Roofs 2001-10-34 Bovenop de boodschappen
Met de bouw van de supermarkt werd begonnen in april. Daarvoor had de opdrachtgever de grote partijen in dit project al gecontracteerd. Frans de Brabander werd ingeschakeld om alle resterende werkzaamheden in te vullen, te coördineren en zoveel als mogelijk op te treden namens die opdrachtgever. Vandaar dat hij weet te vertellen dat Bolidt als grote partij rechtstreeks door de opdrachtgever is gecontractreerd en wel op aanraden van de architect. Bolidt heeft het daksysteem in eigen beheer aangebracht. Inclusief het aanbrengen van de dakbedekking was het bedrijf hier zo’n vier weken mee bezig. Een viermansploeg bracht de dakbedekking aan terwijl het parkeerdaksysteem een man of zes á zeven in beslag nam die samen een slordige 140 ton Bolidrain verwerkten.
BDA-gekeurd
Voor het systeem is onder meer gekozen vanwege het rapport dat BDA op verzoek van Bolidt opstelde aan de hand van materiaal van een soortgelijk project met Bolidrain bij de Amsterdam ArenA. Dit positieve rapport deed de architect besluiten bij deze supermarkt ook te kiezen voor dit naadloze parkeerdaksysteem. Net als bij het referentieproject speelt in Pijnacker met name geluidsbelasting een grote rol. “De supermarkt staat midden in een woonwijk en winkelwagentjes over tegels verzorgt de buurt natuurlijk veel overlast. Nadat ruimtegebrek zorgde voor een ontwerp met parkeerdak werd aansluitend voor een geluidsvriendelijk - naadloos - daksysteem gekozen waar er in Nederland niet zoveel van te vinden zijn,” aldus De Brabander.
BDA testte alles onder een helling van 19% en onder blootstelling aan extreem wisselende temperatuurcondities. Visueel werden tijdens de test geen veranderingen waargenomen aan het oppervlak van de afwerklaag en ook de hechting tussen de verschillende lagen bleek na de beproeving nog zeer goed. De waterafvoerende werking kreeg de beoordeling ‘uitstekend’ al bleef de factor ‘mogelijke vervuiling’ buiten beschouwing’. Die is volgens Bolidt ook sterk afhankelijk van de locatie en vooral van de hoogteligging ten opzichte van het maaiveld.
Een periodieke reiniging (minimaal eens in de drie jaar) waarborgt evenwel die goede waterhuishouding.
Constructie
Doordat de naadloze kunststofdraagvloer van het parkeerdak de mechanische krachten opneemt en verdeelt over de ondergrond, maakt deze deel uit van de constructie.
Net als op de oprit (de hellingbaan die is voorzien van een wegdekverwarming), werd op het parkeerdak een meerlaagse constructie aangebracht. Achtereenvolgens gaat het hierbij om een tweelaagse dakbedekking die bestaat uit een eerste-laag-polyestermat VB 260A11, volledig gekleefd en een toplaag VB 470A14, volledig gekleefd, 90 mm XPS-isolatie Styrodur 4000S en als afwerklaag 40 mm Bolidrain antraciet dat door het waterbergend vermogen plasvorming voorkomt. De polyestermatten werden aangebracht volgens de giet & brandmethode conform de typebladen voor materialen BDA.
Detaileringen
Op de daken werden plakplaten in de dakbedekking ingeplakt. Deze werden waterdicht opgenomen tussen de lagen dakbedekking, verdiept aangebracht ten behoeve van hemelwaterafvoeren. Voor de sparingen werd met betrekking tot het zaagwerk ten behoeve van de dakdoorvoeren een grens gesteld van max. rond 110 mm.
De dakrand bestaat uit opgaand metselwerk waartegen de bolidrain werd aangebracht en afgewerkt met een polyurethaan voeg. De rest van het gehele systeem werd geplaatst volgens voorschrift en specificaties van de fabrikant en dat geldt ook voor de randafwerkingen, de opstortingen waartussen de winkelwagentjes komen te staan en de belijningen en pijlen die tot slot nog op de toplaag worden aangebracht. Die zullen uiteindelijk een parkeerruimte opleveren voor 68 auto’s, lekker dichtbij en lekker veilig. En dat laatste geldt ook voor de verzekerde garantie van 10 jaar die Bolidt kunststoftoepassingen op alle uitgevoerde werkzaamheden geeft.
De uitgangspunten bij het ontwerp
-geïsoleerd systeemgewicht < 85 kg/m²;
-niet-geïsoleerd systeemgewicht < 80 kg/m²;
-afschot in de ondergrond;
-toelaatbare scheurvorming in de ondergrond is afgestemd op de bitumineuze dakbedekking;
-geluidsreductie t.o.v. gesloten systemen 3 tot 5 dB;
-door het contact met de isolatielaag weinig ijsafzetting;
-bouwkundige randopsluiting niet noodzakelijk;
-detaillering van het bitumineuze dak geheel traditioneel volgens het BDA dakboekje;
-1e laag dakbedekking VB260 A11 en toplaag VB 470 A14
Projectgegevens
-Opdrachtgever: Sevenborgh Vastgoed NV, Rotterdam
-Architect: Arlan Architecten bv, Rotterdam
-Constructeur: Broersma Den Haag bv, Den Haag
-Bouwcoördinatie: Brabanders Bouw Adviesbureau, Poeldijk
-Uitvoerder: Bolidt Kunststoftoepassing BV., H.I. Ambacht
- Vloergegevens parkeerdak ca. 1.900 m²
-Randafwerking 200m¹
-HWA’s 10 stuks
-Dakhoogte ca. 3.900+
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2001-10
Roofs 2001-10-03 Schaalvoordeel
Groot, groter, grootst. De grote eten de kleintjes op wat wordt genoemd: “groei door overname” Schaalvoordelen worden opgevoerd als reden, het is gewoon Monopoly. Begonnen bij de grondstof...
Roofs 2001-10-07 Nieuwslijn
Nieuw kenniscentrum Sinds september 2001 is het Nederlands Kennis Centrum Bouwtoelevering bv (NKCB) operationeel. NKCB is het eerste kenniscentrum in Nederland dat focust op de bouwtoelevering....
Roofs 2001-10-16 Model Prestatiegerichte Onderhoudsovereenkomst Platte Daken
Er is al veel gezegd en geschreven over prestatie- en onderhoudscontracten voor platte daken. In 1999 heeft de Stichting Dakpromotie in Zeist een studiemiddag georganiseerd waarbij de...
Roofs 2001-10-20 Verouderingsverschijnselen bitumineuze shingles en onthechting van shingles
Ing. Roel ter Stege beschrijft in onderstaand artikel enkele specifieke verouderingsverschijnselen van bitumineuze shingles. Daarnaast beschrijft hij oorzaken van scheurvorming zoals die op...
Roofs 2001-10-24 Primus inter pares in propaan
In 1982 ontwikkelde de Zweed Carl Nyberg de eerste petroleumbrander. De industrieel Max Sievert pakte deze vinding op en zorgde voor een wereldwijde verspreiding. In 1952 komen daar de...