Roofs 2004-03-06 Een platform voor de dakenbranche
De Dakontmoetingsdagen 2004, die op 17, 18 en 19 februari werden gehouden in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch, zijn succesvol verlopen. Standhouders en bezoekers toonden zich aan het einde van de beurs tevreden over het aanbod van de beurs en de behaalde resultaten. Omdat het de eerste keer was dat deze beurs werd georganiseerd, was deelname voor velen een gok. Het evenement blijkt echter voor herhaling vatbaar. ‘Eindelijk is er weer een gespecialiseerde dakbeurs,’ was een veel gehoorde verzuchting.
De behoefte aan een aparte beurs voor de dakenbranche ontstond uit onvrede met het bestaande beursaanbod. Op de tweejaarlijkse internationale Bouwbeurs in Utrecht is de dakenbranche versnipperd en de aanloop van bezoekers is dat evenzeer: vaak worden de verkeerde mensen bereikt. Andere vakbeurzen richten zich ofwel op de hele bouw of op een specifiek ander onderdeel. Specifiek voor de dakenbranche was er lange tijd geen aparte beurs, deze lacune wordt nu ingevuld door de Dakontmoetingsdagen.
Dag 1: Wennen en afwachten
De Dakontmoetingsdagen zijn opgezet volgens het full service concept, dat betekent dat alles tot in de puntjes was geregeld: parkeerplaatsen, drankjes, hapjes en maaltijden. Verder was de beurs enkel toegankelijk voor genodigden van de exposanten. Dit concept staat garant voor een ontspannen en rustige sfeer, waarin het zaken doen wordt vergemakkelijkt.
Het was natuurlijk afwachten, of de beurs goed bezocht zou worden. ‘Ik hoop dat bij de volgende editie nog meer (grote) bedrijven inschrijven,’ zegt de heer Booy van Roto-Frank. ‘Meer standhouders genereren meer publiek.’ De meeste standhouders hadden hun verwachtingen daarom bescheiden gesteld: men stelde dikwijls al zeer tevreden te zijn als men een aantal mensen constructief te spreken zou krijgen, waar hopelijk een nieuwe klant uit zou voortkomen. Anderen stelden zich voornamelijk ten doel de naamsbekendheid te vergroten of ruchtbaarheid te geven aan een nieuw product of activiteit. Zo grepen relatief jonge bedrijven de gelegenheid aan zich op deze manier nadrukkelijk binnen de branche te manifesteren.
Enkele grote bedrijven gaven aan niet te mogen ontbreken op een evenement als dit. De goede verzorging van de horeca was voor velen een extra argument voor deelname: men wilde immers dat de gasten goed zouden worden ontvangen. Exposanten gaven tevens aan naast de eigen genodigden grote waarde te hechten aan de gasten van de andere standhouders: men kon op deze manier de activiteiten breed onder de aandacht te brengen. De beurs bood aldus zowel gelegenheid de eigen producten en systemen te promoten als de eigen klant, als extra service, in contact te brengen met het gevarieerde aanbod van de dakenbranche.
Hoewel er al ruim voordat de deuren opengingen bezoekers voor de deur stonden, bleef de beursvloer betrekkelijk rustig, wat voor de meeste standhouders wennen was. ‘Maar alle bezoekers kwamen gericht,’ vertelt Timo Sybrandy van Freriks Werken B.V. ‘Mij hoor je dus niet klagen. Voor ons was de beurs in de eerste paar uur dat de beurs open was al succesvol. Ik heb al direct een aantal heel plezierige gesprekken gevoerd.’ Ook andere standhouders waren zeer te spreken over de kwaliteit van het bezoek.
Dag 2: Zaken doen en polonaise lopen
Het aantal bezoekers op de tweede beursdag overtrof de verwachtingen. Het bleef onwennig dat de mensen niet stonden te dringen in de gangen, maar de stands waren in het algemeen goed gevuld. ‘Ik stond al snel voor een hele groep toehoorders te praten,’ vertelt Esther Scheelings van Stichting Veilig Dak. ‘Nu al is onze deelname aan de beurs de moeite waard: omdat het allemaal doelgericht publiek is, hebben we ook resultaten kunnen boeken.’ Op de hele beurs werd druk en productief zaken gedaan, waarbij in veel gevallen ook concrete verkoopresultaten werden bereikt.
Lange tijd is uitgekeken naar het dakgala ‘de Nacht van het Dak’. Dit jaarlijkse evenement, waarvan tijdens de Dakontmoetingsdagen de eerste editie werd georganiseerd, moet gaan gelden als het Boekenbal van de dakenbranche. Het programma, dat onder leiding van presentator Jeroen Smits werd geboden, was gevarieerd en enerverend. Muzikaal werd de avond ingezet met de uitvoering van enkele grote operawerken tijdens een zeer indrukwekkend optreden van het Volendams Opera Koor (met mooie solo’s van o.a. Bart Poort). De Klaver Band kreeg uiteindelijk de voeten in beweging, waarna tijdens het optreden van carnavalsartiest Arie Ribbens de polonaise werd ingezet. Cool Down Café bezorgde de feestgangers een memorabel slot: tot diep in de nacht werd gedanst op de aanstekelijke dansmuziek.
Een centraal evenement tijdens de Nacht van het Dak was de uitreiking van de Golden Roofy Award (de prijs voor de beste en de meest originele advertentie in Roofs) en de Dak Award (de tweejaarlijkse prijs voor het dak, waarbij door samenwerking een beter resultaat wordt bereikt). Dirk Lindeman, uitgever van Roofs, mocht de prijs voor de meest originele advertentie uitreiken aan Cees van der Werke van Empol B.V. De prijs voor de beste advertentie ging naar Rockwool Benelux en werd in ontvangst genomen door Marga Wouters. Beide prijswinnaars gaven aan trots te zijn op de waardering voor hun advertentie en wezen op het belang van het tijdschrift als medium om hun publiek op een directe en doeltreffende manier te bereiken.
Juryvoorzitter Ton Berlee reikte vervolgens, namens de Stichting Dakpromotie, de Dak Award 2004 in drievoud uit aan de opdrachtgever (VOS Projectontwikkeling), leverancier (VurenHawa) en verwerker (Witteveen Dakbedekkingen) van de PV Daken te Heerhugowaard. Het project is bijzonder vanwege de innovatieve toepassing van PV panelen en verschillende soorten dakbedekking. ‘In het project voert geen dakdekker of leverancier de boventoon, eerder hebben zij zich ondergeschikt gemaakt aan het vriendelijke verzoek hun kennis van zaken in te brengen. De opgedane kennis is niet geclaimd door één of enkele partijen maar is ter beschikking gesteld aan de markt, omdat kennis niet kostenverhogend mag werken - en dat is iets dat niet voor zichzelf spreekt,’ aldus het juryrapport.
Dag 3: Rustig en doelgericht
Zoals misschien te verwachten viel, was de derde dag weer wat rustiger dan de tweede. Ook nu gold echter dat de doelgerichtheid van het publiek de relatieve rust vergoedde. De juiste personen (beslissers van zowel de verwerkers als opdrachtgevers en architecten) waren ruimschoots aanwezig op deze beurs. Men ervoer het als een groot voordeel dat men voor elke bezoeker de tijd kon nemen. De meeste standhouders gaven aan het slot van de beurs dan ook aan tevreden te zijn over de behaalde resultaten. ‘Het is natuurlijk pas over een aantal maanden te zeggen wat het precieze effect van deze beurs is geweest,’ aldus Noud Smits van Unidek. ‘Er zijn veel contacten gelegd en afspraken gemaakt, nu is het afwachten wat daaruit voortkomt. Wij hebben in ieder geval zeker geen spijt van onze deelname aan deze beurs.’ De Dakontmoetingsdagen werden tenslotte afgesloten met de feestelijke uitreiking van de luxe loterijprijzen aan drie gelukkigen onder de bezoekers: een plasma televisie, een breedbeeld televisie en een home cinema surround system. De prijzen worden allemaal nog deze maand persoonlijk door Dirk Lindeman en het bedrijf door wie de uitnodiging is verstuurd uitgereikt.
De Dakontmoetingsdagen 2004 betekenden het begin van een nieuwe traditie. Het is de bedoeling dat deze traditie verder groeit en ingeburgerd raakt in de dakenbranche. De Dakontmoetingsdagen zullen daartoe opnieuw worden georganiseerd, in een nog grotere opzet en met een nog groter bereik. De dakenbranche had (en heeft) grote behoefte aan een platform om zich te kunnen manifesteren en om in contact te kunnen komen met andere bouwpartijen. Met de Dakontmoetingsdagen is dat platform er nu.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2004-03
Roofs 2004-03-03 Frustratie
De wetgeving loopt altijd achter op de praktijk. Dit gegeven brengt met zich mee dat er in de dagelijkse praktijk altijd zaken zijn die niet geregeld zijn - waar we zo goed en zo kwaad als mogelijk...
Roofs 2004-03-10 KOMO: kwaliteitskeurmerk sluit aan op de bouwpraktijk
De Stuurgroep KOMO van de Stichting Bouwkwaliteit (SBK) is in januari 2004 een promotiecampagne gestart onder het motto ‘KOMO. Maatgevend voor de bouw’. Het doel van deze campagne is de voordelen...
Roofs 2004-03-14 Hoe te komen tot een veilig dak
Aboma+Keboma heeft onder de titel ‘Valgevaar op platte daken’ een boekje uitgebracht waarin wordt ingegaan op de vragen die leven op het gebied van veiligheid op platte daken. In vier hoofdstukken...
Roofs 2004-03-20 Zink creëert bijzondere effecten
De toepassingen van titaanzink in de bouw zijn legio; die in hemelwaterafvoersystemen en als dak- en gevelbekleding zijn daarvan de belangrijkste. Bij veel projecten zijn met het materiaal...
Roofs 2004-03-24 Energiewinning uit daken
• Hans Mey Energiewinning uit daken houdt in dat het dakoppervlak wordt uitgerust als een zonnecollector. Echter anders dan op de gebruikelijke manier, wordt bij een Energiedak® gebruik gemaakt...