Roofs 2003-06-22 Snelle verwerking koudgekleerfde dakbedekking
Sinds kort hebben Derbigum Erkenninghouders, in de vorm van de Spraygun, de beschikking over een snelle methode om de koudgelijmde bitumineuze dakbedekkingen aan te brengen. De Spraygun verpompt de lijm vanaf de grond naar het dak, alwaar het via een spuitmond op het dakvlak kan worden aangebracht. In Roofs 1-2003 vindt u een uitgebreide uiteenzetting over de werking van deze methode. De nieuwbouw van BSW Bedrijven in Breda is een van de eerste grote projecten in Nederland, waarbij gewerkt wordt met de Spraygun. Hoe bevalt het systeem in de praktijk? Een interview met de betrokken partijen.
De hoofdvestiging van BSW Bedrijven in Breda wordt momenteel uitgebreid met een grote expeditiehal. BSW Bedrijven is de uitvoerende instantie van diverse vormen van gesubsidieerde arbeid in de gemeente Breda. De organisatie houdt zich voornamelijk bezig met arbeid voor arbeidsgehandicapten en langdurig werkelozen. Met deze activiteiten heeft de organisatie werk voor ongeveer 1600 mensen; daarmee is het één van de grotere ondernemingen in Breda. Het bezit een groot aantal bedrijfspanden op het Bredase industrieterrein.
Eerste keer
Het nieuw te bouwen gedeelte sluit aan op de bestaande hal van het complex aan de Riethil. De twee hallen worden van elkaar gescheiden door een bufferruimte. In totaal heeft het nieuwe dak een oppervlakte van ongeveer 4200 m2. Het dak wordt bedekt door de Derbigum Erkenninghouder Van der Meer Dakbedekkingen uit Eindhoven / Breda. Het is de eerste keer dat het bedrijf gebruik maakt van de Spraygun.
Opdrachtgever is Bouwdirectie Infradomus uit Veghel. De heer van Os is namens de BSW Bedrijven projectleider van de nieuwbouw. 'De projectbegeleiding en de garantieregeling van fabrikant Empol maakt het product betrouwbaar,' vertelt hij. 'Dat was een belangrijk argument om bij dit project voor de Derbigum dakbedekking te kiezen. De extra investering hebben wij daar graag voor over, omdat die zich uiteindelijk terug verdient.' De Derbigum dakbedekkingen hebben een bewezen levensduur van meer dan 30 jaar.
Minder zwaar
Met de Spraygun is de bitumineuze koude kleefstof (Derbibond) vanaf de grond naar het dak te verspuiten. De koudlijm wordt middels een krachtige pomp vanuit een zogenaamde 'cubitainer' via een slang naar het dak verpompt. Daar wordt het met een speciale spuit gelijkmatig op het dakvlak verspreid. De koudlijm is het gemakkelijkst te verpompen als het een temperatuur van ongeveer 20°C heeft: afhankelijk van de buitentemperatuur wordt de lijm met een heater tot die temperatuur verwarmd. Vervolgens wordt de dakbedekking aangebracht. Met deze methode wordt de dakrol eerst een meter uitgerold: daarna kan deze nog gesteld worden, om onregelmatigheden te voorkomen. Vervolgens kan de dakbaan worden uitgerold. De uiteinden van de dakbaan worden gebrand. Het duurt ongeveer een dag voordat de lijm in zijn geheel gedroogd is.
'Met deze methode boekt men een aanzienlijke tijdwinst,' aldus technisch coördinator John Poppelaars van Empol B.V. 'Het werk wordt voor de dakdekker minder zwaar. Men hoeft 's ochtends enkel de spullen klaar te zetten, en de pomp aan te zetten, om aan de slag te kunnen. Het opwarmen van de pomp neemt een minuut of tien in beslag. Er hoeven geen blikken lijm van en naar het dak te worden versleept, wat ook scheelt in tijd en moeite. Het werk is bovendien schoner: de dakdekker komt door de spuitmethode niet of nauwelijks in aanraking met de kleefstof.'
Grote oppervlakte
In de Verenigde Staten maakt men al geruime tijd gebruik van de Spraygun. De heer Poppelaars vertelt : "De methode gaat vooral renderen op dakoppervlakten vanaf 1500 m2, maar ook kleinere oppervlakten zijn goed en snel uit te voeren. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld wordt voor de kleinere dakvlakken de Spraygun inclusief cubitainers op de vrachtwagen geplaatst. Bij het betreffende project wordt het spuitpistool omhoog getrokken en kan men de kleefstof verspuiten. De rollen worden daarna ingerold en het dak wordt afgewerkt, op deze manier worden daar meerdere dakvlakken in korte tijd gerealiseerd.
'Wij hebben het werk bij de BSW Bedrijven met een scherpe prijs aangenomen,' vertelt de heer Peter van Duuren van Van der Meer Dakbedekkingen. 'Met het gebruik van de Spraygun kunnen wij onze marge weer vergroten. Het werk kan immers ongeveer 30% sneller dan normaal gedaan worden, met minder personeel dan normaal. Door het gebruik van de cubitainers hoeft er geen lijm meer te worden weggegooid, wat wel het geval is bij het gebruik van potten.
Na het werk gaan de cubitainers weer terug naar de fabriek; wat milieuvriendelijk is, daar de resterende lijm kan worden gebruikt op een volgend project.'
Het werk is binnen enkele dagen, door een ploeg van zes man, afgerond. De heer van Os vertelt dat de planning, zowel qua budget als qua tijd, krap was: 'We hebben de voortgang van dit project kritisch en nauwkeurig gevolgd, maar zijn zeer te spreken over het resultaat.'
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2003-06
Roofs 2003-06-03 Voorkom escalatie
Als lezer van dit vakblad, zult u in de praktijk dakadviseurs ontmoeten. Dakadviseurs maken geen daken, maar komen u wel vertellen hoe men dat het beste kan doen, of had kunnen doen. Ook komen...
Roofs 2003-06-12 Pleidooi voor beleid, onderzoek en onderwijs groene daken
o Willem van Briemen o Dirk Derks o Migon Hover o Arie Koster Hogeschool Larenstein, afdeling Tuin- en Landschapsinrichting Op Hogeschool Larenstein (afdeling Tuin- en Landschapsinrichting) wordt...
Roofs 2003-06-16 Een alternatieve keuze
In de Prinsessenwijk te Gorinchem worden momenteel 221 eengezinswoningen geheel gerenoveerd. De woningen worden voorzien van een nieuwe isolatie met een hogere isolatiewaarde. Ook de daken krijgen...
Roofs 2003-06-18 25 jaar oude EPDM-daken onder de loep
ing. Gunther Guinée Om de levensduurverwachting van EPDM-dakbedekkingen aan de praktijk te toetsen, onderzocht ing. Heinz Götze - onafhankelijk expert op het gebied van daktechnieken, isolatie en...
Roofs 2003-06-26 Polderbaan krijgt verkeerstoren met kunststof dakbedekking
Op 13 februari 2003 landde het eerste vliegtuig op de vijfde baan (de 'Polderbaan') op Schiphol. Hiermee was de opening van deze extra landingsbaan, na jaren van onderzoek, plannen maken en...