Roofs 2003-06-26 Polderbaan krijgt verkeerstoren met kunststof dakbedekking
Op 13 februari 2003 landde het eerste vliegtuig op de vijfde baan (de 'Polderbaan') op Schiphol. Hiermee was de opening van deze extra landingsbaan, na jaren van onderzoek, plannen maken en discussiëren, een feit. Vooralsnog wordt het vliegverkeer dat op de nieuwe baan landt, geregeld vanuit de bestaande verkeerstoren. Sinds eind 2002 is men echter bezig aan de bouw van een satelliet verkeerstoren voor de Polderbaan. De nieuwe toren zal naar alle waarschijnlijkheid per 1 juli 2003 in gebruik worden genomen.
Aanvankelijk was het de bedoeling het luchtverkeer op de Polderbaan te regelen vanuit de bestaande verkeerstoren op Schiphol. Het zicht op de nieuwe baan was echter door de grote afstand -meer dan vijf kilometer- te beperkt. Ook kampte men met ruimte- en capaciteitsgebrek in de bestaande toren. Op de plek van de oude radartoren (met een hoogte van 36 meter) verrijst ten westen van de autosnelweg A4 de nieuwe verkeerstoren van 59 meter hoog.
's Nachts wordt de Polderbaan aanzienlijk minder gebruikt, en zal het verkeer dat van deze baan gebruik maakt, vanuit de centrale toren worden begeleid.
Bouw van de verkeerstoren
Aannemer Prince Cladding is gespecialiseerd in de verwerking van metalen dak- en gevelbekleding, beglazingssystemen, ventilatiesystemen en staalplaat-betonvloersystemen. De bouw van verkeerstorens voor het luchtverkeer behoort tot de specialiteiten van het bedrijf. De gevels en daken van de verkeerstorens van het Berhad vliegveld in Kuala Lumpur zijn bijvoorbeeld eveneens verzorgd door Prince Cladding. Een ander aansprekend project is de renovatie van het museum Hermitage in Sint Petersburg, waar het dak werd voorzien van een koperkleurig metalen dakbedekking, dat het gebouw weer in oude luister herstelde. Mede door deze achtergrond is het aannemingsbedrijf door opdrachtgever LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) benaderd voor de bouw van de nieuwe verkeerstoren.
De oude toren van een grondradarsysteem is voor dit project 13 meter opgehoogd en aan de nieuwe functie aangepast. De controleruimte (de 'kooi'), waarvoor vanzelfsprekend strengere eisen gelden op het gebied van isolatie, brandwerendheid en waterdichtheid, is op de begane grond gebouwd. Vervolgens werd deze met een speciale kraan op een hoogte van 48 meter geplaatst.
Gewapende dakbanen
Op basis van goede ervaringen in het verleden, koos de aannemer voor dit project voor de Wolfin® dakbedekking, dat voor de Nederlandse markt wordt geleverd door Alkor Draka N.V. (onderdeel van de Solvay Groep). Het bedrijf is sinds 1975 gespecialiseerd in de productie van kunststof dakbanen (PVC, gemodificeerd PEC, TPO en IB dakbanen). Wolfin® IB dakbanen zijn gewapende dakbanen uit kunststof op basis van PVC -P-BV. Het materiaal wordt veel gebruikt in nieuwbouw, maar is vanwege de bitumenbestendigheid eveneens geschikt voor renovatieprojecten, parkeerdaken, daktuinen etc. Doordat het materiaal wortelvast is (dit bleek uit een uitgebreide test volgens het FLL-procédé), en UV- en vorstbestendig, werd het geschikt gevonden voor het dak van de luchtverkeerstoren. De dakbedekking heeft een bewezen levensduur van 30 jaar.
Voor de toren is gebruik gemaakt van Wolfin® GWSK, een dakbedekking met een dikte van 2,3 mm en voorzien van een glasweefselwapening aan de rugzijde. Door deze wapening blijft de materiaaldikte behouden en de uitzetting van de banen begrensd. De dakbanen zijn voorzien van een zelfklevende onderzijde, maar om de homogeniteit van het oppervlak aan de voegnaden te waarborgen, zijn de banen aan één kant uitgerust met een niet-gewapende en niet-zelfklevende langsrand. Hiermee verbindt men de beide kunststofdakbanen thermisch aan elkaar, zonder dat zich hier andere materialen tussen bevinden.
Arbeidsintensief
De kooi is geïsoleerd met de sandwich dakelementen van Unilin Systems. Deze elementen bestaan uit twee houten platen, waartussen het isolatiemateriaal is geplaatst. In dit systeem dient de bovenste plaat als waterdicht onderdak, de onderste als afwerking; de isolatiekern is van geëxpandeerd polystyreen. De dakbanen werden op rollen op de bouwplaats aangeleverd en terplekke op maat gesneden. Nadat de isolatieplaten met een primer waren ingesmeerd, werd de zelfklevende dakbedekking aangebracht.
De dakbedekking van de verkeerstoren is, in opdracht van Prince Cladding, door Alkor Draka N.V., met behulp van ervaren specialisten, aangebracht. Om de dakbanen te bevestigen, moest de beschermfolie van de onderkant worden verwijderd. Dit gebeurde door de baan eerst volledig uit te rollen en te stellen. Daarna werd de baan half terug gerold, zodat de beschermfolie doorgeknipt kon worden. De folie kon vervolgens worden verwijderd; tegelijkertijd werd de dakbaan met een borstel aangedrukt. De dakbanen werden door middel van de thermische lasmethode en met behulp van detailbanen homogeen aan elkaar bevestigd. De zeer vele aansluitingen, dakranden en onderbrekingen die op een dakhelling van circa 30° gerealiseerd moesten worden, maakten het werk zeer arbeidsintensief. Toch is men er in geslaagd de dakbedekking in relatief korte tijd te plaatsen.
De totale kosten van de verkeerstoren bedragen ongeveer 6,4 miljoen Euro. De capaciteit van de baan wordt met de komst van de toren opgevoerd tot 34 binnenkomende en 36 vertrekkende vluchten per uur.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2003-06
Roofs 2003-06-03 Voorkom escalatie
Als lezer van dit vakblad, zult u in de praktijk dakadviseurs ontmoeten. Dakadviseurs maken geen daken, maar komen u wel vertellen hoe men dat het beste kan doen, of had kunnen doen. Ook komen...
Roofs 2003-06-12 Pleidooi voor beleid, onderzoek en onderwijs groene daken
o Willem van Briemen o Dirk Derks o Migon Hover o Arie Koster Hogeschool Larenstein, afdeling Tuin- en Landschapsinrichting Op Hogeschool Larenstein (afdeling Tuin- en Landschapsinrichting) wordt...
Roofs 2003-06-16 Een alternatieve keuze
In de Prinsessenwijk te Gorinchem worden momenteel 221 eengezinswoningen geheel gerenoveerd. De woningen worden voorzien van een nieuwe isolatie met een hogere isolatiewaarde. Ook de daken krijgen...
Roofs 2003-06-18 25 jaar oude EPDM-daken onder de loep
ing. Gunther Guinée Om de levensduurverwachting van EPDM-dakbedekkingen aan de praktijk te toetsen, onderzocht ing. Heinz Götze - onafhankelijk expert op het gebied van daktechnieken, isolatie en...
Roofs 2003-06-22 Snelle verwerking koudgekleerfde dakbedekking
Sinds kort hebben Derbigum Erkenninghouders, in de vorm van de Spraygun, de beschikking over een snelle methode om de koudgelijmde bitumineuze dakbedekkingen aan te brengen. De Spraygun verpompt de...