerk inspecteurs praten over hun bevindingen tijdens inspecties. Dick Wapstra voert al sinds 1995 inspecties uit voor Dakmerk. Arnold Vermeulen trad...
Roofs 2001-07-12 Representatief en zeer markant
De opvallende vormgeving van het nieuwe Aluminium Centrum is niet alleen esthetisch verantwoord, het vormt een wezenlijke component in de taakstelling: promotie, research en...
Roofs 2001-07-14 Woonzorgcentrum met plaatje van een dak
In het Noord Limburgse Nieuw Bergen is de bouw van een nieuw, ruim woonzorgcentrum inmiddels zover gevorderd dat men toe is aan het dak. En gezien het feit dat het hier gaat om een groot, heel...
Roofs 2001-07-16 Stormschade Maasvlakte
Sinds de grote stormen die begin jaren negentig dakdekkend Nederland deden wakker schudden, is het aantal stormschades aanzienlijk afgenomen. De invoering van berekeningsmethoden en het minder...